🍂سيرة_الرسول🍂
الحلقة 207
يلا صلوا على النبى 💚
#حجة_الوداع (ج2)
يقول النبى ﷺ فى وصاياه لأمته: إنى مباهى بكم الأمم يوم القيامة فلا تسودوا وجهى يوم القيامةنكمل سوا خطبة النبىﷺ .. بيخطب النبىﷺ فى المسلمين فى الحج و بيكمل الخطبة وبقول "أيها الناس استوصوا بالنساء خيراً فإنكم أخذتموهن بكلمة الله و استحللتم فروجهن بكلمة الله.."
النبىﷺ بيوصى على نساء المسلمين .. أن الرجل بياخد المرأة من بيت أبوها بكلمة.. تقول له زوجتك نفسى و يقول لها قبلت ، فاتقوا الله فى النساء ..إوعى تؤذيها لما تروح بيتك ده أنت أخذتها بأمان ربنا على كتاب الله و سنة رسول الله ..أنت شهدت ربنا بينكم !! و يشدد النبىﷺ و يقول: اتقوا الله فى النساء فإنهن عوان عندكم ..يعنى زوجتك بقت عندك و تحت أمرك ..ماينفعش تؤذيها اتقى الله فيها لأن عذاب ربنا شديد.. دى وصايا النبىﷺ الأخيرة يا جماعة خلاص النبى ﷺ قرب يموت .. و تخلص الخطبة و ينزل النبىﷺ و يكمل المسلمين مناسك الحج و بعد شوية يقف النبى ﷺ و يعمل خطبة كمان ..كأن النبىﷺ بيخطب كذا مرة عشان يحفظوا الوصية..فتبدأ الناس تستغرب وتسأل هو النبىﷺ بيخطب كتير ليه !! و تتجمع الناس تانى والصحابة يقفوا عشان يكرروا للناس اللى واقفة بعيد كلام النبىﷺ علشان يسمعوا ..
فيقول النبىﷺ "أيها الناس أى يوم هذا ؟ " تانى !! فالناس قالت يمكن اسم اليوم اتغير و ده وارد لأن الوحى لسه بينزل فيمكن اتغير اسم اليوم فقالوا: " الله ورسوله أعلم .. " فقال: أليس اليوم الحرام ؟ قالوا : بلى ، فقال النبىﷺ : أى شهر هذا ؟ فقالوا: الله ورسوله أعلم .. فقال: أليس الشهر الحرام ؟ .. فقالوا: بلى ، فقال: أى بلد هذا ؟ قالوا: الله و رسوله أعلم ، فقال النبى: أليس البلد الحرام ؟؟ فقالوا: بلى .. فيقول النبىﷺ: أيها الناس إن أموالكم و دمائكم وأعراضكم عليكم حرام كحُرمة يومكم هذا فى بلدكم هذا فى شهركم هذا ..
كان عارف صل الله عليه و سلم اللى هيحصل ، كان عارف قد إيه المسلمين هيتفرقوا ويتشتتوا .. النبىﷺ بيقول فى الحديث: يوشك الأمم أن تداعى عليكم، كما تداعى الأكلة إلى قصعتها .. ( هييجى يوم من الأيام يا مسلمين الأعداء هييجوا ينهشوا فى لحمكم زى الناس الجعانة للى بتقدمولها طبق أكل فيقطعوا بعض علشان ياكلوا حبة الأكل..كأن المسلمين هم طبق الأكل الصغير ده و اللى هياكلوه هم أعدائنا ) فواحد من الصحابة قال: لماذا يأكلونا يا رسول الله ..هل سيكون بسبب قلة عددنا يومئذ ؟ فقال النبىﷺ: "لا بل ستكونون كثير ولكنكم غثاء كغثاء السيل " ( يعنى هتبقوا كتير يا مسلمين بس مش هتكون لكم قيمة لأنكم هتكونوا مموتين بعض ومقطعين بعض ومتفرقين ) .
و يشدد النبىﷺ ويكرر تانى ويقول "إنما المؤمنون إخوة " ويقول : "أيها الناس إنه لا فضل على عربى على أعجمى ولا لأبيض على أسود إلا بالتقوى" و يبدأ يقول لهم "أيها الناس إنكم ستُسألون عنى يوم القيامة بين يدى الله فماذا أنتم قائلون يومها ؟ " (هتقولوا لربنا عنى إيه ؟)
فبدأ الصحابة يبكوا .. فقالوا: يا رسول الله سنقول أنك بلغت الرسالة و أديت الأمانة ونصحت الأمة وجاهدت فى سبيل دينك" فقال: الحمد لله ..
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.