الحلقة 79

283 31 0
                                    

🌺سيرة_الرسول🌺
الحلقة 79
يلا صلوا على النبى 💚
غزوة بدر (ج4)

ابولهب قاعد على باب بيت العباس هيتجنن مستنى يعرف اى اخبار عن الجيش فى بدر .. فيلاقى واحد اسمه أبو سفيان بن الحارث معدى و كان ابو سفيان جى من بدر..فأبولهب قال له : اتيت من بدر؟ قال: اجل ، فقال له: ماذا حدث هناك.. فرد ابو سفيان بن الحارث و قال: والله يا ابا لهب ..كأننا اسلمناهم رقابنا يضربوننا كيف شاءوا، والله لقد رأينا جنودآ بيض على فرس بيض تقاتل ..و والله لو انهزمنا لا لوم على جيشنا ابدا .. (هوه شاف مين ؟شاف الملائكة وده كان فى نص المعركه..هنحكى عن ده فى التفاصيل بتاعت المعركه) فأبولهب مش مصدق الكلام اللى بيسمعه.. طب مين كان معدى والكلام ده أتقال قدامه؟

ابو رافع.. ده العبد اللى بيشتغل عند العباس " و ابو رافع كان كاتم إسلامه "..المهم اول ما سمع الكلام اللى اتقال.. اتخض و كانت فإيده صينيه قامت وقعت من ايده و صرخ و قال : هذه الملائكة ورب الكعبة.. هذه الملائكة ورب الكعبة..فمن كتر توتر ابو لهب قام قايم ضارب أبو رافع بالقلم على وشه وفضل يضرب فيه.. فأم الفضل جت تجرى و فى ايدها حديده و قامت ضاربه ابو لهب على راسه..و قالت: تضربه اذ غاب سيده! ( بتضربه عشان صاحب البيت مش موجود فيمشى ابو لهب ) بس عارفين بعد كده هيحصل إيه لأبو لهب ؟

هيجيله مرض جلدى و لو اى حد لمسه يتعدى وتبدأ أجزاء من جسمه تتساقط . و يبدا وشه يتشوه و المرض يكون معدى جدا فكل الناس تضطر تبعد عنه و تقرف منه فيتساب لوحده (ده اللى آذى النبى .. ده اللى كان بيمشى ورا النبى و ينشن بالطوب على العضمه اللى فى ضهر كعب رجله و ينزل الدم و النبى يمشى و يكمل تيبلغ القرأن للناس.. ولا يبص وراه و لا يفكر يؤذى ابو لهب حتى.. صل الله على سيد البشر ) و يشتد المرض على ابو لهب فتبدأ اجزاء تتساقط من جسمه و الناس تبعد عنه و يموت وحيدآ و هيكون لسه الجيش فى بدر..

و لما ابو لهب مات ، الناس كانت خايفه تدفنه، فتتعفن جثته و ريحتها تبقى صعبه جدا و لما هيرجع الجيش من بدر و قرايب ابو لهب يوصلوا لمكه هيلوموا الناس و يقولوا: أما تخشون احدا فى ابيكم ..( مش مكسوفيين من اللى عملتوه.. كده تسيبوه لحد ما جثته تتعفن!) فقالوا كنا نخشى العدوى : فقال: لا تخافوا انا معكم و جابوا خشب و فضلوا يزقوا ابولهب لحد ما حطوه فى مكان و حطوا عليه الطوب و الرمل و الزلط من بعيد .. قال تعالى : تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ *مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَب..النبى عليه الصلاه و السلام غالى اوى اوى و ابو رافع العبد المسلم اللى انضرب بالقلم ده كبير اوى عند ربنا و كل واحد بيراعى ربنا و بيحاول يجاهد انه يبقى فى طاعه ربنا عز وجل ده غالى اوى اوى و ربنا جنبه و معاه و هينصره و يوفقه ).

طيب جيش المسلمين اخباره ايه؟.. احنا اخر حاجه قلناها ان المسلمين طالعين عشان يستردوا الاموال بتاعتهم من قافله ابو سفيان بن حرب ،فيقف المسلمين فى المكان اللى هتعدى منه القافله يوم و اتنين ..القافله متعديش و رغم ان ده ميعادها .. فالمسلمين يستغربوا.. فيجيب النبى اتنين من اكتر الناس اللى بيستأمنهم "الزبير بن العوام" و "على بن ابى طالب" عشان يطلعوا و يعرفوا ايه الاخبار.. فيطلع على و الزبير فى الطريق فيلاقوا ولدين بيملوا الجرادل مايه فياخدوهم للنبى عليه الصلاه و السلام عشان يسألهم فالولدين راحوا معاهم

لكن لحد ما وصلوا عند النبى عليه الصلاه و السلام كان النبى لسه واقف يصلى فالزبير قام سأل واحد من الولدين. و قاله: من اين انت؟ فقال انا غلام أسقى جيش قريش !!! فالزبير و على اتخضوا جيييييييييش قرييش ..جيييييش!!! فيقول على بن ابى طالب : ماذا تقول !! فالولد يقول انا اسقى جيش قريش.. فيزقوه و يقولوله بل انت تسقى قافله ابو سفيان .. فيقول لا والله بل انا اسقى جيش قريش.. و يفضلوا يزقوه و يشدوه.. و يقولوا له : انت تكذب و يزقوا فيه (همه مالهم متعصبين و بيزقوا الولد ليه ^_^ ؟ اصلهم مش قادرين يستوعبوا ..جييييييش.. فكان نفسهم الولد يطلع بيكدب )

فالنبى يقول: يا على إذا قال الصدق ضربتموه! و اذا كذب تركتموه !..يعنى ايه ؟ النبى عايز يقول ان الولد بيقول الصدق ..يعنى ايه يا رسول الله ؟ احنا هنحارب؟ فالصحابه مزهولين..فيقول النبى عليه الصلاه و السلام :اجلس يا غلام.. قل لى كم عدد الجيش؟ فقال : لا ادرى.. فقال النبى : كم ينحرون فى اليوم؟ (بيدبحوا قد ايه؟) فرد الولد و قال: ينحرون تسعة و يوما اخر ينحرون فيه عشره.. طيب الجمل بيأكل 100 فالنبى عليه الصلاه و السلام أمى لا يقرأ و لا يكتب و لكن حسبها بوحى من الله..فقام قايل : إذن القوم ما بين التسعمائه و الألف.. لو يدبحوا 10 جمال وال 10 بتأكل 100 يبقى 1000=100x10 .. فيبص النبى للصحابه يلاقيهم مزهولين و مخضوضين.

فيسأل الولد تانى و يقول له: و من فى الجيش ؟ فيرد الولد و يقول: صناديد قريش.. ابو جهل..و البخترى بن هشام ..عتبة بن ربيعه..وشيبة بن ربيعة و عقبة بن ابى معيط وامية بن خلف وابى بن خلف و الولد فضل يقول اسماء كتير والصحابة مزهوليييين..فالنبى عليه الصلاه و السلام لما لقى الصحابه خلاص مش قادرين من الصدمه..فحب يرفع روحهم المعنويه فقالهم :الله اكبر..لقد ألقت إليكم قريش بفلذات اكبادها.. فبرده الصحابه يفضلوا ساكتين..( اصل العدد يا جماعه كبير 1000و المسلمين مش خارجين لحرب و عددهم 313 و مجهودهم سايبينه يروح فى المشى عااادى و يدوب بياكلوا تمر ..

اما الجيش القرشى بياكل جمال .. المقارنه كبيرة اوى.. بس حبيبك النبى عليه الصلاه و السلام بدأ يفكر فى المسلمين اللى معاه كلهم.. عايز يضمن انهم كلهم قادرين على الثبات و مواجهه جيش قريش لأن الموازين اختلفت..دلوقتى بقى فى حرب..طيب ال313 دول مسلمين من المهاجرين و الانصار و للا من مهاجرين بس؟ من المهاجرين و الانصار.. طيب المهاجرين دول جربناهم و شفناهم قبل كده مستعدين يموتوا نفسهم .. دول سابوا بيوتهم و مالهم فى سبيل الله.. يعنى تمام النبى مش شايف مشكله فيهم..طيب 🌿 دعواتكم 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن