🔹️سيرة_الرسول🔹️
الحلقة 122
يلا صلوا على للنبى 💚
غزوة الأحزاب أو الخندق (ج4)بعد ما نجحت خطة حيي بن أخطب " قائد اليهود فى خيبر" فى إنه يقنع يهود بنى قريظة بإنهم ينقضوا العهد اللى بينهم و بين النبى صل الله عليه و سلم..عشان يقدر جيش الكفار " جيش الأحزاب" فى إنه يهجم على المسلمين من الجنوب .. فلما وصلت الأخبار دى للنبى فقرر إنه يتأكد من خبر نقض العهد ده..فكلف سعد بن عبادة و سعد بن معاذ إنهم يوصلوا لبنى قريظة و يسألوهم هل الخبر ده حقيقى وللا لأ؟ ..
وطلب منهم لو اتأكدوا إن الكلام ده صح يكتموا السر وما يقولوش قدام جيش المسلمين، و يفكروا فى طريقة يقولوا الخبر بها للنبى من غير ما حد غيره يفهم.. أما لو الخبر ده طلع إشاعة ومش حقيقى فخلاص يقولوا قدام جيش المسلمين كله عادى جداََ إن بنى قريظة على العهد..
فالمهم وصل سعد بن عبادة وسعد بن معاذ لبيت كعب بن أسد، و سألوه : يا كعب، هل حقاً غدرتم برسول الله؟ فيرد كعب: من رسول الله؟ فيقول سعد بن معاذ : أحقاً غدرتم؟! نقضتهم المعاهدة الذى بينكم وبين رسول الله؟ فرد كعب بكل تجاهل : أى معاهدة ؟ (طبعا نفهم من ده إن كعب خلاص نسى النبى و نسى العهد).
فسعد بن معاذ شخصيته شديدة جداً فمقدرش يمسك أعصابه و بدأ يشتم كعب بن أسد.. و بدأ كعب يشتم.. فسعد بن عبادة أخد سعد بن معاذ و رجعوا للنبى عليه الصلاة و السلام و هما فى إحباط جامد ، و كان النبى واقف على جبل سلع مستنى رجوعهم، فوصلوا لرسول الله و بيحاولوا يفكروا فى طريقة يقولوا بها الخبر من غير ما حد يفهم غير النبى فقالوا له : يا رسول الله عضل وقارة .. يعنى إيه؟
يعنى عايزين يقولوا له أيوه اليهود نقضوا العهد و غدروا، زى ما غدرت قبيلتى عضل و قارة و قتلت المسلمين زمان.. فالنبى ﷺ فهم بس قال: الله أكبر ..يا معشر المسلمين أبشروا سينصرنا بإذن الله، ( النبى عليه الصلاة و السلام قال كده عشان يثبت المسلمين و ما يتخضوش على أطفالهم و نسائهم .. لحد ما يفكر فى حل للمشكلة) المهم نزل النبى من على الجبل و دخل خيمته و قعد و غطى راسه لا يكلم أحد..و انتشر الخبر بين المسلمين ونفسيتهم ضعفت جداً، و المنافقين بدأوا يروحوا لرسول الله ويقولوا إنهم مضطرين ينسحبوا و طبعاََ بحجة إنهم يحموا نسائهم وأطفالهم من غدر اليهود.
و سورة الأحزاب بتجسد أحداث الغزوة بالظبط زى ما جسدت سورة الأنفال غزوة أُحد..ربنا بيقول عن المنافقين: وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا** وَإِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُم فَارجِعُوا وَيَستَأذِنُ فَريقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَة إِنْ يُرِيدُونَ إِلاّ فراراً .
الاحزاب 12-13
..طيب ده حال المنافقين، طيب إيه أخبار المؤمنين؟خايفين جداً طبعاً لإنهم بشر، قدامهم 10000 مقاتل مشرك يعنى جيش ضخم، وفى ضهرهم قبيلة بنى قريظة من السهل جداً إنها تضربهم.ربنا صور المشهد ده وقال: إِذْ جَاؤُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا (10) هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً ... (11) الأحزاب
فبدأ النبى يفكر فى حل..ففكر النبى يروح للضفة التانية عند الأحزاب، ويدخل لقائد قبيلة غطفان ، طيب إشمعنى اختار القبيلة دى؟ لأن النبى كان عارف إن قبيلة غطفان مش متمسكة بعقيدتها على قد ما هى مادية جداً، كمان القبيلة دى لوحدها عددهم 6000، وفعلاً وصل للقبيلة وقالهم إنه جاى يعمل معاهم إتفاقية، و هى إنهم ينسحبوا و فى المقابل حيكون ليهم ثلث ثمار المدينة لمدة سنة، فرفضوا و طلبوا نصف ثمار المدينة .
فالنبى تاجر فمش سهل حد يضحك عليه، فرفض و صمم على ثلث الثمار بس...فوافقوا ، فطلب النبى عليه الصلاة و السلام منهم إنه يرجع للمسلمين عشان يستأذنهم فى العرض ده، ( شايفين يا جماعة رغم النبى هو قائد المسلمين إلا انه هيستأذنهم لأن الأرض أرضهم و الثمار ثمارهم.. شايفين جمال حرص سيدنا النبى ♡) .. المهم عدى النبى للضفة التانية و يرجع للمسلمين و يستأذن سعد بن معاذ قائد المدينة قبل رسول الله، فسعد قال : يا رسول الله..أهذا وحى من الله أم من عندك و خوفاً علينا؟
فقال النبى ﷺ : بل خوفاً عليكم، فقال سعد: يا رسول الله، بما أنه ليس بوحى، فلا يا رسول الله، لماذا نعطيهم الثمار !.. فهم لم يأخذوا منا ثمرة واحدة فى أيام الجاهلية إذاً فلن نعطيهم أبداََ رغماََ عنا (غصب عننا )بعد أن أعزنا الله بالإسلام ..و إن أرادوا أن يأخذوا الثمار فبالبيع و الشراء و إلا ليس لهم عندنا إلا السيف..فقال الرسول: لك ما أردت يا سعد.. و بلغ النبى عليه الصلاة و السلام قبيلة غطفان ان المسلمين رفضوا الاتفاق ده ..
طيب إيه أخبار بنى قريظة اللى غدرت و نقضت العهد مع النبى ؟؟
نكمل المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.