Di suasana yang lain pula, Hazwan dan Umairah melawat paklong (abah).
"Assalamualaikum, paklong oo paklong." sapa Hazwan.
"Waalaikumsalam, paklong kat belakang ni, ada kat belakang ni ha." sahut abah dari belakang rumah nya.
Kedua pasangan itu kemudiannya menuju ke belakang, di tangan Umairah ada sebungkus plastik yang berisikan lauk untuk abah dan angah.
Tuk !
Tuk !
Bunyi kelapa tua yang diketuk dengan parang.
"Assalamualaikum paklong uii, buat apa tu ha~ dari depan sana bukan kemain kuat lagi nyaris tak gegar tanah kampung kita ni" Usik Hazwan yang terus menuju ke paklong yang sedang mengetuk kelapa.
" Angah ni hah, teringin katanya nak makan gulai lemak Pisang. Tu yang gigih paklong cari kelapa tua ni haa, nak buat santan...alhamdulillah ada lah dalam 3-4 biji ni. Teringin sangat angah tu nak makan gulai lemak Pisang ni, kalau dulu Dhia ada, selalulah Dhia masakkan~" Balas abah sayu.
"Tiba-tiba rindu pula masakan Dhia, gulai lemak Pisang dengan asam pedas ikan kembung dia tu..sebiji macam arwah maklong kamu punya masakan." kata abah sambil ligat menguak kelapa tua itu.
Senyuman palsu abah jelas kelihatan. Dia amat merindui masakan anak perempuan nya.
Hazwan dan Umairah saling berpandangan. Tatapan mereka jelas menggambarkan yang mereka sedih dengan nasib keluarga paklong nya.
"Paklong~paklong nak jumpa Dhia?" soal Umairah sambil memegang lembut bahu abah.
Tangan yang tadinya ligat menguak biji kelapa itu terus terhenti, matanya terus beralih pada Umairah.
"B-boleh ke?" soal abah.
Umairah mengangguk lembut.
"Tapi paklong....kita tak boleh sampai kantoi dengan Dazril. Umai takut kalau kehadiran kita dekat rumah dia, teruk Dhia diapa-apakan" jawab Umai.
Dahi abah berkerut.
"K-kenapa Mairah cakap macamtu nak~ Dazril dah janji dengan paklong, yang dia takkan sakiti Dhia kalau paklong bayar semua hutang dia." sayu saja suara abah dengan tangannya yang menggeletar.
Umairah memejamkan matanya, nafas ditarik sedalam-dalamnya.
"Paklong, Dhia.....sebenarnya dah jadi mangsa dera Dazril. Umai sendiri pernah datang rumah dia, walaupun dia tak cerita pada Umai, Umai nampak sendiri dengan mata kepala umai.... Umai nampak tangan dia, kaki dia, leher dia...berbirat paklong ~." kata Umairah dengan nada yang mulai sebak.
Mata abah yang berkedut itu jelas kelihatan sedang merembeskan air matanya .
"A-bah sendiri tak pernah jentik Dhia ~ ya Allah, kesian nya anak aku ya allah~ ujian apa yang kau berikan lagi kepada anak perempuanku ya allah~ uji lah aku ujilah aku, jangan anak-anak aku ~ " keluh abah sambil menepuk dadanya.
YOU ARE READING
BIDADARI DARI NERAKA
Fanfiction" Kau jangan mimpi yang aku nih akan ceraikan kau !, kau dengar sini baik² DHIA SAFIRAH ! mulai saat ini, kau bukan lagi bidadari hati aku SEBAB kau tu hanya HAMBA ABDI DARI NERAKA DAN AKU HARAMKAN SYURGA AKU UNTUK KAU JEJAK " - Dazril " Abg, Dhia...