Baca dulu...sebelum kita jadi HAMBA FESYEN atau BADUT FESYEN.
FASHION
Yes, fashion is a part of our living. We may say I don't care about it at all but we worry if we are assembling it right on our body. Then slowly we learn about casual, official and a little bit of glamour. Body image and confidence played side by side when it comes to fashion.
Is fashion for display? Sadly yes. Most of us dress to impress. Those matured human will want to impress themselves, while many wanted to impress onlookers. Which one are you?
An avid fashionista will utter H to T, meaning you want to be presentable. Designers just designed, as source of income be it couture or RTW. Major hit or not, they will always comeback to basic dressing. Wearers in this case need to know what is basic and what is dolling up.
If you are practical enough as a consumer, red carpet moments and advertisement or advertorial will be meaningless. Coping with all these when you are just an ordinary human is a huge mistake. Artistes, socialites and ladies of leisure cannot be your guideline. Admiration maybe. Stop at that!
Still you are involved in fashion right from finding the suitable pants, shoes, tudung, handbags etc. What should I do? Get some informations on body types, suitability, practicality, economic situation and CPW (Cost per wear). Being too ambitous is not allowed if you are just an ordinary person with low income. Don't be sad, there is always thrift shop and charity shop you can frequent. Find one at your location. Having a good pair of eyes and taste does help if you still want to be fashionable.
At the end of the day, finding the right outfit, having a good body and magnificent attitude will be a good combo to enhance you existence.
INDUSTRI?
Melihat perkembangan di Malaysia selaras dengan keadaan ekonomi dan sosio budaya, banyak hal sudah dimanipulasikan oleh industri fesyen.Hujung rambut hingga hujung kaki, nafsu pengguna digoda sebaiknya. Dari penampilan cerah putih, jubah jubah muslimah, hingga masuk ke gabungan pereka dan syarikat syarikat besar seperti Tesco dan rumah fesyen online Zalora. Perkembangan yang baik industri sebenarnya.
Sudah menjadi adat ada pertelagahan apabila pakaian tradisi diringkaskan. Menjadi kutukan hebat oleh netizen. Itu terpulang pada individu yang bertanggungjawab terhadap tugas sebagai pakar fesyen yang seharusnya mendalami sejarah bangsa dan negara. Sensitiviti para pereka juga tidak kurang hebatnya dengan adanya dunia komunikasi mudah lewat medsos.
Keghairahan pereka pereka meniru sebaik sahaja minggu fesyen tamat di negara lain atau selepas menonton met gala juga sebenarnya tidak sihat. Dua tiga rumah fesyen yang berani dan bermodal besar sudah mengorak langkah ke depan. Bijak mempromosikan rekaan khusus dan RTW. Mungkin kita sedikit lambat berbanding negara asia yang lain, tetapi perkembangan ini sangat memberansangkan.
Kecantikan ala ala usahawan Melayu? Malu mahu saya bicarakan. Ada sahaja promosi murahan dan memalukan akan tampil. Tugas mereka mudah, berusaha menjadi pengasas dan kita sendiri tidak tahu bagaimana mereka menyakinkan para pengguna? Ini belum lagi termasuk berita berita TIDAK SELAMAT tentang kandungan ubat ubatan kecantikan yang mereka libatkan. Kecantikan juga masuk dalam senarai hal penting fesyen.
Bukan mudah, citarasa pengguna yang dahagakan hal hal baru. Ghairah pada barangan impot. Prestij untuk membezakan mereka dan orang orang biasa. Rumah rumah fesyen pertengahan RTW juga terlibat apabila ekonomi merudum. Jarang terdengar lagi promosi promosi dari Padini Concept Store. Kualiti barang barang harga pertengahan ini juga tidak sama lagi dengan 10 tahun dahulu. Namun pujian harus diberi kerana mereka kekal berusaha untuk memberikan hal hal asas untuk pengguna.
Penulis merasa gembira melihat adanya rumah rumah fesyen sederhana yang mahu terjun menghasilkan jeans tempatan dan rumah rumah pengantin yang sudah beranjak dari baju baju badut ikan duyung yang sememangnya tidak bercitarasa. Rumah pengantin juga terlibat dalam dunai fesyen. Ada yang hanya bertumpu pada wedding planning H to T yang berlatar belakangkan tradisional sahaja. Yang kecil kecil tetap dengan fesyen fesyen gaudy dan kampungan citarasanya. Jangan dikomen, itulah hasil terbaik mereka, marah nanti!!
Keghairahan menyediakan baju baju ala ala ratu cantik juga masih kekal. Ada yang menyiapkan fesyen fesyen replika dan bercitarasa bombshell yang beraspirasi Drag Queen. Juga tidak mampu ditegur kerana bagi mereka itu adalah yang paling meletop letip. More is more, no such thing as less. Tarikan pada couture couture atau adibusana murahan kerap menjadi pilihan pereka pereka ini. Kolaborasi dengan artis artis juga penting bagi mereka...bila ada kesilapan busana, jadilah konflik hebat di medsos. Maka kagumlah masing masing menikmati busana MAKNYAH.
Paling menggembirakan adalah usaha menggembalikan kebaya. Tidak kira kebaya pendek, nyonya, kota bharu atau kebayang labuh berkikik dan baju pahang sangat menarik hati dan harus di hargai oleh generasi muda.
Begitulah serba sedikit perihal fesyen. Penulis masih memilih jalan berpada pada. Kurung pesak untuk hal hal rasmi dan untuk kasual tetap blouse sopan dan jeans sahaja. Kasut favurit setakat ini? Kastu canvas All Star atau converse sahaja..kamu yang muda muda, cari cara untuk bergaya selaras poket dan kemampuan badan.
Jumpa lagi dalam sembang fesyen!!!
YOU ARE READING
CONVERSATION
RandomConversation, what sort? Will you be able to tolerate? 1. Me and me and my story alone? 2. Pop talk about music, movie on people you hardly know? 3. Deep political talk as if the minister is his/her uncle? 4. Opinionated friend who got nothing to pr...