☘سيرة_الرسول☘
الحلقة 119
يلا صلوا على النبى 💚
غزوة الأحزاب أو الخندق (ج1)إحنا دلوقتى فى سنة 5 هجرية..الكفار بدأوا يلاحظوا إن كل قبيلة منهم لو بتحارب النبى لوحدها مش بتقدر على النبى، مثلاً أبو سفيان سيد قريش أيقن أنه لوحده مش هيقدر يعمل حاجة، وكمان "حيي بن أخطب- قائد اليهود" تيقن إنه لوحده مش هيقدر على محمد، وكمان قبيلة " أشجع" و قبيلة "غطفان" وكل دى قبائل عرفت إنها لوحدها مش هتقدر على المسلمين، طيب إيه الحل ؟ هيقرروا كلهم أنهم يتجمعوا ضد محمد عليه الصلاة و السلام.. و صاحب الفكرة دى كان "حيي بن أخطب" ، و حيي بن أخطب هو قائد اليهود فى مستوطنة اسمها خيبر، و المستوطنة دى نشأت بعد ما نقض اليهود المعاهدات مع النبى فى المدينة و غدروا وحاولوا يقتلوا رسول الله و أمر رسول الله بطردهم من المدينة فاجتمعوا فى خيبر .. كان حيي بن أخطب نفسه ينتقم من النبي ويقتله، فجمع قوى عربية ضخمة جداً ، جمع كل قبائل اليهود من أشجع وغطفان وبنى سُليم وكمان أبو سفيان سيد قريش ضد النبى.. هقول لكم قصة عن حيي بن أخطب عشان تعرفوه كويس .. أصل حيي مش يهودى عادى.. ده واحد من كبار أحبار اليهود ( حبر يعنى عالم دين يهودى ) و حافظ التوراة، و زمان أوى سمع حيي عن النبى محمد، فحيي بن أخطب خد أخوه و راح للنبى.. أصل سبحان الله ربنا عز و جل قال فى القرآن :{الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ} سوره البقره 146... "يَعْرِفُونَهُ" المقصود بها: سيدنا محمد لأن ربنا ذكر مواصفاته كلها فى التوراة ..وفعلاً راح حيي بن أخطب للنبى فعرفه، فأخو حيي قال : يا حيي ..هو نبى..فماذا تنوى الآن؟ فقال حيي بن أخطب: نويت عداوته ما بقيت.. ( ياااه شايفين الكبر و الإستكبار.. و هو ده معنى الكفر .. كفر يعنى ستر و غطى .. الكافر هو شخص عرف الحق و ستره و مشى ورا الباطل.. )
طيب نرجع للغزوة، حيي بن أخطب عايز ينتقم من النبى و هيبدأ يجمع القبائل .. فراح لأبى سفيان فى مكة، و دعاه للتحالف معاه ضد سيدنا محمد، فوافق أبو سفيان طبعاََ.. و يروح حيي بن أخطب بعد كده لقبيلة غطفان ، وعرض نفس العرض و وافقوا ، و بعدها راح لقبيلة أشجع ووافقوا ، وبعدها لقبيلة بنى سُليم ووافقوا. وجمعت قريش كل حلفائها و بقى عددهم 4000 مقاتل و جمعت قبيلة غطفان حلفائها و بقى عددهم 6000المهم وصل عدد جيش الكفار فى الآخر ل10.000 مقاتل، طبعاً دى كارثة، ووصل الخبر لرسول الله .. طبعا إنتو عارفين إن كان فى أيام رسول الله حاجات شبه المخابرات دلوقتى، طب هتعمل إيه يا رسول الله بعد ما عرفت الأخبار دى؟ طيب هترد العدوان؟ لأ.. مش هاخد قرار غير بالمشورة .. فيجمع المسلمين ويقول لهم : أشيروا علي أيها الناس، (رغم اللى حصل فى غزوة أُحد من خساير كتير بعد المشورة فى الخروج لمقابلة جيش قريش بس برده ربنا قال: "فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ"" سورة آل عمران 159 فالمهم بدأ كل واحد من الصحابة يقول رأيه، بس النبى لسة موصلش لحل مناسب، لحد ما يقوم صحابى جميل جداً اسمه "سلمان الفارسي"، وكان من بلاد فارس، حكينا عن قصة إسلامه الرائعة قبل كده.. المهم قال فكرة حلوة أوى،فقال سلمان: «يا رسول الله كنا بفارس إذا حوصرنا خندقنا علينا» ..يعنى إيه؟ يعنى لما ييجى عندنا جيش أضعاف أضعافنا كنا بنحفر خندق حوالينا يعنى حفرة فبالتالى محدش يقدر يوصل لنا..ودى فكرة فارسية ، و النبى عجبته الفكرة، بالرغم إنها فكرة من أفكار بلاد كفار، لكن عجبت النبى وده يدل على إن النبى عليه الصلاة والسلام كانت شخصيته مرنة، طالما الفكرة مش ضد شريعة الإسلام ولا ضد منهجه ومفيهاش حاجة حرام فخلاص مفيش مشكلة لو نعملها، طيب المدينة كلها كانت محاطة بحاجة اسمها "الحارَّة" ربنا سبحانه وتعالى أحاط المدينة بحصون طبيعية من الشرق والغرب والجنوب .. المدينة محاطة بأرض صخرية جداً ومدببة و دى كانت لونها أسود و محدش يعرف يعدى من عليها لا خيول ولا حتى دبابات ^_^ ، ومينفعش غير الطيران ووقتها مكانش فيه طيران.فكده كأن المدينة محاطة بمربع ناقص منه ضلع واحد وهو شمال و هنا بقى هنحتاج ننفذ فكرة سلمان الفارسي عشان نقدر نحمى المدينة من الشمال، فحيحفر المسلمين خندق بطول المدينة من الشمال و الحفرة حتكون عمقها 5 متر وعرضها 5 متر و طول الخندق 5 كيلو متر ..إنتو متخيلين إن وسيلة الحفر الوحيدة اللى فى إيد المسلمين حتكون الفاس !! تخيلتوا ^_^ ؟ رضى الله عنهم و أرضاهم .. طيب ليه هنحفر ونعمل خندق أصلاً ؟ عشان لما العدو ييجى يتفاجئ بالخندق وأصلاً عرض الخندق كخمسة كيلو فاستحالة يقدر حصان ينط للناحية التانية ، فساعتها هيضطر العدو ينزل يمشى فى الخندق عشان يطلع يوصل الناحية التانية ويدخل المدينة، وده هيعمل فرصة للمسلمين إنهم يسيطروا على العدو فحيتحول الخندق لمقبرة جماعية. و حتى لو العدو قدر يطلع من الخندق برده لا يمكن يقدر يعدى من السهام اللى المسلمين حيضربوها عليهم..طيب الخندق هيتحفر إزاى ؟ أحنا شوفنا رحمة النبى و رأفته مع الأطفال ومع زوجاته ومعاملته للصحابة، تعالى نشوفه عسكرياً كان عظيم إزاى..إيه فكرة الرسول فى تنفيذ الحفر؟
هنعرف سوا بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.