الحلقة 87

310 37 8
                                    

🍂سيرة_الرسول🍂
الحلقة 87
يلا بينا صلوا على على النبى 💚
صلى الله على سيد الرجال ♡

هنحكى النهارده عن غزوه بنى قينقاع .. مين بنى قينقاع ؟ دى قبيلة يهودية كانت عايشة في المدينة .. يعني اليهود كانوا عايشين معانا كدة عادي ؟ ايوه طبعا لأن الاسلام مش دين عنصري .. والنبي لما دخل المدينة عمل دستور يحفظ حقوق المواطنين .. ففي الدستور ده مكتوب ان اليهود امة من دون الناس ، ليهم زى ما للمسلمين وعليهم زى ما علي المسلمين ، بس بشرط واحد..ايه هوه ؟ معاهده بين المسلمين و بين اليهود بتقول أن اليهود لا يحاربوا النبي والمسلمين.. و لا يشتركوا مع أحد لمحاربه المسلمين..شايفين النبي كان محقق حقوق المواطنة من ١٤٠٠ سنة ♡ ..

فاليهود عايشين مع النبي في المدينة لا بنأذيهم و لا بيأذونا .. و كان عايش في المدينة ٣ قبائل ..يهود بني قينقاع ..و يهود بني قريظة..و يهود بني النضير ..بس بني قينفاع كانوا مش بيسكتوا.. كانوا بتوع مشاكل.. كان الصحابه يستحملوهم بس ساعات كانوا بيضايقوا منهم لكن النبى كان دايما بيفكرهم أن بينا و بين بنى قينقاع معاهده.. و ان حسن العهد من الإيمان ♡ .. لحد ما فى مره إمرأه من العرب دخلت سوق بني قينقاع بتبيع دهب .. فقعدت مع الصائغ يهودي بتبيع وتشتري ..

فاليهودي طلب منها تكشف وشها فالمرأه رفضت و أضايقت أوى.. فاليهودى حب يضحك عليها الناس.. و كانت الست لابسه عبايه طويله فقام اليهودى سابها تتفرج على البضاعه و قام لافف من وراها و راح رابط طرف العبايه فى طرف الإيشارب بتاعها..و عقدها عقدة جامدة اوي .. و العبايه واسعه و طويله فالمرأه محستش :( ..فأول ما قامت المراة وقفت.. أنكشف عورتها.. فخافت و صرخت ..

فقام رجل من المسلمين اتخض من اللى حصل و جرى على اليهودى و ضربه فتشابكوا الاتنين فالمسلم قتل اليهودي .. هو مش قاصد يقتله ..بس الموقف كان صعب و شديد اوى اللى اتعرضت له المرأه دى.فاليهود لما لاقوا اليهودى مات قاموا هجموا على المسلم فقتلوه. و بقى فى قتال بين المسلمين واليهود .. بس مين اللي بدأ بالغدر ؟ مين اللي نقض العهد ؟ اليهود..فالنبي جهز جيش .. جيش علشان إمرأه اتكشفت عورتها .. صلى الله على سيد الرجال ♡

و اليهود بقوا يقولوا للنبى : يا محمد لا يغرنك انك قاتلت اغمارآ من قريش ، فهم لا يعرفون القتال .. (متفكرش يا محمد انك قوى علشان انتصرت فى بدر ..دة انت لو حاربتنا هنعلمك القتال ) و نزلت الآيات :" قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَاد* قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَىٰ كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَار" فاليهود لما لاقوا النبى جهز جيش قاموا دخلوا الحصن بتاعهم واستخبوا فيه ..فالنبي فضل محاصرهم ١٥ يوم .. و بعد ١٥ يوم تعبوا و استسلموا ..

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن