الحلقة ١٦٠

170 16 1
                                    

💐سيرة_الرسول💐
الحلقة 160
يلا صلوا على النبى 💚
تلخيص غزوة مؤتة ❤

علشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فإحنا اتفقنا إننا هنزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها .. و بعدين هننزل يومياً بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله.
------------------------------------
#غزوة_مؤتة

1- سميت بهذا الاسم: لأنها حصلت فى منطقة فى الشام اسمها " مؤتة".

2- طرفي القتال :الطرف الأول... الغساسنة (و عددهم 100,000 مقاتل و طلبوا مدد 100,000 مقاتل من الرومان)
و الطرف التانى..المسلمين و عددهم (3000 جندى فقط).

3- أسباب الغزوة :
ردع غدر الغساسنة بعد قتلهم لمرسال رسول الله "عمير بن الحارث" اللى أرسله النبىﷺ برسالة يدعو فيها ملك بصرى للإسلام ..و قطع الطريق واحد اسمه شرحبيل الغسانى و قتل عمير و كان زمان قتل المرسال معناه إعلان للحرب و بداية لها..

4- أحداث الغزوة:
** دعا النبى عليه الصلاة والسلام المسلمين للخروج لقتال الغساسنة لردع هذا الغدر..

** كانت الغزوة فى حر شمس شهر أغسطس.. و كان الأكل قليل مع المسلمين..

** لم يخرج رسول الله فى المعركة.. و كان قائد المعركة زيد بن حارثة ..

** بعد ما شاف المسلمين أعداد الغساسنة الكبيرة..فكروا فى الانسحاب لأن المعركة غير متكافئة و لكن سيدنا عبد الله بن رواحة ثبتهم فى أرض المعركة و قال :ادخلوا إلى المعركة إننا لا نقاتل الناس بعدد ولا عدة و لا كثرة، و إنما النصر من عند الله عز و جل (يعنى لو أنتم صادقين مع الله ربنا هيساعدكم).

** اصطف المسلمين و ابتدت معركة حاسمة و لكن وقف المسلمين زى الأسود و مات العشرات من المسلمين و المئات من الغساسنة و الرومان.

** حمل الراية زيد و استشهد ثم جعفر بن أبى طالب و استشهد ثم عبد الله بن رواحة و استشهد و بعد وفاة حاملى الراية.. حملها خالد بن الوليد.

** ثبت ال3000 مسلم أمام 200000 من العدو..و بعد أيام بدأ جيش المسلمين يتعب لأنه مش بيرتاح أما جيش العدو بيبدل مع بعضه.. حبة يرتاح و حبة بدالهم بيحاربوا .. فكان رأى خالد ابن الوليد هو سرعة إيقاف المعركة ولكن لو انسحب المسلمون هيحاوطهم الغساسنة و الرومان فى الصحراء ،فكان الحل خطة عبقرية هيحطها خالد ابن الوليد و كانت نتيجتها أن جيش المسلمين قدر يخرج من المعركة بعد تحقيق انتصار مناسب لظروف المعركة الغير متكافئة..

** وصل الجيش المدينة هم اه انسحبوا لكن الانسحاب ده انتصار بدليل أن النبى ﷺ قال على خالد لما أخد الراية : أخذ الراية سيف من سيوف الله يفتح الله على يديه .. يعنى ده يدل أن الانسحاب ده نصرة و فتح و خطوة للمسلمين فى سبيل الله.
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ "

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن