الحلقة23

657 63 1
                                    

🌷سيرة_الرسول🌷
الحلقة 23
يلا صلوا على النبى :)
أحد .. أحد ♡

بعد ما جهر النبى ﷺ بالدعوه اسلم عدد من الناس..بس للأسف هيتعرضوا للتعذيب
سيدنا بلال بن رباح رضى الله عنه كان عبد عند أميه بن خلف و أميه عذبه أوى ..كانوا بيخدوا سيدنا بلال وقت الضهر فى عز الشمس و الحر.. وبيلبسوه درع حديد :'( (انتو متخيلين السخونه!!)

وكانوا يضربوه بالسياط (الكرباج) ويأمروه يشتم النبى عليه الصلاه والسلام.. وكان يرد عليهم و يقول الجمله الشهيره أحد.. أحد <3 و كان أميه يربط بلال بالحبل و يدى الحبل للولاد الصغيرين ويفضلوا يجرجروه و يلفوا بيه فى طرقات مكه..
وكان لما أميه يزهق منه ،هيتجنن من ثباته فيقوله قول كلمه الكفر يقوم سيدنا بلال يغيظه أكتر ويقوله: ايه بتقول.. ايه .انا لسانى مش عارف ينطق اللى بتقوله ^_^ .

و يستمر تعذيب بلال لحد ما راح سيدنا أبو بكر علشان يشتريه من أميه و يحرره .. ويفضل أميه يطلب اموال كتير وأبو بكر قرر يدفع .. وبعد ما دفع.. أميه ضحك وقال: بلال ميسواش عندى كل ده.. دا انا ابيعه بأرخص تمن( عايز يقوله انه ضحك عليه فى سعر بيع بلال)
فرد سيدنا ابو بكر رضى الله عنه وقاله :انتى لو كنت طلبت اكتر كنت اديتك ..بلال يسوى عندنا كتيييير اوى.(عايز يقوله ان انا اللى ضحكت عليك وبلال يستاهل اكتر من اللى دفعتهولك ^_^ )..

و بلال هيبقى بعد كده مؤذن الرسول ﷺ.
صوتك جلجل بكلمه أحد أحد وانت بتتعذب هيعلى اكتر برفع الآذان لكل صلاه ويكون لك هذا الشرف العظيم ( مؤذن رسول الله)..
مين كمان بيتعذب؟ سيدنا خباب بن الأرت
سيدنا خباب كان عبد عند سيدة من قريش.. ولما عرفت أنه أسلم مسكت حديده و سخنتها جامد..(متخيلين اللون الاحمر لما الحديد يسخن) وحطتها على راس خباب .. و مش عجيب أن ست قاسيه زى دى.. بعد كده ربنا هيبتليها بمرض وهتفضل تصرخ من الوجع ..و علاجها هوه أن راسها تتكوى.

و من التعذيب كمان اللى اتعرضله سيدنا خباب رضى الله عنه انهم كانوا بينيموه على حجر مولع ( زى الفحم كده لما يبقى سخن جدا) وكان بيحكى و يقول أن مكنش بيطفى النار دى إلا شحم ضهرى (يعنى جلده اللى ساح :'( )

وتتعذب عيله من اب و أم وابن "آل ياسر" اتعذبوا عذاب شديد..و فى مره عدى النبى جنبهم وهمه بيتعذبوا وقال ﷺ : صبرآ آل ياسر فإن موعدكم الجنه .. "ياسر" مات من التعذيب و"سميه بنت خياط"عذبها أبو جهل و ضربها بالرمح فى مكان عفتها ..وأبنهم "عمار" اتعذب عذاب شديد غير العذاب اللى شاف أهله فيه.. عمار تحت ضغط كبييير اوى .. عمار بيطلبوا منه يقول كلمه الكفر عشان يسيبوه..

و فعلا عمار هينطق كلمه الكفر.. قريش سابت عمار... عمار يبكى و يبكى ويجرى لرسول الله..وينزل القرآن بكلام الله..يطمن و يجبر قلب عمار..قال تعالى : مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ .
عمار قلتها بلسانك تحت ضغط كبير.. لكن قلبك مؤمن بالله و بمحمد ﷺ..أنت مكفرتش.. انت لسه مسلم ♡

هنكمل سوا إن شاء الله 🌾
🌿 لا تنسوني من دعائكم 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن