BIDADARI DARI NERAKA 🥀 8

182 13 0
                                    

" Kassim, aku ingat aku nak balik lah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" Kassim, aku ingat aku nak balik lah..perut aku terasa lapar mendidih pulak ni..jemputlah dtg rumah makan sekali, selalunya kalau aku balik petang2 macamni, Dhia tu slalu masak utk aku..jadi aku ingat nak pelawa lah kamu dtg rumah aku" ujar abah sambil mengemaskan mesin rumputnya dan beberapa peralatan lain.

"kamu sungguh laa ni Halim?, aku kalau bab makan ni no 1 kat kampung kita..hehe udah kalau kamu offer mcmtu..aku ikutkan jelah..haa moh le kita kerumah kamu." balas Pak Kassim dgn pantas .

mereka berdua pun saling mengemaskan peralatan masing2 sebelum berangkat menuju kerumah abah.

..........................................................................................................................................................

" Ilham, tu ada org nk jumpa kau kat luar" Tegur roommate Ilham iaitu Fakrul selaku classmate Azam..

Ilham yg masih dalam keadaan mamai itu segera memakai cermin matanya sebelum berjumpa dengan orang yg dimaksudkan oleh roommate nya.

'Wow Ilham, kau dah makan?" soal Nabil sebaik sahaja Ilham menunjukkan mukanya.

"Err belom tapi kejap lagi kot baru aku beli, korang bertiga nak apa datang cari aku ni?" tanya si Ilham dgn riak tidak selesa.

"Kau asal tepi bibir tu mcm merah?" soal Yusof mencelah apabila dia terlalu meneliti muka Ilham sedekat-dekatnya.

Reaksi Dazril seakan tak tentu arah, mata nya dan mata ilham saling bertembung.

"Ermm ni malam semalam aku tgok buku law sambil baring..jadi buku tu terjatuh kena kat tepi bibir ni..maklumlah mengantuk jadi tu sebab buku tebal tu jatuh kena muka" bohong Ilham.

" ouh kau ni Ilham, hati2lah sikit jgn sampai cuai sangat lain kali..kalau ngantuk tu tak payahlah  nk study rest je betul2" celah Dazril apabila Ilham tidak menceritakan perkara sebenar kepada Nabil dan Yusof tentang perbalahan yg terjadi semasa di kelas auditorim. 

Terangguk2 kepala Yusof dan Nabil apabila Ilham menceritakan punca lebam dibibirnya adalah sebab buku tebal undang2.

" Korang nak apa ni? petang2 mcmni dtg cari aku?" soal Ilham.

"Ouh tak mcmni, kitorg ingat nak ajak kau gi makan..so kalau kau tak keberatan jomlah join kitorang" pelawa Dazril seakan2 ingin berbaik dgn Ilham.

"haah betul tu, jomlah Ilham..lagipun kita kan dah nak habis belajar..so apa salahnya kita semua berdamai kan? " sekali lagi Nabil memujuk sementara Yusof hanya mengangguk menandakan setuju. 

" emm, okeylah kejap aku amik duit dengan tukar baju jap." ujar Ilham lalu masuk semula ke dalam biliknya.

sementara Ilham mengambil dompetnya, Dazril berbisik kepada Yusof.

"aku tau dia mesti takde duit, so apa2 jadi korang berdua belanja dia eh klau duit dia tak cukup, aku taknak terlibat satu sen pun" kata Dazril sambil menepuk bahu Yusof dan Nabil.

Yusof dan Nabil hanya memandang masing2, berkira betul si Dazril ni utk nilai makanan yg tak sampai rm10 kalau belanja Ilham. 

Itulah sikap Dazril, di fikirannya org miskin ni selalu dahagakan duit. hanya Yusof dan Nabil sahaja yg masih bertahan meneruskan persahabatan mereka dari sekolah menengah sampai sekarang.

Di sebuah banglo besar pula, kedengaran bunyi pinggan mangkuk kaca sedang dibasuh oleh beberapa orang gaji di rumah tersebut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Di sebuah banglo besar pula, kedengaran bunyi pinggan mangkuk kaca sedang dibasuh oleh beberapa orang gaji di rumah tersebut.

" Mak Som, mana fresh orange saya?" panggil Dato Zamarul dari ruangan bacaan.

" ini dato datin, jemput minum ye, saya mintak izin ke ruangan dapur ya" balas Mak Som selaku org gaji di rumah tersebut.

" Abg, tadi Dazril call saya, dia mintak abg up kan lagi rm500 dalam duit belanja dia untuk bulan ni' kata Datin Faridah.

" aii duit apa lagi, bulan lepas abg baru je transfer 3K dekat dia kan..takkan dah habis kot utk bulan ni?" tanya Dato Zamarul sambil meneguk fresh orange nya.

"itulah bang, tadi saya dh tanya dh kemana perginya duit sebelumni..katanya dah habis sbb repair itu ini dengan barang keperluan lain..alaa banglagipun abg sendiri pun tahukan kos yg Dazril sambung ni pun sbb abang yg suruh..jadi mmg banyaklah kot duit nk kena pakai" Jelas Datin Faridah.

" haish yelah, nanti sy transfer lagi..awak tu kalau boleh jgn layankan sangat kehendak anak kita tu..zaman saya dulu masa belajar, elok je berkongsi2 dgn kawan2 lain..takde mcm budak2 skrg, semua nak kene ada hak masing2 satu sorang." tegur Dato kepada Datin Faridah.

"baiklah bang, nnti saya lebih tegas dekat anak bongsu awak tu ya " balas Datin Faridah dgn masa seakan perli.

"halahh org cakap benda betul, dia sindir2 kita pulakk, haih nyampahh" Tajuk Dato Zamarul .

Pasangan laki bini itu saling bergelak ketawa apabila si isteri semakin kuat memerli si suami.

Sementara Dhia pula...

Aku yg sedang berehat sekejap di sofa ruangan tv terdengar bunyi motor kapcai abah .

" Ehh angah, tu bunyi motor abah tuu..haa pegi lah sambut abah balik" ujar Aku kepada angah.

Laju kaki angah berlari mendapatkan abah di bawah rumah.

" Abah balik yeah abah balik" jerit teruja angah kepada abah.

" Haa salam pakcik kassim ni, harini dia makan dirumah kita" arah abah kepada angah.

Angah menyambut lembut tangan Pak kassim ke mukanya.

"Besar dah Ikram ye, nnti2 dtglah rumah pakcik ..teman kan mkcik odah ..boleh makan aiskrim hari² hahaha" balas Pak kassim sambil mengusap bahu angah.

"Dhia ooo Dhia .." panggil abah ..

Kelibat Dhia mula kelihatan apabila abah memanggil² nama nya.

Kelibat Dhia mula kelihatan apabila abah memanggil² nama nya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
BIDADARI DARI NERAKAWhere stories live. Discover now