🌼سيرة_الرسول🌼
الحلقه ٣٣.
يلا صلوا على النبى ^_^
إسلام حمزه وعمر بن الخطاب (ج1)و يحصل موقف تانى مع ابو جهل.. مره أبو جهل قال :يا محمد انت عايزينى أشهد لك عند ربك ان رسالتك وصلتنى؟.. و يقوم قايل: يا محمد انا لو اعرف ان كلامك ده صدق كنت اسلمت بس انا عارف انك كذاب يا محمد.. فيمشى النبى ﷺ و يسيبه. بس أول ما مشى النبى ،راح ابو جهل قايل لصاحبه اللى قاعد جنبه : والله اني اعرف ان محمد صادق ولكنا و بني هاشم فرسي رهان سقوا فسقينا،اطعموا فاطعمنا حتي قالوا منا نبي، فأني لنا بهذه ؟'
(يعنى قبيله ابو جهل و قبيله بنى هاشم "قبيله النبى" بينهم و بين بعض منافسه و سباق كل ما بنى هاشم تعمل حاجه تقوم التانيه مقلداهم..فأبو جهل بيقول :طب دلوقتى طلع من عندهم نبى..هنقلدهم فيها ازاى دى! فالحل اننا نقول ان محمد كداب عشان متبقاش بنى هاشم سبقتنا و بقت أحسن مننا فى شئ)ححكيلكو موقف كمان حصل هيوريكو أن قريش بتحب القرأن ومصدقه النبى ﷺ وان مشكلتهم هيه الكبر و العند .. مره "الأخنس بن شُريق" و " أبو جهل بن هشام"، "أبو سُفيان بن حرب" التلاتة دول كل واحد فيهم خرج لوحده فى نفس اليوم بليل ..و كل واحد فيهم كان رايح للحرم .. طب ليه؟ عايزين يسمعوا النبى وهو بيصلى و يقرا قرآن .. أصل القرأن عاجبهم :) فكان كل واحد فيهم رايح لوحده ومستخبى عشان محدش يشوفه ولا يحس بيه.. و يسمع النبى فى صلاه قيام الليل وأول ما الفجر يطلع كل واحد يجرى على بيته من غير ما التانى يحس بيه و يقفشه ^_^
لكن يشاء ربنا انه يخليهم يتكعبلوا فى بعض ويقابلوا بعض :) .. فيبصوا لبعض .. ايه ده ابو سُفيان انت بتعمل ايه ؟! و أنت يا أبو جهل بتعمل ايه ؟؟ أسلمت ؟ لأ أومال ايه جيت هنا ليه؟؟ ولا حاجه بتمشى شويه و مش هكررها تانى ^_^ ..يعدى يومين و يروحوا تانى !! ويتقابلوا تانى :) ويتواعدوا انهم مش هييجوا يسمعوا القرأن أبدااا .. لكن برده كانوا بيرجعوا تانى. ويفضل نفس الموقف يتكرر ،طب ليه؟ علشان ربنا يثبتلهم و يثبت لكل الناس ان قريش كانت عارفه أن القرأن ده من عند الله تبارك وتعالى ولكنهم قومٌ يستكبرون عن عباده الله وحده لا شريك له ..
الوضع صعب وقريش بتعند .. وتمشى فى طرقات مكة تسمع صوت الصراخ و آهات الصحابة ..و فى وسط الضلمه دى يريد الله جل جلاله أن شمسين ينوروا سماء الاسلام ، هديتين لرسول الله ﷺ .. إسلام حمزة و إسلام عُمر بن الخطاب ^_^ نبدأ بحمزة ويبقى مسك الختام عُمر بن الخطاب <3
《إسلام حمزة بن عبد المطلب》
حمزه هو عم رسول الله ♡..طيب حمزة فين ؟ حمزة من أول السيرة واحنا بنحكى مجبناش سيرته. حمزه موجود بس أصل حمزة مش شخصيته خالص اللى بيحصل ده ، حمزة مش فارقة معاه قريش ولا النبى ﷺ ، حمزة كل اهتماماته ايه ؟ الصيد .. هو بيحب يصطاد الغزلان، يشويهم ، و بليل يسهر مع صحابه .. حمزة ملوش دعوه بدوشه قريش و النبوه .. حمزه فى دنيا تانية خالص.. بس لما ربنا يريد انه يهدى انسان ، بيهديه رغماً عن أنفه :) اسم الله الهادى ^_^ .. يجيبك من اخر الدنيا ويحطك تسمع عنه ، او يجيبك تقرى عنه و عن رسوله الكريم.. قال تعالى فى الحديث القدسى : يا عبادى.. أستهدونى أهدكم (اطلب الهدايه من قلبك وأدعى) احياناً تكون فى حتة تانية خالص و بعيد وربنا يدلك عليه ♡وهو اللى بيجيبك .. ده اللى هيحصل مع حمزة ^_^حمزة بقى مرة كان بيصطاد ويشاء ربنا أن فى نفس الوقت ده النبى عليه الصلاه و السلام يكون عند الكعبة ويجيله أبو جهل ويبدأ يضايق النبى ﷺ فيزق النبى عليه الصلاه والسلام زقة جامدة ،فالنبى يتعور ..فمين شاف المنظر ده؟ بنت جارية مسلمة كاتمة اسلامها فتنفعل وبقت عايزة تدافع عن النبى بس مش عارفة ... فتعمل إيه؟؟ راحت طالعه تجرى فى طرقات مكة تدور على حد يساعد النبى ﷺ ..و يشاء الله أن مين اللى تلاقيه فى طريقها؟ حمزة ♡ ..فحمزة كان مروح وكانت كُنيته" أبو عمارة" .. فالجاريه قالت له: يا أبا عمارة.. يا أبا عمارة ،فيقولها:مالك..ويحكِ؟..فتقوله: يا أبا عمارة أيُضرب ابن أخيك ويسبه أبو جهل ويؤذيه وأنت تصطاد !! (رغم ان حمزه مالهوش فى الدوشه دى..بس ده برضه حمزة ، عنده رجولة ما يستحملش ان يعرف ان حد يأذى قريبه و يسكت) فقال ويحكِ ما تقولين ؟
قالت: أجل، آذاه أبو الحكم (ابو جهل) وشتمه و سبه سبآ شديداً و جرح رأسه وأنت هنا تصطاد.. أما تستحى !!..فحمزة متغاظ .. ابن اخوه بيتأذى..
هيعمل إيه حمزه ؟ حيروح وللا حيكمل صيد؟هنعرف سوا إن شاء الله 😍
🌿لا تنسوني من دعائكم🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.