BAB 39

1.2K 97 24
                                    

"EMRIEL, awak boleh tak cakap sesuatu? Mana ada orang dating senyap macam ni.

Ju tengok kalau dalam movie orang yang selalu dating atas cruise ni bukan main sweet lagi, acah-acah Titaniclah, tunjuk pemandangan cantik-cantik kat pasangan, tapi kita? Dah macam duduk kat tanah perkuburan adalah."

Selesai saja sesi merungut Juriffa, terus dia memeluk tubuh, acah merajuk. Tensen pulak dengan Emriel yang tak banyak cakap ni.

Macamlah mulut tu ada emas susah sangat nak bukak, tapi bila bukak mulut ada laser nuklear yang selalu buat Juriffa senak.

"Awak tak rasa janggal ke bila sebut kita ni dating? Tolonglah. Saya rasa tu perkataan baru dalam hidup saya."

Juriffa tertawa paksa mendengar ayat nerd Emriel. Patutlah bila dia ajak Emriel dating harini Emriel macam awkward. Sejak naik Statue Cruise yang mengelilingi Statue of Liberty, Emriel senyap je, menghayati permandangan konon.

"Eleh... Buat innocent boleh depan Ju... Dulu couple dengan Grace a.k.a. your same-age mummy tu macam mana?

Diam je ke macam sekarang? Tak ada pickuplines yang sweet-sweet ke? Grace tu beribu kali cantik dari Ju kot... Takkan awak tak hargai dia..."

Perlian padat Juriffa mendapat jelingan daripada Emriel. Dia cakap betul-betul kot, memang tak percaya pun dengan ayat Emriel. Nampak sangat Emriel nak cari bahan buat gaduh.

"You know I'm not serious with her, right...? I didn't make any move, and that's why she cheated. Bukan salah dia, tapi salah saya.

Tapi sikit pun saya tak menyesal sebab saya tak cinta dia pun. I'm the one who always pathetic. Nak buat macam mana, dah diciptakan saya macam ni."

"Nerd! Nampak sangat awak ni tak pernah serius dalam couple, tak pernah dating betul-betul. Biar Ju je ajarkan awak pasal dating.

For your information, this is what couple are doing. Going out. Together. Doing sweet things."

"Awak tunang Aafieq."

Juriffa mengeluh malas mendengar ayat Emriel. Lagi-lagi Aafieq, lagi-lagi Aafieq. Semua tindakannya terbatas sebab Aafieq! Menyampah!

"Let's say Aafieq mati semalam dan harini kita mulakan cerita percintaan kita. Our own love story!"

Senyuman manis terbit di bibir Juriffa tetapi Emriel tersenyum dengan wajah hambarnya saja. Buat Juriffa rasa nak rendam muka Emriel dekat air tasik ni. Biar je love story jadi horror story!

"Bunyinya macam indah, tapi takkan indah punya kalau awak bercinta dengan saya.

Boleh ke awak bayangkan kalau suatu hari nanti, kalau kita kahwin, ibu, abang, papa awak semua buang awak, pastu kita ada anak, anak-anak kita merengek teringin nak makan itu, ini, nak mainan itu, ini, pakaian selekeh, rumah bocor sana-sini, tak ada kenderaan nak bergerak...

Diri saya dan Emilia pun saya tak mampu nak sara, inikan pulak awak. I'm not the right guy."

Sepi menguasai suasana antara Emriel dan Juriffa, hanya berlatar belakangkan bicara pelancong lain dengan macam-macam bahasa dan slank.

Tipulah kalau Juriffa tak penat bila Emriel sentuh topik ni. Topik paling sensitif untuk Emriel tahap ketiak.

Cakap sikit pasal hubungan, sejuta alasan Emriel boleh bagi. Sejuta alasan yang semuanya sama bagi Juriffa. Taraf, duit, masa depan, Aafieq.

"You're the right guy for me. Saya perlukan lelaki yang boleh fikir masa depan, fikir jauh dan tak expect kehidupan yang sempurna dan mewah, just like what you do.

Abang Bibik✔Where stories live. Discover now