💐سيرة_الرسول💐
الحلقة 25
يلا بينا صلوا على النبى :)يستمر الإيذاء للنبى عليه الصلاه والسلام .. نفس الشخص الكافر الخبيث وهو عقبة بن أبي معيط .. عقبة ده ليه قصة تانية عجيبة أوي .. إحنا لازم كلنا نستفيد منها.. عقبة ده كان له صاحب .. بلغتنا إحنا" الأنتيم" بتاعه.. كان اسمه أبى بن خلف كان صاحب مقرب جدا لعقبة بن أبي معيط .. فعقبة بن أبي معيط مرة ماشي في طرقات مكة سمع القرآن فعجبه..كلام الله تبارك وتعالى الجميل.فبدأ يحس إن القرآن دخل قلبه .. قام واخد بعضه وراح تاني يوم لصاحبه
(شوفوا حيحصل ايه شوفوا أصحاب السوء .. أصحاب السوء دول مهلكة في الدنيا ومهلكة يوم القيامة .. اللي عنده صاحب سوء لازم يبعد عنه.. هلاك في الدنيا قبل الآخرة .. عقبة ده كان ممكن النهارده يبقى صحابي من اصحاب رسول الله).... طب ليه.. ايه اللى حصل ؟
بعد ما سمع عقبه القرآن راح لصاحبه أبى بن خلف فقال له "يا أبى لقد استمعت إلى قول محمد .. و والله إني أراه كلامًا طيبًا ".. يعنى مش وحش.. فأبى ينفعل ويقول له "يا عقبة كلامي من كلامك حرام ورأسي من رأسك حرام حتى تذهب إلى محمد وتبصق في وجهه". يعنى هدده انه هيخاصمه.
ويسمع عقبه كلام صاحبه.. تخيلوا عقبة إمبارح كان بيسمع قرآن من النبىﷺ فالنبي ﷺ متوقع إن عقبة النهارده جى بحب عشان يسمع تانى.. فالنبي ﷺ شايف عقبة جاي من بعيد فبدأ يتبسم صلى الله عليه وسلم .. ويتهلل وجهه وهو متسامح وكله حنان ورحمة .. فيلاقي عقبة جاي من بعيد فيفرح النبى و يفتح دراعاته علشان يستقبل عقبة .. فييجي عقبة من بعيد و فجأه يبصق في وجه النبي ﷺ .. متخيلين الموقف ..
فيبدأ النبي ﷺ يشيل البصاق من على وجهه الشريف صلى الله عليه وسلم .. وينزل في عقبه قول الله تبارك وتعالى:
*وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ (المقصود عقبه بن ابى معيط) يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا *يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا(أبى بن خلف)
*لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا
(ياريتنى سمعت كلام النبى) .. :'( لولا أبى كان ممكن عقبة ده يبقى صحابي! سبحان الله
الصاحبة الصالحة تدخل الجنة .. والصاحبة الطالحة تدخل النار عياذًا بالله تبارك وتعالى.وعقبة بن أبي معيط مايكتفيش بالإيذاء ده..مره خلي النبي ﷺواقف عند الكعبة بيصلي.. فجاله عقبة بن أبي معيط من ضهره .. وكان لابس رداء..فيخلع رداءه ويفضل يبرمه يبرمه يبرمه و فجأه يحطه حوالين رقبة النبي ﷺ ويشده جامد على رقبة النبي صلى الله عليه وسلم ..
فالنبي فجأة يلاقي الأوكسجين اتمنع مش بيوصل للمخ صلى الله عليه وسلم .. ويبدأ النبي يدوخ.. مش عارف يتنفس .. ويقعد عقبه يضغط على رقبه النبى ﷺ.. ويبدأ وشه يحمر صلى الله عليه وسلم ..ويبدأ يقع يقع بالراحة .. شايف حبيبك النبى حصل له إيه علشانك صلى الله عليه وسلم ! .. ويبدأ يسقط على ركبتيه..ولما عقبة يلاقي النبي ﷺخلاص بيموت فيفك الرداء و يبعد علشان خايف من أبي طالب ومن عشيره النبى ﷺ..
اللهم صل على ارحم و أحلم خلقك بخلقك ♡نكمل بكره ان شاء الله 🍀
🌿 لا تنسوني من دعائكم 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.