الحلقة 78

271 30 0
                                    

🔸️سيرة_الرسول🔸️
الحلقة 78
يلا صلوا على النبى 💚
غزوة بدر (ج3)

شفنا امبارح ابو جهل و هوه مصر يجهز جيش كبير علشان يحارب النبى عليه الصلاة و السلام و شفنا كمان ان فى ناس خايفه تطلع لأنهم عارفين ان النبى محمد انه فعلا رسول الله و أكيد ربنا هيبقى جنبه..و فى واحد من كفار قريش كان قوى جدا و شجاع و رغم كده مكنش راضى يطلع مع الجيش.. مين هوه؟ فاكريين الراجل اللى كان بيعذب بلال؟ كان امية بن خلف ..

اميه كان راجل ضخم جدا و قوى جدا فى منتهى الشجاعة .. لكن مكنش راضى يطلع مع الجيش و رجع بيته و تربس على نفسه باب بيته و أستخبى جوة .. طب ليه كل ده.. هوه ايه اللى مخوفه كده؟ أصل امية بن خلف من فتره بعد ما النبى هاجر للمدينه .. قام "سعد بن معاذ" سيد و رئيس المدينه رايح يعمل عمرة و يطوف حوالين الكعبه ..فسعد دخل الحرم فأول ما دخل سعد و لسه بيطوف حوالين الكعبه لقى فى وشه ابو جهل.. فقام ابو جهل وقف و مسك سعد من هدومه وقال : آويتم محمدآ !! والله لننتقمن منكم.

( طب ينفع يمسك ابو جهل سعد بالشكل ده.. و سعد يسكت؟!! لأ) يقوم سعد زاقق أبو جهل فيقع ابو جهل على الأرض ويقوم سعد قايل يا ابا الحكم لا ترفع صوتك هكذا ..فيفضلوا يتخانقوا مع بعض.. فجه مين؟ أميه بن خلف و أمية كان صديق قديم لسعد بن معاذ فمسك أميه سعد و قال له : يا سعد لا ترفع صوتك هكذا على ابا الحكم ( مينفعش عيب متعليش صوتك على ابو جهل) فقام سعد رادد عليه و قال: إليك عنى يا امية.. و الله يا امية لقد حدثنا رسول الله أننا قاتلوك (يعنى الرسول قال ان اميه هيموت )

فأميه راح قايل: أحقآ يا سعد؟ فقال نعم والله .. فيقوم قايل له : يا سعد..سأقتل خارج مكه أم فى مكه ؟ فقال سعد: لا ادرى ..(هوه أميه ماله؟ أميه مصدق كلام النبى جدا و عارف ان مدام النبى قال ان أميه هيموت يبقى اكيد كلام رسول الله حق .. شايفين إزاى الكفار كانوا عارفين ان محمد نبى لكن الكبر و العند هوه اللى أخرهم عند طاعه رسول الله لحد ما ماتوا على الكفر) المهم من الوقت ده و أميه بقى مرعوب و مستنى لحظه موته.. فلما جت غزوة بدر فقال أميه: لن اخرج فى هذه المعركه و راح تربس و قفل على نفسه بابه ..فمراته أتخضت فقال لها كلام سعد بن معاذ و قال لها: و أرى اننى إن خرجت فإننى مقتول..

فقامت مراته قالت : إذن لا تخرج.. بس يجيله واحد صاحبه اسمه عقبة بن ابى معيط ( ده المجرم اللى مرة بصق فى وجه النبى الشريف صل الله عليه و سلم) فيفضل عقبه يخبط ..بس أميه ميفتحش لأنه خايف.. فيفضل عقبه يخبط يخبط.. فأمية يفتح الباب و يقول له ما تريد ؟ فيقول عقبة : يا أمية هلم معنا ..( يلا تعالى معانا فى الغزوه احنا طالعيين) فيقول أميه : لا لن اخرج و يصر.. فعقبة يمشى و يرجع لأميه تانى و هوه جايب معاه " المجمرة" دى حاجة بيبخروا بيها. فيخبط عقبه فيفتح أميه فيدخل عقبه و يشعل المجمرة ويلف حوالين أميه: و يقوله استجمر يا أميه فإنما انت من النساء.. استجمر..فإنما أنت من النساء (مدام مش عايز تطلع معانا يبقى انت من النساء) شايفين الصديق السوء!!..

المهم رد عليه أميه و قال: ويحك ما اراك تأخذنى إلا لمقتلى.. فيرد عقبه و يقول: انت من النساء..فيضايق أميه و يقول له: ويحك بئس ما جئت به !! بس امية هيسمع كلام صاحبه وهيخاف على سمعته فيقول أميه: إنى خارج.. فتجرى عليه مراته و تقوله: يا امية انسيت ما قاله لك سعد !! فقال : لا تخافى سأشترى اسرع فرس فى مكة ( عشان اى حاجة تحصل يطلع يجرى ) و فعلا راح أميه و أشترى اسرع فرس فى مكة .. بس ده هينفعه؟ لأ.. لان أميه فعلا هيموت زى ما النبى قال .. فيركب أميه الفرس و يطلع مع الجيش.. فى واحد تانى مش راضى يطلع مين هوه؟

ابو لهب..اصله مصدق النبى جدا فهو واثق ان النبى هينتصر .. عشان كده الله عز وجل سماهم الكفار( لأن كفر فى اللغه يعنى ستر و غطى و ليها نفس نطق بالانجليزى cover يعنى غطى.. و كفر فى كتاب الله معناها : ستر الحق و همه فعلا عرفوا الحق و ستروه و خبوه و كذبوه) المهم ابولهب مكنش راضى يطلع بس عيب اوى قدام العرب انه ميطلعش.. فيمثل انه عيان و يأجر شاب يطلع مكانه و يقوله خد سيفى وخد الفرس بتاعى اصل انا مريض و تعبان .. ويطلع الولد فعلا والجيش كله يخرج .. طب أبو لهب كده أرتاح؟ لأ .. هيفضل أبو لهب فى مكة لا عارف ينام ولا ياكل ولا يشرب. هيتجنن عايز يعرف ايه الاخبار.. و مش قادر يصبر..

فبعد كام يوم هيروح أبو لهب على بيت العباس عم رسول الله طب هوه أصلا العباس موجود فى مكه؟ لأ طبعا العباس خرج مع الجيش ..طب إزاى ده العباس رغم كفره كان واقف يوم بيعه العقبه و بيوصى اهل المدينه على النبى انهم يحموه ..و كان حابب ياخد دور اخوه أبو طالب فى حمايته للنبى بعد وفاته ؟ اصل عشان كده العباس هيخرج مضطر.. غصب عنه و مش هيرفع سيفه فى المعركة.. بس ابو لهب من شده قلقه راح على بيت العباس.. يعنى عنده امل أن يمكن العباس يكون بعت اى اخبار لزوجته " أم الفضل"

فتفتح ام الفضل فتقول له : ما بك؟ فيقول : هل عندك اخبار ؟ فقالت: لا .. ليس عندى اخبار ،فيمشى ابو لهب بس يفضل قاعد قدام بيت العباس.. مستنى اى اخبار.. فيعدى واحد أسمه أبو سفيان بن الحارث ده كان جى من عند بئر بدر فابولهب شافه و سأله : ما يحدث ببدر؟

هنعرف سوا إن شاء الله <3

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن