SOGIE - PENERANGAN MUDAH

28 2 0
                                    


SOGIE - Penerangan mudah untuk manusia alaf baru, selaras dengan kematangan dan bijaksana manusia. (dimasukan dalam tiga file Conversations, Nonen dan Maknyah).

Sexual orientation, Gender Identity and Expression.

SEXUAL ORIENTATION refers to movement while connecting to human sexual act. Types and patterns of preferred acts. Basically heterosexual act? Homosexual act? But there are more to it when it comes to sex, some are not known to plain human.

GENDER IDENTITY refers to which gender do we present, while running our daily life, intimate situation on bed and what gender do we think as? As binary as we are, social condition introduced us to Male and Female. The twists and confusions are here, when binary male acted as female or vice versa.

EXPRESSION refers to methods of an individual chosen movements, words and action taken in order to live up life. Again traditional social construct and conditioning, need to be deconstructed in order for us to express ourselves correctly, precise and in tune with our body and soul.

Once we understand what SOGIE is all about, we will immediately be aware that human gender representation is actually what is between his two ears (brain) NOT exactly what is in between his legs assigned at birth. No matter what descriptions given, the whole idea is to ensure human glides easily when connecting with each other, not to be rigidly questioned about his chosen gender, identity and how he express himself.

SOGIE

Orientasi seksual, Identitit Gender dan Ekspressi.

ORIENTASI SEKSUAL merujuk pada gerak laku seksual sewaktu manusia berhubungan secara intim. Jenis dan paten perilaku yang dipilih. Secara asasnya adalah hubungan hetero atau homo? Sebenarnya ada banyak lagi bentuk orientasi seksual, sesetengahnya di luar jangkaan pengetahuan manusia biasa. Hanya pelaku yang tahu. Diterangkan secara terbuka atau diam sahaja.

IDENTITI SEKSUAL merujuk pada jantina yang kita wakili, dalam menjalani kehidupan seharian, situasi intim di katil dan jantina mana kita wakili apabila berfikir? Pemikiran binari akibat pembentukan selesa sosial hanya memperkenalkan kita pada jantina LELAKI dan Perempuan. Di sinilah bermulanya kekeliruan, apa bila lelaki binari bergerak secara perempuan ataupun sebaliknya.

EKPSRESI merujuk pada cara pilihan selesa individu terhadap Pergerakan, Kata kata dan Tindakan sewaktu menjalani hidup. Sekali lagi pembentukan dan keselesaan sosial tradisional harus disusun semula supaya masing masing dapat berekspressi secara telus, tepat dan selaras dengan kemahuan badan dan jiwa. Jantina apa yang kamu wakili apabila berekspresi?

Sebaik saja kita faham apakah maksud SOGIE sebenarnya, kita dengan mudah akan mengerti perwakilan gender/seksualiti manusia itu sebenarnya adalah apa yang ada di antara dua telinga (otak) dan bukan apa yang ada di bahagian kelangkang sewaktu lahir. Walau apapun deskripsi yang diberi, keseluruhan idea tentang SOGIE adalah untuk memudahkan kita melayari hidup, berhubung sesama manusia, tidak dipersoalkan secara remeh jantina pilihan, identiti diri dan bagaimana seseorang itu berekspressi.

CONVERSATIONWhere stories live. Discover now