💐سيرة_الرسول💐
الحلقة 140
يلا صلوا على النبى 💚
عمرة القضاء (ج3)بعد ما قريش طلعت إشاعة على المسلمين انهم عندهم مرض فبلاش حد يقرب منهم و كان هدف الإشاعة إن قريش تسيطر على فضول أهل مكة فى إنهم يتفرجوا على الصحابة و هم بيعتمروا فى جمال و هيبة.. و ده علشان قريش خايفة إن حد يعجبه الإسلام. فلما النبىﷺ عرف بالإشاعة دى.. فأمر النبي ﷺ الصحابة بالإضطباع فكشف عن ذراعه اليمين و مرر الرداء من تحت ذراعه و الكل عمل زيه .. و دى سُنة الإضطباع.. طب ليه عملت كدة يا رسول الله ؟
علشان كل قريش تشوف.. إن المسلمين جلدهم باين أهو و مافيش عندهم مرض جلدى ولا أى حاجة.. و علشان تبان قوة الصحابة و صحتهم لأن الصحابة فعلاً كانوا ممشوقين القوام و رياضيين، سيدنا عمر بن الخطاب وقت خلافته بعد وفاة النبىﷺ..كان سيدنا عمر معاه درة ..( الدرة دى عصاية حاجة بسيطة كده و مش بتوجع.. يعنى الضربة بها ما بتسيبش أثر يعنى حاجة مش جامدة.. هدفه بها التنبيه بس ) فالمهم سيدنا عمر كان ماشى فى الطريق فيلاقى رجل ماشى و عنده كرش فيقوم ضاربه على بطنه بالدرة.. و يقول له: ما هذا أعذاب من الله!.. فضحك الرجل و قال: بل بركة من الله يا أمير المؤمنين 😄 .. رضى الله عن عمر وأرضاه ..
فالصحابة كانوا ممشوقين القوام حتى في معركة من المعارك كان اسمها معركة القادسية حصلت فى وقت خلافة سيدنا عمر برده و كانت المعركة ضد الفرس فقائد الفرس بعت جاسوس يتجسس على جيش المسلمين و يرجع يبلغه.. فلما رجع الجاسوس للقائد قال : أيها القائد لقد رأيت أناس رهباناً بالليل فرساناً بالنهار.. بالليل يعبدون ربهم وبالنهار يتسابقون ويتدربون على القتال والله ما نغلبهم أبداً .. لهم دوي كدوي النحل وبالنهار من أمهر الفرسان.."
دوى النحل ده صوتهم فى التسبيح والصلاة.. بالليل بيصلوا وبيذكروا الله وبيتعبدوا وبيبكوا من خشية الله وبالنهار رياضة وتدريب وجهاد.. وفعلاً انتهت معركة القادسية بانتصارالمسلمين و هزيمة ساحقة للفرس. نرجع تاني للنبي.. النبىﷺ قال للصحابة اضطبعوا فكله اتبع سنة النبيﷺ..طب ليه بقى النبىﷺ خلاهم يبينوا الذراع اليمين مش الشمال ؟ لأن و أنت بتطوف ذراعك الشمال بيبقى ناحية الكعبة.. والذراع اليمين النبىﷺ عايزه مكشوف علشان حيبقى لناحية الناس اللي برة، علشان الناس تشوف إن المسلمين ماعندهمش مرض ..
بس النبىﷺ ما اكتفاش بكدة .. النبىﷺ كمان أمر الصحابة إن أول 3 أشواط يجروا فيها لكن بخطوات متقاربة وجرى منتظم وطبعاً ده صعب قوى على الرملة فبكده الناس حتتأكد إن المسلمين فى منتهى الصحة والقوة..فتخيلوا بقى 2000 صحابي.. نفس القوة، أدب، شجاعة، تواضع، خشوع، حب للنبيﷺ.. كل ده قدام الكفار فبقوا مبهورين، الحركة منتظمة ومع بعض وما حدش بيسبق التاني .. طيب اشمعنى أول 3 اشواط بس هى اللى حيجروا فيها؟
لأن الكفار كانوا واقفين أول 3 أشواط وبعد كدة أول ما الكفار مشيوا..النبيﷺ قال للمسلمين امشوا عادي وماتجروش..أحلى حاجة بقى إن قبل وفاة النبي صل الله عليه وسلم في حجة الوداع .. النبي عليه الصلاة والسلام في حجة الوداع اضطبع وكشف ذراعه اليمين و بدأ هو والمسلمين يجروا فى الأشواط فعمر بن الخطاب قال : يا رسول الله ما في حاجة لذلك!! يعنى خلاص ده كان زمان عملناه عشان الكفار كانوا بيتفرجوا.. فقال النبىﷺ: يا عمر هذه سنتي إلى يوم القيامة.. فالرجال تضطبع إلى يوم القيامة وتجرى فى الأشواط أما النساء ماتجريش ..
طيب المهم دلوقتى الصحابة بيجروا 3 أشواط والذراع مكشوف.. قوة وشباب وشجاعة ..فلما شباب قريش وسيداتها وأطفالها شافوا كده.. راحوا لقادة قريش وقالوا :من هؤلاء الذين يعانون من الأمراض!! لقد رأيناهم أقوى منا ومنكم.. وبكدة فشلت الخطة بتاعت قريش..وخلصت العمرة واعتمر المسلمين.. المسلمين بقي لهم 3 أيام فى مكة والنهاردة اليوم التالت.. وقبل المغرب بشوية هيحصل موقف غريب كان هيقلب الموازين بس ما اتقلبتش.. إيه اللي حصل؟
هنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.