الحلقة ١٧٢

149 17 0
                                    

🌼سيرة_الرسول🌼
الحلقة 172
يلا صلوا على النبى💚
فتح_مكة (ج1)

طبعاً إحنا عارفين المعاهدة (صلح الحديبية) اللي بين النبي عليه الصلاة و السلام و كفار قريش و كان من شروطها أن لا تقاتلونا و لا نقاتلكم و لا تساعدوا أحداً على قتالنا.. و كانت مدتها 10 سنوات.. دلوقتى عدى سنتين على المعاهدة دي.. يعنى باقى على وفاة النبي 3 سنين عليه أفضل الصلاة والسلام.. فربنا هيسبب الأسباب عشان مكة تتفتح (8 هجرياً) و بسبب كفر و غدر أهل مكة.. طيب إيه إللي هيحصل؟
اللي هيحصل إن بعد معركة ذات السلاسل أسلمت قبيلة خُزاعة و انضمت لحلف سيدنا محمد صل الله عليه وسلم، و كان فى قبيلة تانية اسمها "بنى بكر"، دي رفضت الإسلام عشان تتحدى قبيلة خزاعة لأن هم دايماً فى خلاف معاهم و يعتبروا أعداء.. فلما انضمت خزاعة لحلف النبي و بقت تدافع عن الله و رسوله.. اشتد كفر قبيلة بنى بكر و انضمت كمان لحلف قريش.
- وفى يوم ذهبت قبيلة خزاعة للنبي تطلب إذنه عشان يطلعوا عمرة، و فعلاً طلعت خزاعة العمرة، و أثناء الطواف بالكعبة عرفت بني بكر بوجود خزاعة في مكة.. و فى نص الليل.. قائد قبيلة بني بكر اسمه "نوفل بن معاوية" راح لواحد من كبراء قريش اسمه "عكرمة بن أبى جهل".. يطلب الإذن للهجوم على خزاعة فى مكة و قتلهم.. فخلوا بالكم لو قريش وافقت على القتل ده، هيبقى ده نقض للمعاهدة (لأن من شروطها زى ما قلنا أن لا تقاتلونا ولا تعينوا على قتالنا).. و خزاعة أسلمت فبقت تبع النبيﷺ ..
فالمفاجأة إن قريش وافقت!! و أخد نوفل الإذن و مش بس كده دي أمدتهم بالسلاح كمان.. و هيأت لبني بكر الطرق عشان تهجم على خزاعة .. و وسط ما قبيلة خزاعة بيصلوا فى الحرم و منهم اللي راكع و إللي ساجد.. يدخل عليهم فجأة نوفل بقيبلته بالسلاح فى الحرم و يقتلوا و يذبحوا خزاعة واحد ورا التانى.. ذبح و قتل غير عادى و غدر للمسلمين..
فبدأت خزاعة تجرى ناحية الكعبة عشان تتحامى فيها لأن القتل فى الحرم محرم برده عند الكفار.. لكن نوفل كمل جرى وراهم جوه الحرم! فنادته قبيلته بني بكر و قالت له: "يا نوفل، إلهك إلهك! الحرم الحرم!" ( يعنى قوانين الآلهة بتحرم القتل عند الكعبة).
فقال نوفل: "أيها الناس، إنكم تسرقون فى الحرم، أفلا تقتلون فيه؟! " ( شوفوا بني بكر كانوا الأول بيسرقوا فى الحرم ودلوقتى هيقتلوا فيه .. فماحدش يحقر أي ذنب بيعمله لأن ممكن بعد كده الذنب ده يوصله لذنب أكبر. زي الكذب قال صل الله عليه و سلم: الكذب يهدي إلى الفجور. و فعلاً دخلت بني بكر الحرم و ذبحت خزاعة، فبسرعة جرى ناس من خزاعة ..قدروا يهربوا من القتل.. و هتوصل أخبار غدر قريش بالمسلمين للنبي عليه الصلاة و السلام.. و هتحاول قريش تخدع النبى عشان تخفي جريمة إتفاقها مع بنى بكر.. بس يا ترى إزاى؟
هنعرف التفاصيل بكرة إن شاء الله
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن