الحلقة63

360 33 0
                                    

🌳سيرة_الرسول🌳
الحلقة 63
يلا صلوا على النبى :)
هجره نبينا ﷺمن مكه للمدينه(ج5) <3

شفنا شهامه عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَة "قبل إسلامه" مع ام سلَمَه و هو بيرفض انها تهاجر للمدينه لوحدها و فعلا خدها للمدينه و ام سلَمَه بتحكى و بتقول : والله انا متأكده ان ربى الشكور سيشكره على ما فعل.. طيب كافئ عثمان بإيه؟ بصوا عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَة من قبيلة اسمها بني شيبة.. عارفين مين دول؟ دول اللي معاهم مفتاح الكعبة لحد النهاااارده.. عثمان بن طلحه هيقف يوم فتح مكة و كان برده لسه مأسلمش و رغم انتصار المسلمين إلا ان النبى كان وفى بوعده معاه وساب المفتاح معاهم ..وقال صل الله عليه و سلم :يا بني شيبة لن نأخذ منكم مفتاح الكعبة ..فهو لكم .. لا يأخذه منكم إلا ظالم.. ولحد النهارده المفتاح معاهم وهيفضل معاهم ليوم الدين.. وطبعا بعد كده اسلم عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَة ..

طيب هاجرت ام سلمه و وصلت بالسلامه.. هيخرج مين كمان؟ هيخرج صحابي اسمه صُهَيْبُ الرومي كان عمره حوالى 25 سنه شاب مرفهه و غنى جدااا و هوه كان اجنبى من الروم.. فأسلم (فاكرين التعذيب اللى اتعرضله وقت إسلامه؟ لما كان كفار قريس يشدوه من شعره و يغرقوه فى ميه سخنه و اول ما يحسوا انه خلاص حيموت فيطلعوه) المهم قرر
صُهَيْبُ يهاجر اتباعآ لأمر النبى بالهجره من مكه للمدينه.. و صُهَيْبُ كان مهاجر ب 12 جمل عليهم أكل و شرب و فلوس وكمان لابس لبس شيك اوى و متعطر بعطر جميل.. فيطلع عليه كفار قريش فيقولوله: إلي اين يا صُهَيْبُ فيقول مهاجراً إلى الله و رسوله..فبدأت قريش تفكر تدايئه و تمنعه، فقالوله: أتخرج بكل هذا المال؟ لقد دخلت مكه صعلوكآ فأخرج يا صُهَيْبُ كما دخلت ..( فعلاً هوه دخل مكه و كان فقير.. بس ده ميعيبوش لأنه اشتغل و كسب و قدر يعمل ثروه بمجهوده).

فالمهم صمموا و قالوا: أخرج كما دخلت صعلوكآ يا صُهَيْبُ و إلا سنمنعك من الهجرة (همه طبعا قالوا اكيد مش هيوافق يسيب فلوسه ويهاجر.. همه هدفهم انهم يضغطوا عليه عشان ميهاجرش) فرد صُهَيْبُ عليهم و قال: يا معشر قريش أرأيتم إن دليتكم علي المكان الذي دفنت فيه باقى مالي أتتركونني ؟ فقالوا : أجل.. فقال : إما أن تأخذوا المال و تتركونى.. فإن أبيتم ذلك و قررتم ان تقتلوني فوالله لأخرج ما معى من سهام و أفرغها عليكم .. المهم طبعا قرروا يخدوا الفلوس و راحوا على الوصف اللى وصفه و خدوا الفلوس و بعدين بصوا على الجمال ال12 اللى معاه و قالوله : و ماذا عن تلك الجمال فلن نتركك تأخذها ابدا .. فقال صُهَيْبُ : خذو الجمال.. (شايفين التضحيات و بياخد قرارات سريعه ازاى!)

المهم قام واحد من الكفار بص علي هدوم صهيب الشيك اوى و قال: و هذه الجبة لن نتركك تخرج بها ابدا.. فقام قلعها و ادهالهم.. فواحد تانى من الكفار قام بص على جزمه صُهَيْبُ و قال: و هذا النعل الثمين لن تخرج به من مكه.. فقام صهيب قالع الجزمه و بقى حافى :'( فى الصحرا دى و قال :خذه.. و بعدين قالولوله بكل إستهزاء: الآن اذهب يا صُهَيْبُ و هاجر كما امرك محمد (يا جماعة حافي.. حافي و مش لابس غير جلابيه خفيفه يدوب ستراه)
بس تضحيه صُهَيْبُ مش ببلاش ابدا والله ..تعرفوا ان لما وصل للنبى كل اللى عملته قريش مع صُهَيْبُ.. قام النبى قال إيه؟ قال النبى : ربح البيع ابا يحي..ربح البيع ابا يحي..(دى شهاده من رسول الله ان ربنا هيعوض صُهَيْبُ بكل اللى خسره اضعاف اضعاف ف الدنيا و الاخره كمان) وينزل في صُهَيْبُ الرومى الأيه دى: "وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد" طيب..

هاجر صُهَيْبُ و بعديه تخرج زِنِّيْرَةُ اللي كانت بتتعذب من سيدها لانها اسلمت و اشتراها منه ابو بكر الصديق و اعتقها و فقدت بصرها بعد كده و ربنا رجع بصرها تانى.. و تخرج كمان السيده سوْده (ودى اللي بعد كدا حتكون زوجه النبي صل الله عليه و سلم فيقابلهم كفار قريش في نص الطريق و طبعا عيب ان العربى يضرب ست لانها شئ ينقص من شهامته و رجولته فيبدأ الكفار يفكروا يعملوا اي طريقة يمنعوهم بيها ..فيبدأو يرموا السهام علي الناقة اللي ركباها زِنِّيْرَةُ و اللي ركباها سوْده فالناقة تخاف و تجري فتوقع من فوقيها زِنِّيْرَةُ و سوْده
و تطلع الناقتين يجروا و يفضلوا لوحدهم في الطريق فتضحك عليهم قريش و يشتموهم.. فيكملوا طريقهم للمدينه مشى ..( يا جماعة رايحين مشى من مكة للمدينة في نص السكة ممكن يتعرضوا لأى شئ و كل حاجتهم كانت متشاله على الناقه) ..المهم فيتعرضوا للعطش فربنا الكريم يعملهم معجزه او كرامة من الكرامات فينفجر لهم من الأرض ينبوعاً من الماء فى نص الطريق ..و يجى ميعاد خروج زينب بنت محمد رسول الله صل الله عليه و سلم ((و زينب مهاجرتش مع الصحابه .. زينب هاجرت بعد غزوه بدر لان زوج زينب كان مشرك و كان حابسها و مانعها من الهجره لانه كان بيحبها جدا)).. و زينب وقت ما هاجرت كانت حامل في الشهر السابع و خرجت و هي راكبة علي الناقة بتاعتها رضي الله تعالي عنها و ارضاها..

فترصدها قريش و تخرج وراها قريش فيجى واحد اسمه هبّار بن الاسود (قبل إسلامه) يحاول يمنعها من الهجره للمدينه فيبدأ يضرب الناقه بتاعتها بالسهام..فبدأت الناقة تتحرك و تجرى جامد فأتنطرت زينب ..فوقعت زينب.. فجالها نزيف حااد حاامل فى السابع .. وفضلت زينب تصرخ من الألم ..و قريش من المنظر ده بدأت قريش تخاف و تقلق انهم بكده اتورطوا فى مصيبه كبيره ..فمين يلحق زينب؟

هند بنت عُتبه "قبل إسلامها" دى زوجه ابو سفيان ..دى اللى ايام ما كانت كافره حلفت انها لازم تاكل كبد سيدنا حمزه رضى الله عنه لكن بعد كده هتسلم و هتبقى من اقوى النساء فى الدفاع عن الإسلام ..ولعل ربنا اكرمها بالاسلام بسبب الموقف اللى وقفت فيه جنب زينب بنت النبى عليه الصلاه و السلام . فتشوف هند المنظر الصعب ده فتجرى تساعد زينب..

نكمل بكره إن شاء الله 🌼
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أذكروني بدعوة 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن