الحلقة ١٣٩

167 20 1
                                    

🔹️سيرة_الرسول🔹️
الحلقة 139
يلا صلوا على النبى
عمرة القضاء (ج2)

وصل المسلمين على باب مكة بكل عزة و هيبة لقضاء العمرة زى ما نصت معاهدة صلح الحديبية.. و يدخل النبى صل الله عليه وسلم مكة وحواليه الصحابة من كل جانب و هو فى النص ..و كأنه القمر بدر منير فى وسط النجوم يتلألأون من حوله .. شكلهم جميل و مبهر ..و قريش مخضوضة.. دخل المسلمين و معاهم الشاعر الجميل الصحابى عبد الله بن رواحة .. و كان عايز يهز قريش ..

فيدخل و هو عمال يقول خلوا عن سبيله يعنى وسعوا وسعوا عايز يعمل هيبة للنبىﷺ أكتر و هو داخل..و فضل عبد الله بن رواحة يقول أبيات شعر : خلوا بنى الكفار عن سبيله .. خلوا اليوم نضربكم على تنزيله .. ضرباً يزيل الهام عن مقيله ..و يذهب الخليل عن خليله ".. بس مين مش عاجبه الشعر ده ؟؟ سيدنا عمر بن الخطاب.. فقال ما هذا يا ابن رواحة .. شعر !! بين يدى رسول الله و فى حرم الله ؟؟! .. فقام النبى عليه الصلاة و السلام قال : "اسكت يا عمر.. دعه يا عمر إن كلمات ابن رواحة فى صدور قريش لهى أسرع فيهم من نضح النبل .. (كلام ابن رواحة زى الرصاص فى قلب قريش )

فالنبىﷺ عارف إن أكتر حاجة بتأثر فى المجتمع الإعلام و الإعلام أيام قريش كان الشعر .. و ده بيوصل جداً و بيأثر فى العرب جداً.. قريش دلوقتى مخضوضة جداً ..و خايفة أن أهل قريش يسلموا بسبب منظر النبىﷺ و الصحابة المهيب الجميل .. فتقرر قريش أنها تمنع خروج أهل مكة.. كأنه حظر تجول..
علشان ماحدش يتفرج و يعجبه شكل المسلمين و يتعلم منهم الإسلام...
و كأن ربنا أراد أن أدخل يا رسول الله بلدك و أستمتع و اتبسط و خد راحتك..فدخل النبي عليه الصلاة و السلام لاقى الحرم فاضي .بس في حاجة مهمة ..إيه هى؟ النبى عليه الصلاة والسلام لما هاجر من مكة زمان ، كان في أطفال صغيرين عندهم ٥ سنين و ١٠ سنين و النهاردة بقوا.12 و ١٧ سنه . فالشباب دول لم يعاصروا النبي ﷺ لأنهم كانوا أطفال لما النبيﷺ هاجر، فإيه اللى بيحصل دلوقتي؟

دلوقتى الشباب دول عندهم حب استطلاع مش طبيعى .. و عايزين يشوفوا مين محمد اللى قريش خايفة منه و مين اللي بقى لنا سنين بنحاربه.. مين ده اللي بيقولوا عليه نبي آخر الزمان..مين ده اللي معاه حوالى ٢٠٠٠ إنسان بيحاوطوا عليه و خايفين عليه ..فكان جواهم حب إستطلاع مش عادى..

فكل شباب قريش من سن ١٧ ل ٢٠ و أطفال صغيرين أتولدوا بعد هجرة النبىﷺ و نساء من قريش عندهم حب استطلاع.. فحيعملوا إيه؟ حيطلعوا فوق الأسطح يتفرجوا على النبيﷺ و المسلمين بشكلهم الجميل المنظم المبهج

و هيدخل النبيﷺ الحرم و هيبدأ يطوف ..و قريش تبدأ تطلع إشاعة علشان ماحدش يروح ناحية المسلمين و ينبهر بهم.. إيه هي الإشاعة؟ قريش قالت أن المسلمين عندهم أمراض جلدية معدية و مميتة فأى حد هيقرب من المسلمين هيتعدى.. و انتشرت الإشاعة بسرعة في كل أنحاء مكة ..و ينزل سيدنا جبريل من فوق سبع سموات ويقول : يا رسول الله قالت عنك قريش كذا و كذا و ربك يأمرك أن تجعل أصحابك يرون الكفار من أنفسهم قوة ..(يعنى عايزين الكفار يشوفوا قوة من الصحابة) فهتعمل إيه يا رسول الله.. دلوقتى كل الناس فاكرة إن المسلمين عندهم مرض جلدى.. هتتصرف إزاى يا رسول الله؟

حيقف النبىﷺ و يفك الرداء بتاعه من على كتفه ويطلع دراعه اليمين و يمرر الرداء من تحت ذراعه.. و دى أول مرة النبىﷺ يعملها واسمها الإضطباع و دى حتبقى سنة ليوم القيامة كل اللى بيعتمر حيعملها.. و النبى ﷺ قال للصحابة اعملوا زيي كلكم ،فالكل يكشف ذراعه اليمين و يمرر الرداء من تحت الذراع .. دى سنة الإضطباع.. طب ليه عملت كده و اشمعنى الدراع اليمين يا رسول الله ؟

هنعرف بكرة إن شاء لله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن