16

1.9K 300 51
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

.
.
.

"Abang awak mana?"

Tanyaku sambil meletakkan sepinggan sandwich di hadapannya.

Kelihatan matanya yang bulat, terus dikecilkan, merenungku. Berkerut dahi aku tengok dia.

"Sibuk cari dia kenapa?"

"Saja tanya."

"Dia tu memang selalu bangun lambat. Kalau rumah ni terbakar pun, belum tentu dia nak bangun."

Sempat dia mengutuk abang dia sebelum dia bangun, langkahnya diatur menuju ke peti sejuk dan aku sibuk menyediakan menu sarapan yang lain.

"Nama abang awak siapa?"

"Sibuk nak tahu kenapa?"

Ish dia ni kan. Tak boleh ke jawab je? Perlu ke aku tanya dia, dia tanya balik?

"Sajalah nak tahu. Tak kan saya nak panggil dia woi pula nanti."

"Kenapa kau nak panggil dia nanti?" Pantas dia tanya sambil duduk balik dekat meja makan.

Ya tuhan, stressnya aku. Dia ni dah kenapa? Rasa nak tuang je susu kotak dekat tangan aku ni dekat kepala dia.

"Tak nak bagitahu dahlah. Nanti saya boleh tanya sendiri dekat dia." Balasku malas sambil menghampirinya.

Dah terbiasa layan dia macam suami sendiri-maksud aku dia kan tuan rumah ni, aku kan menumpang, tak salahkan aku tuangkan air untuk dia.

"Gatal."

Terhenti tangan aku dari terus menuang air ke dalam gelasnya. Dia aku tenung.

Dia cakap aku gatal?

"Awak cakap apa?" Tanyaku. Hampir kemik kotak susu di genggaman aku sekarang ni.

"Tak ada apa-apa."

"Saya dengar, awak cakap saya gatal." Balasku tak puas hati. Lantaklah kalau terbang meja makan ni sekali pun, apa yang pasti aku tak puas hati dengan dia sekarang ni.

"Aku just cakap gatal, tak cakap pulak yang kau gatal, yang kau terasa sangat ni kenapa? Ke kau memang gatal? Nak aku garu?" Balasnya selamba dengan lirikan matanya yang sengaja nak menyakitkan hati aku.

Sumpahlah, aku rasa nak cekik mamat ni-

"Good morning!"

Kami sama-sama menoleh saat terdengar suara seseorang menegur kami dengan ceria.

Abang Jungkook.

Nasib baiklah abang dia datang kalau tak memang aku dah hempuk kepala si Jungkook ni dengan dapur gas, tong gas sekali aku lempar.

Aku jeling Jungkook bila dia pandang aku sebelum aku berlalu pergi ke peti sejuk. Merajuk! Walaupun aku tahu Jungkook tak akan pujuk.

"Awal bangun." Perli Jungkook.

"Aku memang tiap hari bangun awal apa. Tak elok tidur lepas subuh, rezeki tak masuk."

"Hmm, yelah tu. Menipu depan rezeki pun tak elok juga."

Dua beradik ni memang tak sebulu ke apa? Macam aku dengan Jungkook? Tapi aku memang fahamlah, Jungkook ni memang spesis menyakitkan hati.

"Abang nak sandwich? Yerim ada buat sandwich telur, tuna-"

"Abang?"

Aku menoleh pandang Jungkook bila dia tiba-tiba bersuara. Dahinya berkerut merenung aku. Entah jijik ke geram dengan aku. Asal pulak dia nak jijik? Bukannya aku panggil dia abang, aku panggil abang dia 'abang', apa salahnya?

Lagi pun nak sangat tengok aku menggatal kan? Asilakan.

"Biarlah dia panggil aku abang. Nanti dia dah kahwin dengan kau, still kena panggil aku abang, aku kan bakal abang ipar dia."

Ni lagi satu hal. Bila masa lah pulak aku dengan Jungkook capai kata sepakat nak kahwin ni? Kitorang ni berkawan pun tak, sikit-sikit rasa nak bercakar je.

"Nak aku cakap berapa kali, aku dengan dia tak ada apa-apa."

Abang Jungkook hanya ketawa, ketawa dia macam ada makna je tu tapi malas pula aku nak gogele apa maknanya.

"Jungkook kata minggu depan baru Yerim masuk kolej. Dah beli barang semua? Kalau belum, boleh beli dengan abang, abang pun tak ada benda nak buat-"

"Stop lah bahasakan diri kau abang, dengan aku tak ada pun berabang-abang. Jijik tahu?" Tiba-tiba Jungkook mencelah.

"Biarlah, Yerim suka apa." Balasku, saja nak menyakitkan hati.

"Tapi aku tak suka." Balasnya tegas sambil merenungku geram.

Macam budak-budak, lurus dia membalas buatkan aku menahan senyuman. Comel pula tengok dia tak matang macam ni.

Still With You | jjk [✓]Where stories live. Discover now