الحلقة 73

347 32 1
                                    

🌷سيرة_الرسول 🌷
الحلقة 73

يلا صلوا على النبى 💚

طبعا انتو عارفين ان النبي بيته جنب أخواله "بنى النجار" وشفنا اللى حصل و إزاى الناقة حددت مكان البيت.. والبيت اتبنى و جنبه المسجد النبوى وانتقل النبى عليه الصلاة و السلام لبيته ❤ ..
وكان بيت سيدنا النبى بسيط اوى.. اصل النبى كان متواضع و قريب من الناس..
و بتحكى عائشة رضي الله عنها وبتقول : والله ما رأى رسول الله خبز القمح بعينيه قط و لم يشبع من خبز الشعير قط..
( يعنى دايما الأكل مش كتير ..و خبز الشعير جاف جدا و لونه غامق اوى .. تخيلوا و كمان مش بيكفيه عشان يشبع .. الحمدلله على النعم اللى احنا فيها) ..
تخيلوا ده كان اكل رسول الله.. ورغم كده كان رسول الله يقول الحمدلله الذي اطعمني و سقاني برضا تام ..
قال تعالى: تَبَارَكَ الَّذِي إِن شَاءَ جَعَلَ لَكَ خَيْرًا مِّن ذَٰلِكَ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَيَجْعَل لَّكَ قُصُورًا ) اللهم صل على صاحب المقام المحمود 😍

عارفين كمان بتقول السيدة عائشة رضي الله عنها: كان يمر علينا هلال تلو الهلال تلو الهلال و لا يوقد في بيت رسول الله نار.. (تقصد شهر ورا شهر مش بيطبخوا) فيرد عليها الزبير بن العوام ( تبقى خالته السيدة عائشة )
ويقول: يا خالة .. و ما كان يعيشكم ؟(كنتو بتاكلوا ايه؟)

قالت :الاسودان.. التمر و الماء ..( يااا..اختار النبي الهجرة و العيشة الصعبة دي فى سبيل تبليغ الدعوة لدين الله ).

ومن مواقف تواضع النبي ان مرة جه راجل من أهل المدينة و سأل أين رسول الله ..أين رسول الله.
كان الراجل مستنيه و عايز يشوفه اوى ♡ فدخل على النبي فالراجل اول ما شاف النبي اترعش من هيبة رؤية النبي صلى الله عليه و سلم و بدأ يبعد..
فلما النبى شافه بالشكل ده قام قايله: يا أخي لا تفعل هذا. إنما انا عبد و ابن أمه كانت تأكل القديد بمكة و طبطب عليه ♡

و كان يقف النبي في المسجد النبوي و يمر عليه عابر سبيل و يطلب من النبي ان يضيفه و يأكله فيبعت لبيته و يقول هل عندنا طعام ؟
..فيجي له الرد :والذي بعثك بالحق نبيا ليس عندنا إلا الماء ..
فيقف الرسول عليه الصلاة و السلام على المنبر ويقول : ايها الناس من يضيف ضيف رسول الله الليلة ؟
فيخرج رجل من الصحابة بلهفه و يقول: أنا يا رسول الله و لكن ارجع لاهل بيتي أخبرهم و بعد ذلك اضيفه.. فيجرى الراجل على بيته و يقول لزوجته : هل عندك طعام ؟
قالت والله ليس عندنا الا شيء من شعير و قطعة عناق (حته لحمة) و لكنه طعام الاولاد.. فرد عليها و قال : لا تطعمي الاولاد نوميهم و انا سوف احضر ضيف رسول الله لياكل هو الطعام.

فوافقت الزوجة وقالت : أجل سوف أنوم الصبيان..و بقت توهم الولاد ان فيه اكل على النار لحد ما الولاد ناموا ( بس دلوقتى فى حاجة مهمة ..من الذوق و السنة ان يأكل المضيف مع الضيف عشان الضيف ميحسش بإحراج و يرضى ياكل و المشكلة دلوقتى الأكل قليل أوى مش هيكفى.. ده الأكل يدوووب يكفى الضيف بس) ..

