7/10
Data: 05.02.2019
"Claire nie lubi być w centrum uwagi, ale jeśli to jedyny sposób, by Sef ją zauważył, jest gotowa podjąć to ryzyko. Sef zrobi wszystko, aby pomóc swojemu niepełnosprawnemu bratu. Wciąga Claire w niebezpieczną grę, w której ceną jest nie tylko miłość, ale nawet życie... Bo co pozostało do stracenia, gdy jesteś gotów zaryzykować wszystko?
Emocjonalna i autentyczna opowieść o odwadze i walce z przeciwnościami losu. Dwa punkty widzenia i jedna cienka granica, którą bardzo łatwo przekroczyć. A ty jak daleko możesz się posunąć, gdy kochasz?"***
„Prawda czy wyzwanie" to jak dla mnie dość oryginalna książka. Pomimo pewnych niedociągnięć nie mogę jej nie ocenić pozytywnie, ponieważ muszę przyznać, że mnie mocno wciągnęła i zaintrygowała.
Z początku wydawała się dziwna. Głównie dlatego, że kolejny raz mam do czynienia z angielską literaturą dla młodzieży, która według mnie mocno różni się od tej amerykańskiej, zarówno pod względem narracji, jak i zachowania młodzieży, to dla mnie zupełnie inny świat.
Autorka ma specyficzny styl. Przede wszystkim akcja toczy się dość szybko, natomiast mało skupia się na uczuciach bohaterów, musimy wywnioskować, co czują po tym jak się zachowują. Denerwowały mnie stwierdzenia Clair: „Czułam się tak, jak wtedy gdy...", pytanie tylko jak się właściwie wtedy czuła? Nie rozumiałam też, za bardzo, na czym polegają wyzwania podejmowane przez bohaterów i na jakiej zasadzie zbierają datki. Z jednej strony autorka za słabo rozwinęła ten wątek, ale z drugiej, gdyby rozpisywała się nad wszystkimi wyzwaniami, to historia zrobiłaby się nudna. Pod koniec zabieg ten nabrał dla mnie większego sensu, ważne były tylko te wyzwania, które były najistotniejsze dla Clair, jak i dla Sefa.
Dwójkę głównych bohaterów polubiłam, pomimo ich wad i niedoskonałości. Clair jest ofiarą szkolnego pośmiewiska z powodu filmu krążącego po sieci, w którym przypadkowo rozwiązuje się jej stanik od bikini. Dziewczyna radzi sobie z tym całkiem nieźle, choć od początku powinna o tym poinformować rodziców i nauczycieli. Mimo tego wydarzenia, pomaga Sefowie i bierze udział w jego wyzwaniach, żeby uzbierać pieniądze dla Kama. Zgadza się nawet na te wyczyny, które ją przerażają, ponieważ czuje się związana z Kamem (w ramach wolontariatu czyta mu książki) oraz jednocześnie podkochuje się w Sefie. Z początku niewinne zauroczenie przeradza się w coś więcej i chyba sama nie umie uwierzyć w swoje szczęście, gdy Sef zaczyna się nią interesować. Nie zdaje sobie sprawy, że Sef nie do końca jest z nią szczery w wielu sprawach. Dlatego też ślepo podąża za nim, dopóki on nie nadużywa jej zaufania...
I tutaj pojawia się dla mnie pierwsze zaskoczenie. Okazuje się, że książka składa się z dwóch części, a właściwie z trzech. Druga część jest opowiadana z perspektywy Sefa i jest ona zdecydowanie bardziej emocjonująca. Pokazuje tragedię rodziny, to co spotyka Kama wpływa na wszystkich jej członków, choć w różny sposób. Dowiadujemy się o Sefie, wszystkiego tego, czego nie ujawnił przed Clair, swojego poczucia winy wobec brata, strachu przed odwiedzeniem Kama i zmierzeniem się z jego stanem. I tutaj fabuła nie nakłada się zbyt mocno na to, co zostało ukazane w pierwszej części, autorka nie opisuje tych samym wydarzeń, co najwyżej o nich wspomina. Bardziej się skupia też na wspomnieniach Sefa i jego relacji z braćmi oraz rodzicami. Z początku Sef nie żywi głębszych uczuć do Clair, wykorzystuje ją, żeby zebrać pieniądze na rehabilitację brata i tak naprawdę tylko to się dla niego liczy. Odsuwa się od rodziny, przyjaciół a nawet zrywa z dziewczyną. Nagle okazuje się, że jedyną bliską dla niego osobą jest właśnie Clair i chyba sam nie zauważa, kiedy się w niej zakochuje, jednak nawet to nie powstrzymuje go przed podejmowaniem coraz bardziej ryzykownych wyzwań. Ryzykuje nie tylko swoje, ale również jej życie.
Końcówkę czytałam z zapartym tchem. Kilka wątków bardzo mnie zaskoczyło, głównie to, dlaczego Kam miał wypadek! Żałuję tylko, że autorka nie opisała szerzej tego, skąd w sieci wziął się film z udziałem Clair...
Non Pratt porusza w swojej książce nie tylko problem osób po urazach mózgu oraz tego, z czym muszą się zmagać ich rodziny. Pojawiają się tu również takie wątki, jak wyśmiewanie w szkole, molestowanie, czy rasizm, czyli to, z czym musi borykać się współczesna młodzież i nie tylko młodzież... Ba, nawet został poruszony problem osób aseksualnych!
CZYTASZ
Recenzje Czarownicy
De TodoProjekt, który zawiera subiektywne recenzje książek. Co warto przeczytać , żeby poszerzyć swoje horyzonty i poczuć inspirację oraz czego nie czytać, żeby nie zmarnować swojego drogocennego czasu. Zawieram tu recenzje przeczytanych ostatnio książek. ...