KEPELBAGAIAN SEKSUAL
Atau lebih dikenali sebagai Sexual Diversity merupakan satu segmen yang jarang orang mahu berbicara. Masih merupakan topik tabu di kalangan masyarakat kita yang mengaku berilmu dan progresif.
Sebelum ini kamu telah diperkenalkan dengan topik topik penting hubungan manusia dan manusia, SOGIE dan lain lain temasuk pengenalan jantina. Kesukaran mencerna aktiviti seks manusia yang sememangnya ujud ini membawa kita kepada banyak persoalan dan kekeliruan manusia binari, yang terlupa pada hal hal gerak mahu manusia yang tidak sama langsung atau dianggap tidak masuk akal.
Sifat dan keujudan bentuk seksualiti mereka itu bukanlah menuntut hak untuk kegiatan seks bebas atau meminta dihalalkan, penerimaan sokongan dari umat manusia. Begitu juga dengan penulisan pendek ini, yang hanya bertujuan untuk mencerahkan lagi minda para pembaca. Ianya hanyalah penerangan ringkas supaya pembaca faham tentang keujudan "sexual diversity".
Perilaku Seksual merujuk pada bentuk pergerakan aktiviti seks antara dua atau lebih manusia dengan persetujuan untuk gerak seks dan tuntutan nafsu. Tidak lebih tidak kurang. Persetujuan tersebut tentulah hadir dari kedua dua pihak "mutual sexual consent".
Perilaku seks tidak semestinya melibatkan penggunaan genetalia/alat kelamin masing masing, namun selalunya ia menggunakan organ organ luaran yang sedia ada di badan manusia. Zakar, Vagina, Mulut, dubur dan lain lain. Ianya sangat subjektif dan sukar diterangkan tentunya.
Sama seperti makanan, manusia didedahkan dengan pelbagai menu, lantas membuat pilihan masing masing mengikut kemahuan dan kesesuaian. Ini kita gelarkan sebagai "sexual preference" atau pilihan untuk kegiatan hubungan badaniah. Kembali pada tuntutan nafsu, patuh pada selera dan aktiviti secara sukarela. (kita tidak menyentuh Pekerja Seks yang sudi melakukan apa saja demi mendapatkan bayaran).Jangan cepat melatah dengan alasan alasan agama, kerana pemahaman akan menjadi lebih keliru. Jangan juga melatah hanya kerana selera kita tidak sama dengan selera orang lain. Secara tepatnya, kita bukan orang yang layak untuk menghakimi orang yang tampil berbeza dari diri kita. Kamu, dia dan saya juga ada pilihan sendiri bukan?
Pemahaman ini adalah untuk membentuk satu perdamaian hidup tanpa timbul salah faham berkonflik sesama manusia. Terima atau tidak itu sepatutnya bukan menjadi beban untuk kita galas, selagi mereka yang kita anggap aneh tidak menganggu ketenteraman rumahtangga dan ruang lingkup kehidupan kita. Lagipun apa kepuasan yang kita dapat apabila kita menghalang bentuk kemahuan hidup orang lain?
Berikut disenaraikan bentuk bentuk pergerakan atau aktiviti seks yang sedia ada.
1. Lelaki dan wanita. Hubungan heteroseksual2. Hubungan Homoseksual: dua manusia yang mempunyai alat kelamin yang sama berhubungan secara seksual. Kedua duanya bersifat sama, tidak ada niat untuk menukar jantina langsung.
3. Lelaki/Perempuan dan Transgender. Transgender merujuk pada manusia yang bersifat tidak sama dengan alat kelamin di badan mereka. Lelaki bersifat wanita atau wanita yang bersifat lelaki.
4. Lelaki dan Transgender M to F (maknyah dan lelaki lembik) dalam konteks transgender tersebut mengambil alih peranan wanita.
5. Lelaki dan Shemale (lelaki lembut berperawakan wanita tetapi mengambil alih sifat aktif sewaktu perilaku seks) manakala si lelaki menjadi penerima/pasif.
6. Lelaki gay dan lelaki gay. Mereka kenal sesama mereka dan perilaku seks yang mereka mahukan. Tidak berminat untuk berhubung secara seks dengan lelaki dan wanita biasa.
7. Lelaki dan Post opt Transgender (maknyah yang sudah menjalani pembedahan jantina). Keadaannya sama sahaja seperti hubungan binari lelaki dan wanita biasa.
8. Lelaki dan perempuan yang beraktiviti lebih dari dua orang. Orgy (gerak langkah seks secara berkumpulan).9. Manusia yang berekperimentasi kerana merasa teringin "curiousity" bukan atas desakan kemahuan asal seksualiti mereka. Selalunya mereka akan membuat pilihan setelah melalui pengalaman ini.
10. Gabungan gabungan perilaku seks yang akan kita anggap aneh, dengan binatang, kanak kanak lelaki atau perempuan atau orang tua. (ini kita lihat dalam konteks perilaku sahaja tanpa menyentuh undang udang sesebuah negara).
Ada juga manusia yang dikurniakan dengan perilaku/kemahuan Polysexual dan Panseksual tanpa mengira sebarang jantina, mereka berupaya berhubungan secara badaniah dengan sesiapa sahaja. Terdapat juga di kalangan manusia yang berseksualiti Aseksual, yakni TIDAK tertarik untuk sebarang kegiatan seks.
*Penulis hanya bertujuan memberi penerangan tentang Diversity of Sexual Acts, dan tidak mahu bertanggungjawab untuk ulasan ulasan yang melibatkan penghakiman Moral, Undang undang dan fahaman agama pembaca.
YOU ARE READING
CONVERSATION
De TodoConversation, what sort? Will you be able to tolerate? 1. Me and me and my story alone? 2. Pop talk about music, movie on people you hardly know? 3. Deep political talk as if the minister is his/her uncle? 4. Opinionated friend who got nothing to pr...