🌱سيرة_الرسول🌱
الحلقة 142
يلا صلوا على النبى 💚
عمرة القضاء (ج5)شفنا امبارح السيدة ميمونة لما طلبت إنها تتزوج النبىﷺ.. والنبىﷺ وافق و شرحنا الحلقة اللى فاتت الموضوع ده و قلنا إن دى حالة خاصة بالنبى عليه الصلاة و السلام و أن لم يقبل النبىﷺ الزواج بالطريقة دى إلا من السيدة ميمونة لسبب... إيه هو؟ أول حاجة هى أن ميمونة من قريش . فميمونة قرشية أصيلة.. إيه ده يا رسول الله؟ هتوافق على الزواج من ميمونة؟
أيوه لأن هيبقى في نسب بينى و بين قريش و هيطلب النبى ﷺ ان الفرح يبقى فى مكة.. النبىﷺ عايز يشيل الخلافات اللي ما بين النبى ﷺ و بين قريش.. و الأفراح زمان ماكنتش زي بتاعة النهاردة.. الفرح زمان يعني وليمة كبيرة وييجى الناس ياكلوا و يشربوا و يمشوا..
فالمهم كفار قريش رفضوا ..و واحد منهم قال : اخرج من أرضنا يا محمد.. فكان واقف صحابى اسمه سعد بن عبادة الأنصارى فزعل وقال : كذبت ياعدو الله ليست أرضك ولا أرض أبيك ولكن أرض رسول الله.. فقال النبىﷺ : دعه يا سعد .. و بص النبىﷺ للرجل و قال : لك ما أردت .. ثم قال يا معشر المسلمين لا تغرب الشمس على رأس أحد منكم فى مكة ..و خرج النبى ﷺ من مكة ومعه ميمونة رضى الله عنها(وعلى فكرة السيدة ميمونة لم تتزوج النبىﷺ وهو محرم.. هو دخل بها بعد خروجه من مكة بعد ما تحلل من إحرامه).
وعلى فكرة السيدة ميمونة رضى الله عنها كان اسمها " بُرَة" أي الحلقة الحديد اللى بتتحط فى أنف البعير أو فى أنف المرأة للزينة.. فالنبيﷺ غير اسمها وقال لها لستِ بُرَة بل أنت ميمونة.. و إشمعنى اختار النبىﷺ اسم ميمونة ؟ لأنه من اليُمْن يعنى البركة.. يعنى يا ميمونة أنتِ بركة لحاجات حلوة كتير.. ...اسم ميمونة من اليُمن.. واللي يطلق اسم ميمونة على قرد أو ما شابه ده خطأ لأنه بيشبه اسم أم المؤمنين بكائن .. و ده اسم جميل جداً من الخير واليُمْن و البركة..
و بالمناسبة للسيدة ميمونة رضى الله عنها هتعيش بعد وفاة النبى ب 40 سنة .. وهتنقل لنا أحاديث كتير قالها النبى عليه الصلاة والسلام ..هتموت وهى عندها 80 سنة.. و هتحب النبى ﷺ حب شديد لدرجة إنها قبل ما تموت كتبت وصية إنها تدفن فى المكان اللى اتزفت فيه كعروسة لرسول الله ..طيب دلوقتى المسلمين خلاص خارجين من مكة ،بس في بنت صغيرة يتيمة هتروح مع المسلمين.. مين البنت دى؟هنعرف المرة الجاية إن شاء الله❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.