فزوجها قال لها: عندما يأتي الضيف اصعدي كأنك تصلحي السراج ثم أطفئيه ليظن الضيف أنه فسد السراج ثم أنزلي وضعي أمام الضيف كل الطعام و ضعي أمامي و أمامك صحن فارغ و سنصنع كأننا نأكل (هنمثل اننا بناكل)..
فقالت له :اجل.. و فعلا أول ما الضيف جه راحت الزوجة عملت زى ما زوجها قالها بالظبط ^_^ و الضيف أكل و عدى اليوم الحمدلله و نام الزوج و الزوجة و الأولاد من غير ما ياكلوا شئ..

فلما جه وقت صلاة الفجر و خرج الصحابي للصلاة.. ففوجئ الصحابي ان النبى عليه الصلاة و السلام مستنيه و فاتح ذراعيه و قال له : أقبل يا هذا ..أقبل .. تعال ..مافعلت بضيفي البارحة ؟..
فقال يارسول الله مافعلت شيئآ.. فقال له رسول الله : ان الله قد ضحك من صنيعكما و قد اوجب لكم الجنة بما فعلتم ♡ ...

طيب فى مشكلة بتواجهه رسول الله فى المدينة دلوقتى..ايه هي؟
أهل الصُّفّة .. دول فقراء و عددهم 100 .. بلا مأوى ولا مطعم و لا ملبس .. و اسكنهم النبي في المسجد عشان يتصدق عليهم المسلمين و كلف النبي بعض الصحابة علشان يعلموا اهل الصُّفّة النجارة و الحدادة الصبح أما بالليل يعلموهم القرآن و أمور الدين و كانوا 70 صحابى اسمهم" القُرَّاء" و بعد شهور بقوا أصحاب دين و كمان معاهم حرفة بيشتغلوا بيها .. و كان الصحابي الجليل الشهير ابو هريرة من اهل الصُّفّة ♡ ..

و من رحمة النبى عليه الصلاة و السلام ان مرة واحد من أهل الصُّفّة جه المسجد و كان لابس يدوب قطعة قماش بتغطي العورة ..
فينظر النبي له و يصعب عليه أوي و يحمر وجهه و يغير النبي موضوع الخطبة و يطلب من الناس انهم يتصدقوا فمع إنتهاء الخطبة يكون كل اللى في المسجد تصدق على الفقراء اللى فى المسجد ..
فالراجل أكل و شرب و لبس .. ( كل واحد بيسارع على مساعدة الفقير.. لبس.. اكل ..شرب.. يعرف انه بيرفض ان وجه النبى يحمر من الغضب صل الله عليه و سلم .. و يعرف أنه بيحب ان ربنا الرقيب يشوفه بيقوم بدوره على الأرض و بيساعد العباد .
قال تعالى : إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً 😊

و مرة تانية كان الرسول بيخطب فى المسجد فدخل عليه رجل فقير و عزيز النفس..و النبي كان عارفه..
فأول ما النبى عليه الصلاة و السلام شافه قطع الخطبة و ناداه فرد و قال: لبيك يا رسول الله..
فكل اللى فى المسجد بصوا عليه ..فراح النبى عليه الصلاة و السلام قايل له: هل صليت تحيه المسجد ؟ فقال : لا .. فقال له النبى: صليها.. و عاد النبى للخطبة ..
(هوه النبى عليه الصلاة و السلام عمل ايه؟
النبى عايز الناس تهتم بالراجل ده .. بس الراجل ده عزيز النفس مش هينفع حد يقدمله صدقة بصورة مباشرة ؛ فالنبى سلم عليه و كلمه قدام الناس عشان الناس تفكره راجل تبع النبى فساعتها يهتموا بيه) و فعلا بمجرد أن الخطبة أنتهت كانوا الصحابة راحوا للراجل و عاملوه احسن معاملة و اكلوه و لبسوه و خد كمان اكل لأهله ^_^ ..

صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
🌿 اذكروني بدعوة 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن