🌱سيرة_الرسول🌱
الحلقة 152
يلا صلوا على النبى 💚
غزوة خيبر (ج7)فتح المسلمين الحصن الأول وهرب اليهود للحصن التانى و اتفتح برده ..رغم أن عدد اليهود 10000 و عدد المسلمين 2000..ويوصل جيش المسلمين للحصن التالت بس كان دخوله صعب جداً ..، فربنا عز وجل سَخَّر إنسان من اليهود و ألقى فى قلبه الرعب بسبب إنتصارات المسلمين من حصن لحصن.. فراح للنبى عليه الصلاة و السلام و طلب منه الأمان و قال : يا أبا القاسم لو حاصرتم هذا الحصن عام كامل لن يخرج منه اليهود !! لأن هناك بئر يصل منه الماء إلى داخل الحصن .. فإن قطعت طريق الماء عليهم خرجوا من الحصن.. و فعلاً المسلمين سمعوا كلامه و استسلم اليهود و اتفتح الحصن التالت..
و بدأ جيش المسلمين يتحرك على الحصن الرابع و اتفتح و كان من الغنائم سلاح اسمه المنجنيق ( المنجنيق ده .. إنك تجيب كرة مشتعلة نار و تحطها فى مجرى السلاح و فى حبل ، أول ما تشده حتخرج الكرة دى بإندفاع و تقع على العدو و ده من الآلات الحربية القديمة) فلما دخل المسلمين الحصن الرابع لاقوا أن المنجنيق كان جاهز للضرب .. يعنى كان اليهود حيحدفوا الكرة المشتعلة على المسلمين !!
بس رغم كده النبى ﷺ برده مش عايز يأذى اليهود ،فلما أخد المسلمين المنجنيق، أمر النبى ﷺ المسلمين يضربوا بالمنجنيق فى الهوا لكن مش فى إتجاه اليهود علشان الهدف إنهم يخافوا بس فيستسلموا (و ده علشان النبىﷺ مش بيسعى لحرب هو بس بيردع اليهود علشان الحروب اللى تسببوا لنا فيها زمان.. "ارجعوا للأجزاء اللى فاتت و اعرفوا أسباب الغزوة ") فيتفتح الحصن الخامس و السادس و السابع و التامن.. و يستسلم اليهود.. و ده انتصار حاسم للمسلمين ..
اليهود عرضوا على النبىﷺ أنهم يستمروا فى خدمة أرض خيبر و يزرعوها .. فوافق النبىﷺ و عمل صلح معاهم و قرر يعطيهم نصف ثمار خيبر سنويا مقابل نزع السلاح منهم ( طيب ليه الشروط دى يا رسول الله ؟ علشان طبع يهود خيبر كان الغدر فلازم ننزع منهم السلاح ..و اللى بيوجع اليهود الفلوس فلازم النبى ﷺ يعمل شئ يأثر فيهم علشان يفكروا ألف مرة قبل ما يغدروا تانى فأعطاهم نصف الثمار ) .
فيوافق اليهود و تحصل المعاهدة.. و يرجع المسلمين للمدينة و يبعت النبىﷺ، الصحابى عبد الله بن رواحة كل فترة علشان ياخد المحصول من اليهود ،فأول مرة أعطوا له نصف الثمار زى ما عاهدوا النبى ﷺو تانى و تالت و رابع مرة.. أما خامس مرة قالوا يا عبد الله ممكن تقول للنبى ﷺ أنك جيت المرة دى فلاقيت المحصول قل شوية ..و جمعوا له دهب من بتاع زوجاتهم و قالوا له خد الدهب ده لك و قول لمحمد إن الثمار كانت قليلة المرة دى (يعنى رشوة و دى إهانة جامدة خصوصاً لو هدفها أنك تكذب على النبى عليه الصلاة و السلام) عارفين عبد الله بن رواحة عمل إيه ؟
قال: أترشوننى !! يا معشر اليهود جئتكم من عند أحب الخلق إليَّ، ولأنتم عندي أبغض خلق الله ، ومع ذلك لا يحملني هذا أن أحيف عليكم(يعنى أنا مش طايقكم و نفسي بعد ما عرضتم عليَّ الرشوة دي أؤذيكم جامد...لكن كرهي لكم ده مش هيخلينى أظلمكم .. يعنى مش هكبر الموضوع و هعديها لكم) و يكمل عبد الله بن رواحة كلامه و يقول : يا معشر اليهود فالذى عرضتم علي من رشوة فإنها سُحت وإنّا لا نأكلها .. فرد اليهود و قالوا: بهذا العدل قامت السماوات والأرض وبهذا غلبتمونا.
ده اللى حصل فى غزوة خيبر ..بس فى شوية أحداث حصلت وقت رجوع جيش المسلمين للمدينة أول حدث هو زواج السيدة صفية بنت حُيَيّ بن أخطب من النبى ﷺ.. صفية كانت بنت سيد اليهود "حيي بن أخطب" اللى اتقتل فى غزوة خيبر و كمان زوجها هو " ابن أبى حقيق " و ده برده اتقتل فى المبارزة بين اليهود و المسلمين اللى حصلت بين الطرفين وأسلمت صفية بس ماكانتش قادرة تفضل قاعدة فى خيبر لأن اليهود هيقتلوها لو عرفوا أنها أسلمت..
فتزوجها النبى ﷺ و عاشت فى بلاد المسلمين .. طيب هل النبى ﷺ عايز يتجوزها لمجرد الجواز ؟ لأ طبعاً .. أولاً رأفةً بحالها (مات أبوها و جوزها و كمان دى بنت سيد القبيلة يعنى مش هتقدر تتزوج و تعيش مع أى شخص عادى .. و لو النبى ﷺ طلب أى حد من الصحابة إنه يتجوزها كده بيحطهم فى موقف محرج لأن الصحابى هيضطر ينفذ طلب النبىﷺ) .
و السبب التانى و الأهم أن دى بنت سيد خيبر ..فالنبىﷺ هيصد آذاهم بزواجه من صفية لأن هيحصل مصاهرة و نسب بين يهود خيبر و بين المسلمين.. فصعب إن اليهود ينقضوا العهد لأن لما تحارب أصهارك دا عيب أوى فى مجتمعهم زمان ..فكان زواج النبىﷺ من صفية له ثمرة كبيرة أوى.. فالنبى عليه الصلاة و السلام يعرض عليها الزواج..فترد صفية و تقول : والله يا رسول الله كنت أتمناها فى الجاهلية ،فكيف فى الإسلام ! (يعنى ده أنا كنت بدعى ربنا إنى أتزوجك و أنا كافرة.. ما بالك بعد ما أسلمت) وتم الزواج المبارك ، ولما تزوجها النبىﷺ و شاف أن نص وشها وارم و لونه أخضر من أثر ضرب عنيف !! فقال النبى ﷺ: ما بكِ يا صفية ؟؟ فقالت .....
هنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
- هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.