💐سيرة_الرسول💐
الحلقة 175
يلا صلوا على النبي 💚
#فتح_مكة (ج4)شفنا المرة اللي فاتت أبو سفيان قبل إسلامه و هو بيحاول يخدع النبي عليه الصلاة والسلام بأنه يقنعه يمد صلح الحديبية لعشرين سنة وعرفنا ليه.. المهم النبي ما وافقش و راح أبو سفيان لأصحاب النبيﷺ و ماحدش وافق إنه يتوسط له.. لحد ما راح لآخر واحد يرجوه وهو سيدنا "علي بن أبى طالب". مين فى بيت سيدنا علي دلوقتي ؟ سيدنا علي وفاطمة والحسن كان بيلعب ما بينهم. المهم دخل أبو سفيان وسلم على سيدنا علي، وقال له: "والله يا علي، لقد أصابني أمرا شديدا. وجئت إليك يا علي لأنك أقرب الناس إليّ فى المدينة" و حكى له اللي حصل مع النبيﷺ وأبو بكر وعمر.
فقال علي: " يا أبا سفيان، إنى لا أملك أن أراجع رسول الله أبدا". - فبص أبو سفيان لفاطمة وقال لها: "يا فاطمة.. هل يمكنك أن تأمري الحسن أن أكون فى حمايته؟!" (عشان عايز يضمن إن المسلمين ما يحاربوش أهل مكة بعد ما يعرفوا خبر الغدر بخزاعة) فقالت: "هو طفل ولا يجير بين الناس!" ...فقال أبو سفيان: "يا علي، إنى والله فى كرب شديد!". ففكر سيدنا علي وقال: "وجدت لك حلا. اذهب الآن إلى المسجد، وقف وقل " أنا أبو سفيان بن حرب، سيد قريش، قد أجرت بين الناس، لا يعتدي أحد على أحد، ولا يقاتل أحد أحدا ". فقال أبو سفيان: "أأقول ذلك ؟! وهل تنفع إجارتى يا علي؟". فقال علي: "لا!"، قال: "ولِم تأمرنى بها؟!" . فقال علي: "لأنى لا أجد لك غيرها".
و فعلا دخل أبو سفيان المسجد النبوي و قدام الناس كلها قال: "أيها الناس، أنا أبو سفيان بن حرب، سيد قريش، قد أجرت بين الناس، لا يعتدي أحد على أحد، و لا يقاتل أحد أحدا". فالناس بصوا له و ماحدش اهتم بكلامه ..خرج أبو سفيان من المدينة و رجع لمكة فلاقى كبراء قريش مستنيينه على الباب، فحكى لهم اللي حصل، فقالوا له: "خبت وخسرت! إن علي بن أبى طالب يلعب بك ..وفهموا أن طبعا كل اللي حصل مش هيأثر فى حاجة وإن أكيد النبي ﷺمش هيسكت لما يوصل له خبر الغدر ..(أصل قريش فاكرة إن النبي ﷺ ماوصلتلوش لسة أخبار الغدر عشان كانوا حاولوا يخبوا على المسلمين الخبر ) .
طيب بيحصل إيه فى المدينة دلوقتي؟ النبي بيجهز جيش كبير و في قبائل كتيرة أسلمت و انضمت لجيش المسلمين.. فاكرين قبيلة غِفَار، لما بايعوا النبيﷺ فقال لهم : "جاءت غفار غفر الله لها"،و تأتى قبيلة أسلم، فيدعو لها النبي: "جاءت أسلم سالمها الله".. و كل القبائل دى كانت منضمة لحلف النبي..النبي ﷺ هدفه إنه يوصل بالجيش لمكة و يفاجئ قريش .. فبردو عمل تعتيم شديد على خبر فتح مكة.. لدرجة أن أثناء تجهيز الجيش.. النبي عليه الصلاة والسلام مش هيقول لحد إنه خارج لفتح مكة إلا المقربين منه فبعض الصحابة عملوا قصيدة مدح النبي وفي آخرها بيسألوه إلى أين يا رسول الله؟ فيسمع النبي ﷺ القصيدة و يبتسم و يسكت... أصل النبي قلقان من المنافقين اللي فى المدينة إنهم يسربوا الخبر.. لكن هتحصل حاجة مش فى الحسبان.
هنعرفها المرة الجاية إن شاء الله❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ
" صفحة "كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.