الحلقة ١٦٦

154 19 1
                                    

🔸️سيرة_الرسول🔸️
الحلقة 166
يلا صلوا على النبى 💚
#غزوة_مؤتة (ج6)

شفنا المرة اللى فاتت ان المسلمين عددهم 3000 و عسكروا فى مكان ضيق عشان تتضطر الغساسنة تحاربهم بنفس العدد و قسمت الغساسنة جنودها لمجموعات كل مجموعة منهم 3000 ..و بيحاربوا المسلمين و بيبدلوا مع بعض عشان يرتاحوا ، لكن المسلمين هيثبتوا أد إيه قدام العدد الكبير ده ؟ هيثبتوا لمدة 6 أيام فى انتصار على جيش الغساسنة .. خسائر الأرواح عند المسلمين بالعشرات و عند الغساسنة بالآلاف ..
فبعد كل المدة دى الغساسنة لقوا إن كده مش نافع، المسلمين ثابتين زي الجبال..كأنهم مبيتعبوش.. فقال قائد الغساسنة: عليكم بصاحب هذه الراية.. يقصد مين؟

زيد بن حارثة ، لأن القائد لما بيموت بتتهز الروح المعنوية لجيشه فبتنتهى المعركة لكن النبى حبيبنا عليه الصلاة و السلام عامل حسابه و قال إن لو زيد مات يتولى جعفر القيادة و هكذا زى ما قلنا الحلقات اللى فات.
و فى اليوم السابع للمعركة كل جيش الغساسنة هدفهم قتل زيد بن حارثة.. و فى اللحظة دى النبى عليه الصلاة و السلام فى المدينة قلقان عليهم و نفسه يعرف أخبارهم..

فتحصل معجزة بأن يبدأ النبى ينقل للناس أحداث الغزوة و كأن ربنا رفع له أرض المعركة فبقى شايف اللى بيحصل فيها و هى فى أرض الشام.. و دى كانت من المعجزات الدالة على أنه رسول الله ـ صل الله عليه وسلم..فقال صل الله عليه وسلم : أخذ زيد الراية و قاتل و وقع شهيدا.. سقطت الراية..فأخذ الراية جعفر بن أبي طالب، و أراه يقاتل و يقاتلونه.. فاجتمعوا عليه ..ضربوا يده اليمنى فقطعوا ذراعه الأيمن، فسقطت الراية، فنزل جعفر أخذ الراية بيده اليسرى، قطعوا ذراعه الأيسر، فما تبقى من ذراعيه إلا العضدين ( المنطقة اللى فوق الكوع ) ، فانحنى جعفر و أخذ الراية بعضديه، فضربوه بالسيف..

و بدأ النبي يبكي على جعفر. و قال صل الله عليه وسلم: قتلوه و مات شهيدا، و أراه الآن في الجنة، و أبدله الله جناحين يطير بهما في الجنة حيث يشاء.. ( ربنا بدل الذراعين اللى اتقطعوا بجناحين فى الجنة ^_^).. الصحابة لما عرفوا كده سموه بجعفر الطيار.. و كانوا بينادوا ابنه و يقولوله يا ابن ذى الجناحين.

نكمل الحلقة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن