🦋سيرة_الرسول🦋
الحلقة 185
يلا صلوا على النبى 💚
#غزوة_حُنين (ج1)خلاص فتح النبى مكة ..إحنا دلوقتى سنة 8 هجريا، يعني بقالك يا رسول الله 21 سنة جهاد يا رسول الله.. و بعد فتح مكة فضل النبى فى مكة لمدة 19 يوم بالظبط.. هيحصل إيه؟ هيحصل.. غزوة حُنين.. هتيجى قبيلة هوازن و قبيلة ثقيف ومعاها عدد كبير من القبائل عشان يحاربوا المسلمين و يقتلوا النبى .. فالقبائل الكافرة دى هتجمع 20 ألف مقاتل بقيادة واحد اسمه مالك بن عوف وبدأ يستعد للخروج لمحاربة المسلمين ..
بس مالك بن عوف هيعمل خطة فى منتهى الخبث لكن ماكنش يعرف ان الخطة دى هتبقى فى مصلحة المسلمين ..
إيه الخطة؟ جمع جيشه من الرجال وأمرهم أنهم يخرجوا بنسائهم وأطفالهم و أموالهم و ممتلكاتهم حتى الإبل و الخيول .. طب ليه عمل كده ؟ أصل مالك متأكد من قوة جيش المسلمين .. و بخطته دى كأنه بيقول لجيشه لو هربتوا هتسيبوا أموالكم ونساءكم و أطفالكم وخيولكم للمسلمين فالأحسن ما تهربوش..و اثبتوا.. بس سبحان الله كانت النتيجة فى صالح المسلمين.. لأن المسلمين هينتصروا و كأن مالك جهز للمسلمين غنائم المعركة على طبق من دهب.. و بسهولة..بدأت الأخبار توصل للنبى عليه الصلاة و السلام بتجهيزات هوازن وثقيف للقتال .. فبدأ النبى يجهز حيش المسلمين لمواجهة العدو ده.. هيخرج النبى ب12000 جندى منهم 10 آلاف مقاتل اللى كانوا معاه فى فتح مكة و كمان 2000 من المسلمين الجدد اللى أسلموا جديد بعد فتح مكة.. طب ليه يا رسول الله هتاخد معاك من المسلمين الجدد ؟؟ لأنهم ممكن لو كان سابهم فى مكة .. كانوا يرجعوا تانى للكفر بإن حد يهز دينهم.. طيب هيخرج النبى بسرعة من مكة و هيحارب العدو بره مكة ؟ طب ليه؟ لأن ممكن المسلمين الجدد اللى لسه إسلامهم ما تثبتش يتفقوا مع هوازن وثقيف و يحاوطوا النبى جوة مكة فالأمان الأكتر ان الحرب تبقى برة مكة ....شايفين :) الله عليك يا رسول الله ..
طب إيه التجهيزات اللى النبى هيجهز بيها جيش المسلمين ..ويا ترى النصر هيكون سهل و للا صعب؟؟
هنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ " صفحة
كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.