36

1.3K 198 137
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

.
.
.

Perlahan-lahan aku mengambil tempat duduk di sisinya di atas katil. Tidak lepas mataku dari menatap wajahnya yang pucat lesi namun terlihat cukup tenang, seolah-olah kesakitan yang tubuhnya rasai sekarang tidak sikit pun menganggu lenanya.

Terasa sebak saat melihat keadaannya sekarang. Dengan tiub yang terpasang pada rongga hidung, tangan dan tubuhnya cukup buatkan dadaku terasa sesak.

Selama ini dia sakit, tak sikit pun dia bercerita pada aku. Selama ini setiap tawa dan senyuman yang dia ukirkan untukku, tersimpan segala kesakitan yang hanya dia sendiri tahu.

Perlahan-lahan aku menunduk dengan kelopak mataku terpejam rapat, mengelak dari terus menatapnya saat bebola mataku mula terasa panas dan membahang.

Tekakku mula terasa perit, dadaku mula terasa sesak, menahan tangisan saat rasa sebak mula menyesakkanku.

Semakin sebak saat memikirkan pergaduhan antara aku dengan dirinya sebelum ini. Tak sikit pun dia meninggikan suara pada aku, sedangkan aku..

Dengan mata yang masih terpejam rapat, dapat aku rasakan air mataku mula melurut jatuh membasahi pipiku, satu per satu.

Tanganku yang sejak tadi di atas ribaku aku genggam kuat, menahan esakan. Namun, perlahan-lahan terasa genggaman tanganku disentuh, cukup perlahan sebelum digenggam erat.

Perlahan-lahan kelopak mata aku celikkan seraya kepala aku angkatkan sebelum mataku bertaut dengan sepasang mata miliknya yang merenungku redup dan cukup lembut.

Aku hanya membiarkan saat tangannya perlahan-lahan menyentuh pipiku sebelum pipiku diusap lembut dan perlahan, menyeka air mataku.

Terlihat matanya yang mula berkaca, bergerak di sekitar wajahku, mengelak dari terus menatap tepat anak mataku.

Terasa rambutku pula diusap lembut dan perlahan buatkan aku terasa sebak. Sekali lagi, aku menangis di hadapannya buatkan aku menunduk dari terus menatapnya.

Mata aku pejamkan, menangis dengan dirinya masih setia menatapku sebelum terasa jari-jemarinya tidak jemu mengesat lembut air mataku.

"Uljima.."

Semakin sebak saat dirinya bersuara cukup perlahan, memintaku agar berhenti dari terus menangis. Tangannya tidak jemu menghapus air mataku.

Perlahan-lahan tangannya yang sejak tadi mengusap lembut pipiku aku sentuh sebelum aku genggam erat.

Telapak tangannya yang lebar aku bawa ke hidung dan bibirku sebelum kekura tangannya aku kucup perlahan dan lembut, cukup lama sehinggakan dadaku terasa sesak menahan sebak.

"Saya minta maaf.." Tuturku dengan suara yang mula tenggelam di dalam tangisanku sendiri.

Semakin sesak dadaku menahan sebak saat terasa tangannya mula menyentuh kepalaku sebelum kepalaku diusap lembut dan perlahan, membiarkan aku mengucup lembut tangannya.

" Awak tak pernah buat salah dengan saya, Yerim.." Tuturnya dengan tangannya masih mengusap lembut kepalaku.

Perlahan-lahan kepala aku angkatkan, memandangnya dengan tangisan.

" Saya yang patut minta maaf dengan awak, sebab saya tak jujur dengan awak.. Saya minta maaf sebab buat awak menangis.. " Tuturnya perlahan.

"Saya tak pernah curang dengan awak, Yerim.. Rasa sayang dan cinta saya, hanya untuk awak.." Sambungnya lagi buatkan semakin deras air mataku mengalir.

"Saya tak pernah sentuh mana-mana perempuan selain awak, Yerim.. Saya cuma ada anak dengan awak.. Saya cuma ada Eunwoo, dengan ini.."

Dengan senyuman yang terlihat cukup lemah, dirinya bersuara seraya terasa tangannya mula menyentuh perutku buatkan aku memejamkan mataku, menahan sebak.

" Saya tak perlukan sesiapa selain awak, Yerim.. Saya bertahan sampai sekarang, untuk awak.. " Sambungnya lagi buatkan aku tak mampu menahan tangisanku.

"Saya sakit, Yerim.." Tuturnya perlahan buatkan dadaku terasa cukup sesak.

"Saya minta maaf sebab saya tak pernah jujur dengan awak.."

"Saya tak nak habiskan sisa hidup saya dengan awak, dengan keadaan awak risaukan saya.." Tuturnya lagi buatkan semakin deras air mataku mengalir.

"Saya minta maaf sebab buat awak rasa awak tak boleh hidup tanpa saya sedangkan saya tahu, satu hari nanti, saya akan pergi dari hidup awak.."

Perlahan-lahan aku menggeleng dengan mataku masih terpejam rapat, menangis. 

"Saya minta maaf, Yerim.." Terdengar getaran suaranya memohon maaf kepadaku.

"No, you're not going anywhere, you'll stay here, still with me for the rest of our life."

"I'm dying, Yerim.." Tuturnya perlahan, semakin sebak saat dirinya mula turut sama menangis denganku.

"No, you're not. Awak akan sihat balik lepas awak buat rawatan lanjut, awak buat chemo, makan ubat, selagi awak tak give up, awak akan bertahan dengan saya, Jungkook.. Saya merayu pada awak.. Jangan tinggalkan saya.." Dengan tangisan aku bersuara, merayu padanya dengan dada yang terasa sesak.

" Saya dah tak larat, Yerim.. "

Terasa rapuh saat mendengar kata-katanya, terlihat air matanya tidak henti-henti mengalir dari tubir matanya namun anak matanya tidak lepas dari menatapku.

"Awak tak nak tengok baby kita lahir?" Tanyaku dengan tekak yang terasa perit menahan tangisan.

Kelihatan dirinya mula memejamkan mata, menangis dengan senyap di hadapanku buatkan aku semakin hiba. Belum pernah aku melihat dirinya menangis di hadapanku.

"Kalau awak cintakan saya, kalau awak sayangkan baby kita, saya merayu pada awak.. Don't give up yet.."

"Saya sayangkan awak Jungkook.. Saya merayu pada awak, jangan tinggalkan saya.."

Terasa luluh saat melihat dirinya tidak mampu menahan tangisannya di hadapanku.

Lengannya diletakkan di atas matanya sebelum terlihat bahunya menggeletar menahan tangisan buatkan aku terasa sebak.

Melihat keadaannya sekarang buatkan aku terfikir entah berapa kali dirinya menangis di belakangku. Entah berapa kali dirinya menahan diri dari menangis setiap kali berada denganku.

Perlahan-lahan aku menghampirinya sebelum tubuhnya aku peluk erat. Dapat aku dengar esakan halusnya buatkan air mataku kembali mengalir deras. Mata aku pejamkan, turut sama menangis dengannya.





Still With You | jjk [✓]Where stories live. Discover now