*15*

627 30 6
                                    

De volgende ochtend wordt ik wakker gemaakt door Hermione. "Wakker worden Eef, vandaag beginnen de lessen!" Zegt ze terwijl ze me zachtjes door elkaar schud. Meteen ben ik wakker. "Omg omg omg!" Roep ik zenuwachtig uit. 

Hermione moet lachen, "rustig maar, het komt goed. Je bent even ver als de rest." Dankbaar schenk ik haar een glimlach terwijl ik snel aankleed. Hermione heeft mijn tas ook al ingepakt. "Dankje," zeg ik nog snel en ik wijs naar de tas. Hermione knikt en dan lopen we naar beneden. 

"Goedemorgen!" Roepen Fred en George vrolijk als ik naast ze ga zitten. Ook Harry, Ron en Ginny zitten er al. "Hoi!" Zeg ik blij terug en ik begin te eten. 

"Waarmee beginnen jullie?" Vraagt George aan, volgens mij, Hermione. "Potions," antwoord Hermione, "en daarna Defence against the Dark Arts." (Ik ga dat voortaan als DADA schrijven)

"Lockhart vindt Eva beroemd en hij wilde een foto met haar," zegt Fred grijnzend. Ik sla hem op zijn arm, "waarom vertel je dat?!" Mompel ik met een rood hoofd. Iedereen begint keihard te lachen, behalve Harry, die kijkt me medelevend aan. 

"Dat wordt leuk dan, met Eva en Harry daar," grinnikt Ron. "Wij moeten gaan!" Roept Hermione. Snel sta ik op, "succes jongens, succes Gin." Zeg ik snel. "Jij ook," zeggen Fred en George snel, en dan loop ik achter Harry, Ron en Hermione aan. 

~

Als we bij het lokaal aankomen zie ik dat we potions samen met Slytherin hebben. Ik zucht, daar heb ik nou net geen zin in. Niet dat ik Slytherin haat, maar zij haten ons. Dus dan is het moeilijk om dat niet terug te doen. Ik zie aan de gezichten van mijn klasgenoten dat zij hetzelfde denken. 

De docent stelt zich niet voor, omdat hij niet weet dat er een nieuwe leerlinge in zijn les zit. Of hij heeft er gewoon geen zin in. We moeten in duo's en ik ga met Harry. 

"Okay, ik snap hier helemaal niks van, dus het spijt me alvast." Mompelt Harry als we de ingrediënten hebben gepakt. "Geen zorgen, ik heb deze potion al eerder gemaakt." Antwoord ik geruststellend. Ik heb een aantal potions al geoefend in de vakantie, zodat ik niet heel erg voor gek zou staan. Hermione heeft me geholpen, want eerst was ik helemaal niet goed in potions.

"Doe gewoon wat ik zeg," fluister ik naar Harry en hij knikt. Een halfuurtje later zijn alle potions klaar. Onze is best goed gelukt, al zeg ik het zelf. Ook die van Ron en Hermione is niet slecht. Snape toont geen enkele emotie als hij die van Hermione en Ron beoordeeld, maar ze krijgen wel een voldoende. 

Als hij bij ons aankomt kijkt hij in de ketel. Er flitst iets van verbazing door zijn ogen. Dan zegt hij, "Black, hoeveel zou je doseren als je deze potion aan een pad toedient?" Ik schrik, dit is totaal niet relevant. "Ik zou dit niet aan een pad toedienen professor, dan gaat hij dood." Antwoord ik zo beleefd mogelijk. 

"Dat is geen antwoord," zegt Snape ijzig. Ik denk snel na, waarschijnlijk 1/4. 

"1/4" Zeg ik zelfverzekerd. Snape kijkt me verbaasd aan. "Een tweedejaars kan dat nooit goed hebben, je zal het wel gespiekt hebben. Net zoals je vader, een enorme valsspeler." Zegt hij gemeen en hij noteert een onvoldoende bij onze namen.  

Ik kijk hem verontwaardigt na, hoe partijdig is dat?! Boos kijk ik hem aan en kijk dan naar Harry. Ook Harry kijkt echt pist. Aan het einde van de les stormen we samen naar buiten, waar Ron en Hermione staan te wachten. 

"Hoe durft ie!" Barst ik los. "Wat is dat nou weer voor een klote docent, hij kan er gewoon niet tegen als leerlingen iets kunnen." Ik ben echt kwaad. "Och, dat heb ik gehoord. 50 punten aftrek voor Gryffindor." Hoor ik Snape achter me zeggen. 

Kwaad draai ik me om, 50 punten is echt veel! Meestal worden er 10 of 15 afgetrokken. "En daar gaan er nog 10 voor deze houding," zegt Snape gemeen en hij loopt weg. Snel zorgen Ron en Hermione dat Harry en ik doorlopen en ze trekken ons mee. 

Op veilige afstand begin ik opnieuw. "Wat is dat nou voor iets stoms! Dat kan hij toch niet maken!" Roep ik boos uit. Dan voel ik dat ik van achteren word opgetild. "Wat is er gebeurd Evaatje?" Hoor ik Fred lachend zeggen. Als hij me weer neer heeft gezet kijkt hij me bezorgd aan. 

"Harry en ik hadden een goede potion gemaakt, en toen gaf hij ons een onvoldoende omdat hij mijn vader niet mag. En toen ik buiten boos aan het doen was trok hij 60 punten van Gryffindor af." Zeg ik boos. 

Fred trekt zijn wenkbrauwen op. "Dat is inderdaad heel stom," zegt George. Ik knik boos en dan loop ik snel achter mijn klas aan. "Doei!" Roep ik nog. 

~

"Aaahh ga zitten, ga zitten!" Hoor ik de irritante stem van Lockhart al. Ik zucht, hebben we hem weer. Hermione kijkt me waarschuwend aan. De les begint, en het is echt heel makkelijk. Nou voor mij dan, ik heb al veel ervaring met DADA door mijn vader. 

"Hoelang kan een vampier zonder bloed?" Vraagt Lockhart aan de klas. Iedereen kijkt hem een beetje moe aan. "Mevrouw Black, weet jij het?" Hoor ik opeens. Ik schrik op, ik was net de kaft van een van onze DADA boeken aan het bestuderen, Voyages with Vampires.

"Uhm sorry professor, wat was de vraag?" Vraag ik beleefd en Lockhart herhaalt de vraag. Opgelucht haal ik adem, dit weet ik gelukkig. "3 weken voor mannelijke vampiers professor, en 2 weken en 6 dagen voor de vrouwelijke."

Lockhart begint trots te glimlachen. "Dat klopt! Je hebt de informatie zeker uit mijn boek Voyages with Vampires hè?" Omdat ik niet weet wat ik moet zeggen knik ik maar. "Een echte fan! Hier heb je een handtekening, oh en 50 punten voor Gryffindor!"

Ik pak nep-glimlachend de handtekening aan, en doe alsof ik heel geïnteresseerd een boek lees. Gelukkig helpt dat, want Lockhart laat me gelukkig met rust. Ik ben wel blij met die 50 punten, want nu zijn er vandaag maar 10 door mij afgetrokken.

~

Na de lessen maak ik mijn huiswerk in de commonroom en dan ga ik bij Fred en George zitten. We kletsen nogwat en na het avondeten gaan we allemaal slapen.


My Other Half ~ Fred WeasleyWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu