الحلقة ٢٠٤، ٢٠٥، ٢٠٦

211 20 2
                                    

🌺سيرة_الرسول🌺
الحلقة 204
يلا صلوا على النبى 💚
ماريا القبطية "أم إبراهيم بن النبى محمد صل الله عليه وسلم" (ج3)

مارية فى بيت النبى عليه الصلاة و السلام ( وقلنا المرة اللى فاتت أن مارية كانت ملك يمين .. وزمان كان فى طريقتين شرعيتين للمعاشرة بين الرجل والمرأة ، واحدة منهم الزواج الشرعي والتانية ملك اليمين ، " وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ" [سورة المؤمنون] .

وملك اليمين كان موجود زمان وانتهى دلوقتى مش موجود فى عصرنا الحالى فمفيش حاليا غير الزواج الشرعى بس و فى تفاصيل مهمة ارجعوا لآخر الحلقة اللى فاتت اقروها)

المهم يحصل موقف جميل جداً .. هتعيشى فين يا مارية؟ طب زوجات النبى عايشين فين ؟ فى حجرات جنب بعض حوالين المسجد النبوى.. بس مارية مش هتستقر جنبهم.. أصل مارية جاية من مصر من بيئة فيها نيل و هوا .. و كمان وحدانية ملهاش حد ، فهتعيش مارية فى " العوالى " دى منطقة فى المدينة يعنى زى الريف عندنا.. فيها مياه و زرع ..جوها شبه جو مصر شوية..
شايفين النبى بيحترم نفسية المرأة أد إيه.. و رغم كده ييجى حد فى زمنا ده يقول إن الإسلام مش بيحترم المرأة ..طب إزاى بس !! أقولكم حاجة جميلة فى الفقه إذا كانت المرأة مخدومة وجب على زوجها أن يخدمها وإن لم تكن فلن يجب عليه و لكن إحسانا لها يجيب خادم .. يعنى إيه ؟ يعنى لو كانت البنت فى بيت أبوها عندها دادة و اتجوزت يبقى واجب على زوجها انه يجيبلها دادة زى ما كانت فى بيت أبوها لو هو يقدر مادياً ..(لو هو مادياً ميقدرش ده موضوع تانى) طب لو ماكنتش مخدومة يعنى متربية فى بيت مافيهوش دادة ؟؟ يبقى مش واجب عليه بس إن كان مُحسناً و لطيف يبقى يجيب لها خادم يعنى فى الحالتين ياريت تجيبلها دادة ( ده الفقه فى الإسلام بيقول كده فشوفتوا أد إيه إكرام الشريعة للمرأة فى الإسلام).

المهم هتعيش مارية فى العوالى ، طيب البيت اللى فى العوالى ده النبى عليه الصلاة و السلام جابه منين هو النبى معاه فلوس يجيب بيت فى منطقة زى العوالى ؟ لأ طبعا ًو لكن فى غزوة أُحد فى واحد يهودى اسمه مُخيريق ده أسلم و حارب فى غزوة أحد و مات شهيد و مكنش لحق يصلى صلاة واحدة و لحظه موته فقال : إن مت فمالى كله لمحمد يفعل به ما يشاء.. و مات فعلاً شهيد..فالنبى قال: عمل قليلاً وأُجِرَ كثيراً ..لأنه مات و أسلم و فى نيته طاعة الله و رسوله و هيدخل الجنة من قبل ما يسجد سجدة واحدة.. فلما مات إيه التركة الى سابها ؟ حتة جنينة وأرض و بيت صغير فى العوالى هو ده اللى هتسكن فيه مارية ..
النبى ﷺ كان بيحبها.. و طبعاً كان بيحب عائشة أكتر بس عائشة كانت بتقول انها كانت بتحس بالغيرة من مارية لأن النبى كان بيزورها كتير.. و طبعا كان النبى بيقدر ان ماريه ملهاش حد.. المهم بعد كام شهر حصلت مفاجأة وهى ان مارية حامل ..

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن