Kapitel 55

1.8K 16 0
                                    

Jag blundade och öppnade ögonen. Samma sak upprepade jag gång på gång och hoppades att jag skulle se något annat än TV:n. Jag satt uppkrupen i soffan till vardagsrummet. Klockan var dagtid och jag hade inte gjort så mycket mer än att sova. Gårdagen hade sina spår i mig och påverkade hjärnans svängningar. Det var ganska tyst i huset. Omar hade lämnat tidigt utan att säga ett ord. Diana och Wille hade farit iväg på någon yoga-sak med spa. Det var Diana som vaknat med en idé om att och Wille på bästa sett kunde få tillbaka deras minnen genom avslappning. Wille var mycket skeptisk mot tanken men gick ändå med på det efter ett rejält tjatande. Trots att jag inte varit så fullt social under morgonen lyckades ja ändå snappa upp att det var planerat en fest ikväll.

Jag zappade mellan kanalerna utan att hitta något intressant som fick mig att vila tankarna på andra ställen. En repris av 'Det okända' visades på en kanal och där stannade jag. Men jag hann knappt landa i programmet för i om några sekunder kom Felix in och satte sig i soffan bredvid mig och då hade redan jag bytt kanal snabbt. Han la ena armen om soffgaveln, runt mig. Jag lyfte medvetet upp benen och placerade dem i hans knä. "Kan inte vi hitta på nåt?" Frågade han och drog två fingrar genom mitt hår. "Haha, vill du också fara på yoga?" Sa jag och flinade retsamt. "Nej, fyfan", sa han och knuffade mig vid sidan med ett smile på läpparna. "Vad är det för gest ikväll?" Frågade jag. "Hos en polare till Oscar", svarade Felix. Jag nickade tillbaka och fortsatte att mixa kanalerna på TV:n. Felix skrattade lite och tog den ur min hand. "Om jag vore Diana då, vad skulle vi då göra?" Jag visste redan utan att behöva tänka efter. "Alltså, vi har som en fånig sak att vi har matchande outfit till varje fest så vi skulle väl shoppa antar jag", sa jag. Han flinade lite "Aa då blir det förstås svårt", skrattade han. Jag började leta i hans hår "Vi skulle kunna ha matchande örhängen .." Sa jag och svor till när jag upptäckte att Felix inte hade hål i öronen. Då skrattade han och knuffade mig så jag for baklänges. Han kröp upp så han låg över mig med händerna som stöd till tyngden på varsin sida om mig. "Men vi skulle kunna matcha kläder om du vill..? Som vi gjorde en gång förut", sa han och vilade huvudet mot min mage. "Vänta, menar du allvar att vi skulle shoppa?" Frågade jag och hörde själv på rösten att jag lät gladare. Felix kollade upp på mig "Tro inte att jag vill men vi kan göra det ändå", han blinkade. Jag satte mig genast upp och tryckte mina läppar mot hans av glädje. "Då far vi!" Tjoade jag och hoppade från soffan med Felix medryckandes. Jag kan inte varit mer exalterad när jag slängde på mig jackan och hoppade i skorna. Är vi passerade köket kikade både Ogge och Oscar ut huvudet. "Vart ska ni?" Frågade Oscar. "Shoppa!" Ropade jag tillbaka. Ogge höjde på ögonbrynen mot Felix. Felix bara ryckte på axlarna. Ogge gjorde då ett tecken med fingret ett snurrande varv runt huvudet. "Varför följer inte ni med?" Frågade jag. "Eh, för att vi har bättre saker att göra än å hänga på stan?" Sa Oscar. Jag sneglade på köksbordet för att se vad som kunde vara mer intressantare. "Som att dagdricka öl?" Sa jag med viss sarkasm. Oscar bara blängde tillbaka och lyfte sin burk till munnen.

Felix och jag for till ett köpcenter som jag fick välja ut. Affärerna vi gick in till var inte många men Felix föreslog flera som jag inte brukade vara in till men visade sig ha riktigt bra sortiment. Jag visste redan från början att det skulle bli svårt att shoppa tillsammans med Felix och låtsas att han var en vän som Diana. Därför blev det knappt någon shopping. Vi gick mest runt och fjantade oss genom att reta upp folk i vår närvaro. Från en butik blev vi utvisade av en barsk kärring bakom kassan som påstod att vi skrämt iväg flera kunder. Roligast blev det nog när foooers började stalka oss och vi sprang iväg för att komma undan dem. Men efter en stund blev det jobbigt så vi lämnade centret med varsin kasse där vi valt outfit åt varandra. Vi hade båda köpt tröjor till varandra. Likadana från 'Criminal Damage'. Jag var sjukt nöjd och det tror jag Felix också var. När vi var på väg tillbaka gick vi förbi en sminkaffär. Jag stannade upp på grund av det som bländade i skyltfönstret. Mitt favorit sminkmärke hade lanserat en ny kollektion. Felix märkte mina reflexer och gjorde de som jag ändå snart skulle göra och öppnade dörren till affären. Snart var vi där inne och jag som paralyserad vid hyllan där de nya produkterna stod. Jag föll pladask för ett läppglans som hade en liten nyckelring till med en glasdiamant hängande. Men när jag såg priset för läppglanset ville jag bara skrika ut i tårar. Men istället log jag vänligt mot kvinnan i kassan som sa att var en mycket prisvärd produkt. Jag hade absolut inte råd med den och gjorde därför det enda rätta och lämnade den. Jag hittade ett puder som enligt beskrivningen skulle ge näring åt hyn. Jag vet inte vad Felix höll på med när jag valde ut puder men jag synade honom vid kassan senast. Under tiden som jag betalade stod redan Felix vid utgången och väntade. Klockan var runt fem när vi började röra oss hemåt. Jag tyckte st var skönt att vi kunde låta en dag gå utan att behöva oroar oss eller ens tänka på Manny. Men på hemvägen började det ändå oväntat dyka upp saker i mitt huvud. "Är det säkert att vi sprida ut oss på ett så befolkat utrymme som en fest? Tänk om nåt händer någon? Då kommer vi aldrig hitta varandra!" På det sist höjde jag rösten och lät mer desperat. Felix stannade upp och log lite i en suckning. "Vad skulle kunna hända, d/n? De gör inte entré på en fest utan att vi märker det", Felix log på ett sätt sim fick mig knäsvag och kunde bara lita på honom. Men jag bet mig ändå osäkert i underläppen. "Men om.." Felix la då båda händerna på mina axlar och såg djupt in i mina ögon. "Du kommer aldrig att få lämnas ensam under festen utan att jag, Oscar eller Ogge är med. Men OM, då kommer jag spöa skiten ur honom". Jag ställde mig på tå uppåt så mina läppar kunde nå Felix. Det var han som avbröt. "Jag har faktiskt en grej åt dig till festen", sa han med ett av sina gulliga leenden. Han tog fram en liten presentask ifrån jackfickan. Jag kände genast igen omslaget när han räckte fram det mot mig. Jag stirrade storögd på honom men tog emot det och öppnade långsamt på locket. När jag såg innehållet trodde jag att gråten skulle tränga fram vilken sekund som helst. "Det kanske skulle matcha till tröjan", sa Felix när jag inte annat kunde än att stirra på det i mina händer. Tröjan? Jag skulle fan ha på mig det där läppglanset varenda jävla dag! Felix hade köpt det dyraste läppglanset med diamanthänge som bara existerade i mina drömmar. Jag visste inte vad jag skulle göra men när jag väl började andas igen var det första jag gjorde att kasta mig om halsen på Felix.

Just A GameWhere stories live. Discover now