🥀سيرة_الرسول🥀
الحلقة 164
يلا صلوا على النبى 💚
#غزوة_مؤتة (ج4)شُفنا النبى عليه الصلاة و السلام و هو بيوصى الجيش و كان الجيش 3000 جندى، و قال النبىﷺ أن القائد هو زيد بن حارثة.. فإن مات زيد فيتولى القيادة جعفر بن أبى طالب.. و إن مات جعفر فيتولى القيادة عبد الله بن رواحة ..و إن مات عبد الله بن رواحة فلازم المسلمين يختاروا واحد منهم يكون القائد عليهم.
ففى واحد من اليهود اسمه نعمان سمع كلام النبىﷺ و راح قال له: يا محمد أنت حددت أسماء تلات أشخاص وقلت إنهم ممكن يموتوا فى المعركة و عندنا فى التوراة أن لو أنت فعلاََ نبى يبقى التلاتة دول هيموتوا.. فالنبى ﷺ ماردش عليه.. فراح نعمان لزيد و قال له : يا زيد إن كان محمد نبياََ إذاً فأنت ميت لا محالة و إلا فإن نبيك كذاب، فقال زيد : والله إنى أشهد أن محمد رسول الله و أنه صادق و أنى سأموت لا محالة.. و خرج زيد فى الغزوة بسرعة و هو نفسه يموت علشان يخلى الناس تشوف صِدق النبى عليه الصلاة و السلام .. قال تعالى فى النبى محمدﷺ فى القرآن: "وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى" [ سورة النجم ].
خرج المسلمين للمعركة و دلوقتى جت الأخبار بأن الغساسنة عددهم 100 ألف و كانوا خايفين من المسلمين لأن النبى ﷺ بيحقق إنتصارات ، فطلبوا مساعدات من حُلفائهم الرومان فأمدوهم ب 100 ألف تانية ،فبقى عدد جيش العدو 200 ألف مقاتل.. قصاد 3000 مسلم بس..و المعركة دي كانت مليانة صعوبات على المسلمين و هي أن المسافة اللى عسكر فيها المسلمين كانت بعيدة و كمان الأكل كان قليل معاهم و كانت الغزوة دى فى حر شهر أغسطس.
و فوق كل ده المعركة مش متكافئة و أعداد الغساسنة كبيرة جداً .. و ده هيخلى المسلمين يفكروا فى الرجوع للمدينة لكن فى واحد هيثبتهم فى أرض المعركة.هنعرفه المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ "
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.