🍂سيرة_الرسول 🍂
الحلقة 45يلا صلوا على النبى 😊
حصار قريش لبنى هاشم"قبيله رسول الله"(ج2)بعد ما قررت قريش أنها تحاصر بنى هاشم سواء كفار او مسلمين و كان أصعب حاجه فى الحصار هو ان قريش شلت حركه البيع و الشراء و دا طبعا معناه ان بنى هاشم معرضه أنهم يموتوا من الجوع رغم انهم معاهم فلوس و فى منهم أغنياء لكن للاسف البيع و الشرا واقف..و الحصار عمل مشكله تانيه كمان هي ان الإسلام تجمد لمدة 3 سنوات ..الدعوه واقفه و المسلمين نفس العدد مش بيزيدوا و فوق كل ده معرضين انهم يموتوا :'( والإسلام ينتهى..
بنى هاشم هدفها حمايه النبى.. حمايه واحد من قبيلتهم واتمسكوا بهدفهم ده و فضلوا متحاصرين و كانوا مش بيقدروا يخرجوا أبدآ من الشِعب غير وقت الحج عشان قريش خافت على منظرها قدام القبائل التانيه أنه يبان أنها حابسة بنى هاشم و منعاهم من الحج..و كان النبى عليه الصلاه و السلام يطلع وقت الحج يدعو الى الله و الإسلام لكن محدش كان بيرضى يدخل الإسلام بسهوله..وكان يطلع عليه الصلاه والسلام يثبت الصحابه و يطمنهم، ما هو اصل الصحابة اللى مش من بنى هاشم قاعدين بعيد عن النبى عليه الصلاه و السلام و معرضين للإضطهاد والمضايقات من قريش..
و بعد وقت الحج يرجع النبى و المسلمين اللى من بنى هاشم للشِعب و حصاره تانى..والحصار أشتد و بنى هاشم تعبت و الجو برد جدا، الصحابة بيقولوا : والله كنا نأكل ورق الشجر من الجوع حتى تقرحت افواهنا و والله كان صوت بكاء الصبى من شده الجوع يصل الى الحرم..
كانت الام فى الحصار تجيب حصى و تحطه على النار و تعد تقلب.. و توهم الاطفال ان الاكل بيجهز لحد ما يناموا و زوجها كان يطلع يحاول يتكلم مع اى تاجر لعل قلبه يحن و يرضى انه يبيعله أكل.. كان يجرى الصحابى على التاجر
و يقوله : اقسمت عليك ان تبيع لى الطعام بأى ثمن..و يرفض التاجر..فيقول له :اقسمت عليك.. أما تسمع بكاء الاولاد!! :'(فالبائع يتحرك قلبه ولسه حيدى للصحابى أكل، تقوم تحصل مشكله .. إيه هيه؟ قريش لها عين فى كل مكان..و فى نفس اللحظة ابو لهب يبقى موجود ويقول:يا هذا.ماذا تفعل؟.. فيقول التاجر:لاشئ..فيقول أبو لهب: أتبيع له؟!!...فيقول التاجر :لا..لا..فيقول ابو لهب:اياك اياك ،أنسيت الصحيفه ؟(يقصد الورقه المختومه اللى متعلقه على الكعبه).. فيقول التاجر : لا انساها ويوصيه أبو لهب أنه ميبعش أبدآ لبنى هاشم و يوعده بإنه حيديله اضعاف اضعاف المال اللى كان حياخده لو باع..فيقول البائع للصحابى: أعزرنى انا اسف مش حقدر أبيعلك..
فيمشى الصحابى و يرجع أيده فاضيه و يدخل و هو بيبكى،فتقول الزوجة القوية : لا عليك,لا عليك..و تهدى الاطفال لحد ما يناموا ..و يستحمل الصحابه و رغم العذاب ده،مفيش حد مسلم او كافر من بنى هاشم أتخلى عن النبى عليه الصلاه و السلام..الصحابى متمسك بالدين و الكافر متمسك بالحميه القبيليه ..طيب فين خديجة بنت خويلد دلوقتى (زوجه النبى)؟ خديجه معاهم فى الحصار..و عمرها 63 سنة..فرجال قريش يبعتوا حد يقولها :يا خديجة انت من شرفاء مكة لا تقعدى فى الشِعب خليكى على دينك الإسلام بس عيب تقعدى تحت معاهم ..فتقول :لا و الله انا مع المسلمين وتفضل مستحمله العذاب.
ومره تانيه بعتولها صينيه أكل و يقولوا لها :يا خديجة طب خليكى تحت بس حنبعتلك صنية اكل كل يوم بالليل فتقول خديجه رضى الله عنها : لا و الله لا نريد منكم شئ.. وطبعا هيه بتتصرف كده عشان قريش متحسش أنهم كسروا النبى عليه الصلاه و السلام و المسلمين..ويخرج الهاشمى الكافر يحاول يجيب اكل وميقدرش..و الصبيان يقولوا :يا ابى يا ابى هل من طعام ؟ هل من طعام؟
وواحد من الصحابه بيقول خرجت فى يوم أتبول..فسمعت طأطأه لبولى على شئ فى الأرض ففرحت و قلت انها تؤكل (افتكرها حاجة تتاكل و واقعه على الأرض )فيقول : فتيممتها فإذا هى شحم بعير (عشان الدنيا ضلمه فمد ايده وحاول يدور عليها ع الأرض فلاقاها حتة دهنة أتبقت من أكله جمل) فبيقول : فمسكتها و غسلتها ووضعتها فى النار لأطهرها حتى اصبحت رماد ,فجعلت أسفها(بيحاول ياكلها مكنتش بتتبلع)..و بيقول : فشربت عليها الماء و بقيت عليها 3 ايام.. يدوب قادر يتحرك :'(
نكمل بكره إن شاء الله <3
صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
🌿 لا تنسوني من دعائكم 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.