الحلقة ١٧٣

139 20 1
                                    

🍃سيرة_الرسول🍃
الحلقة 173
يلا صلوا على النبي 💚
#فتح_مكة (ج2)

وقفنا المرة اللي فاتت عند الغدر اللي شاركت فيه قريش مع قبيلة بني بكر لقتل المسلمين من قبيلة خزاعة في وقت أدائهم للعمرة فى الحرم عند الكعبة و قتلوهم ساجدين .. و كان ده نقض لكفار مكة لصلح الحديبية اللي كان بين النبي وكفار مكة و كانت مدة الصلح 10 سنين و قريش خانت العهد بعد سنتين..
اتملى الحرم بالدماء وجرى واحد اسمه عمرو بن سالم على المدينة عشان يبلغ النبي عليه الصلاة والسلام بالمجزرة اللي حصلت.. ووقف وهو بيتقطع قدام النبي وقال الخبر بطريقة عجيبة.. قال له من خلال أبيات شعر ألفها..(الشعر هو أعلى وسيلة للتعبير عن أعمق الأحاسيس) قال عمرو: يا ربي إنى ناشد محمدا.. حلف أبيه وأبينا الأتلدا... قد كنت ولدا وكنا والدا ... ثم أسلمنا ولم ننزع يدا ... ولكن قريش أخلفوك الموعدا ... ونقضوا ميثاقك المؤكدا ... هم قتلونا بالوتير سجدا ... وذبحونا ركعا سجدا... فانصرنا هداك الله نصرا أيدا ... وادعوا عباد الله يأتوك مددا.

بيسمع النبي كلام عمرو، و بيحمر وجهه الشريف من الغضب وقال: "نصرت يا عمرو بن سالم " لو تلاحظوا طول السيرة، النبي عليه الصلاة والسلام بيتماسك ويصطبر على أى أذى إلا الغدر، دايما رد فعله بيكون شديد جدا، عشان محدش يفكر يغدر بالمسلمين تاني، وعشان محدش يتجرأ ويستحل دماء ولا أعراض المسلمين تاني... طيب هتعمل إيه يا رسول الله؟ هفتح مكة ...

طيب تعالوا نشوف بيحصل إيه دلوقتي عند قريش. بعد ما قبيلة بني بكر قتلت مسلمين قبيلة خزاعة.. فاقت قريش على الكارثة اللي حصلت وأدركوا أنهم خانوا العهد مع النبي وإن أكيد النبي هيحاربهم، وقالوا اللي ورطنا فى الكارثة دي "عكرمة" ، فبسرعة عملوا إجتماع طارئ وكان رئيس الإجتماع "أبو سفيان"، فقال لهم: "أيها الناس، ويحكم! محمد لن يتركنا، أسمعوني آراءكم".
فقال الأول: " يا أبا سفيان، انى أرى أن ندفع الديّة لمحمد"، فقالوا: "والله ليست معنا حقها". وقال الثانى: "إذًا، ندفع القتلة لمحمد يقتص منهم ونسلم بني بكر له"، فقالوا : "مستحيل، فبهذا لن يدخل فى حلفنا أحد بعد اليوم". فقال الثالث: "إذًا محمد لن يترككم وسيحاربكم لا محالة"، فردّ أبو سفيان وقال : "ولكنى عندي حل، اتركوني أذهب إلى المدينة، وأقابل محمد وأطلب منه أن يمد الصلح لعشرين عاما، وبالتأكيد سيقبل محمد لأنه يحب السلام!"... طيب دلوقتي إيه استفادة قريش من فكرة من مد المعاهدة (صلح الحديبية)؟

هنعرف المرة الجاية إن شاء الله .
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن