🔹️سيرة_الرسول🔹️
الحلقة 129يلا صلوا على النبى 💚
ردع النبي ﷺ لقبائل الكفار الغادرة (ج3)نكمل سوا السرايا(يعنى عدد صغير من الجنود يخرج لقتال العدو لكن ميكنش معاهم رسول الله) دى اللى خرجت لردع الكفار وصد عدوانهم.. وللرد على اعتدائاتهم وقتلهم لصحابة رسول الله.. خرجت سرية دومة الجندل بقيادة عبد الرحمن بن عوف ، دعاهم عبد الرحمن بن عوف للإسلام و أسلموا.. وحصل موقف لطيف إن عبد الرحمن بن عوف وهو طالع السرية دي كان طالع عمامته كانت مش مظبوطة شوية مش مهتم أوي بنفسه، حرب بقى ..
فالنبي عليه الصلاة والسلاة قال له تعالى يا عبد الرحمن، ارجع، أصل النبي بيحب الجمال.. و الإهتمام بالنفس..فقال: ما هذا يا عبد الرحمن ؟(إيه اللي إنت لابسه ده ؟ مش حلو كده ) اجلس، فأجلسه أمامه، فقعد عبد الرحمن على ركبته قدام النبي، فوقف له النبي عليه الصلاة والسلام و فك له العمامة..و بدأ يعلمه إزاي يعتم بنفس الطريقة اللي هو شخصياً عليه الصلاة والسلام بيعتم بيها..
على فكرة النبي يا جماعة عمامته مش زي اللي بنشوفه دلوقتي احنا بنشوف في التلفزيون الغطرة البيضا و دى عمر ما النبي لبسها.. و العقال الأسود عمره ما لبسه برده.. وحاجات كتير بيلبسوها الشيوخ ودي ما كانتش سنة النبي.. مش حرام طبعاً إنهم يلبسوها ..بس النبي مكانش بيلبس كده..طب تعالوا نشوف عمامة النبى، أولاً النبي شعره ناعم جداً فأي حاجة هيلبسها هتتزحلق .
فكان بيحط قطعة قماش مستديرة على راسه كده، و بتكون راسه كلها متغطية، و بعدين يجيب قماشة و يطبقها مستطيل كأنها شريطة طويلة كده، و يجيبها من قدام من على جبينه و يلفها على راسه مرة او اتنين و يعقدها على ورا عقدة او اتنين عشان متتفكش و تنزل باقى القماشة بين كتفيه، يعني تبقى طويلة و واصلة كدة بين كتافه، دي عمامة النبي صل الله عليه وسلم. سهلة جداً ..هي كل حاجته سهلة عليه الصلاة والسلام ♡ .وكانت العمامة بتاعته ممكن يلبسها بيضا و ممكن سودا و المشهورعنه إنه كان بيلبسها أبيض.
بس لما كان بيلبس العمامة اللى لونها أسود.. الصحابة كانوا بيحبوا شكلها عليه أوى عشان هو أبيض و شعره أسود فكان بيزداد حسناً و جمالاً..
المهم قام النبي لف العمامة لعبد الرحمن و قال له: هكذا تعتم العمامة..و قال له : يا عبد الرحمن اغزو في سبيل الله ولا تغدروا ولا تمثلوا ولا تحرقوا شجراً..دى وصايا النبي العظيمة الحربية صل الله عليه وسلم..
الغزوة اللى بعدها كانت لقبيلة لازم يحصل ردع ليها و هي قبيلة بنو لحيان و دول من الناس اللي اشتركوا في قتل خبيب بن عدي ،( فاكرين؟ حادثة الرجيع اللى اتقتل فيها حوالى7 من الصحابة من حفاظ القرآن :')) المهم هتحصل حبة مناوشات بس هينتصر النبي. فالنبي و هو راجع هيعمل حركة في منتهى العظمة.. فى طريق رجوع المسلمين للمدينة يضطروا يعدوا على مكة.. فبعت النبى سيدنا أبو بكر الصديق و معاه عشر فرسان فقط مش أكتر ، و كانت مهمتم إنهم يروحوا على باب مكة، و يعملوا حبة مناورات عسكرية بس من غير ما يتعرضوا لأى حد من كفار قريش.. طب بتعمل إيه يا رسول الله؟
بيردعهم عشان ميفكروش يهجموا مرة تانية على المدينة..عارفين يا جماعة لما راح أبو بكر الصديق بالعشر فرسان دول إيه اللي حصل بعد كدة؟ دب الرعب في أرجاء مكة. تخيلوا بعد ما خرج الكفار بجيش الأحزاب بعشرة آلاف مقاتل للمدينة خافوا من عشر مسلمين.! سبحان الله.. هم خافوا جداً لأنهم مش حمل حرب دلوقتي..
و أصلا الهدف مكنش الحرب.. لأ خالص.. الهدف بس الردع .. بس مع كل الردع ده برده فى كفار هجموا على المدينة.. راح واحد اسمه عيينة بن حصن بعدد من الجنود للمدينة و دخلوها بالليل و حرقوا بيت.. و قتلوا ذر بن أبي ذر الصحابي ابن سيدنا أبو ذر و أسروا إمرأة من الأنصار و سرقوا ناقة النبي .. "دى ناقة كان النبى مسميها العضباء"..(طب تخيلوا كل العدوان ده حصل!! .. أمال لو مكنتش رادعتهم بإرسال السرايا يا رسول الله كان حيحصل إيه).
المهم اتخض المسلمين من الهجوم ده وحاولوا يطلعوا ورا الجنود الكفار بس مقدروش يلحقوهم .. والكفار كتفوا المرأة و حبسوها .. فالمرأة دى بتحكى وبتقول : كنت وحدى خائفة، فجعلت أتحلل من القيد، فتحللت.. فتقول فانطلقت إلى النوق التي حولي، (المسروقين) فذهبت لأركب الأولى فوالله ما إن اقتربت منها حتى هاجت و ماجت و صاحت!!! فتركتها كى لا يكشف أحد أمرى..فذهبت للناقة الأخرى فهاجت فتركتها كى لا يستيقظ أحد و وصلت إلى العضباء ناقة النبي (دي مجرد ناقة بس شوفوا هيعمل إيه) فبتقول فوالله فأناخت إلي حتى أركب عليها وما أصدرت صوت..، صل الله عليه وسلم.
إنتو عارفين كان عند النبى برده ناقة اسمها القصواء. القصواء دي كانت ناقة عجيبة أوى .. كانت بتفهم النبى عليه الصلاة والسلام.. عارفين لما النبي مات، امتنعت القصواء عن الطعام و الشراب، كان الصحابة بيحاولوا يأكلوها و يشربوها، فحفرت حفرة في الأرض و دفنت رأسها فيها وماتت حزناً على رسول الله. حتى الناقة بتحبه صل الله عليه وسلم..
المهم أناخت العضباء للمرأة فركبتها ودخلت على المدينة الحمدلله و ربنا نجاها وقابلت النبي في نص الطريق هو والجيش لما طارد المعتدين ورجعوا كلهم مع بعض. من فرحة المرأة قامت ندرت و قالت : يا رب لئن أنجيتني ووصلت إلى المدينة، والله لأنحر هذه الناقة و قسم لحمها على الفقراء.. فلما وصلت للمدينة، فتاني يوم راحت للنبي، فقالت: يا رسول الله من فضلك هات الناقة عشان أدبحها. فقال لها هتدبحيها ليه ؟! فقالت يا رسول الله أنا مكنتش عارفة إنها بتاعتك، و أنا قلت إن أنا لو ربنا نجاني هدبح الناقة دي عشان أقسمها على الفقراء.
عارفين النبى قال لها ايه؟ قال: بئس ما جزيتها..( معقولة ده جزائها..يعني تشيلك لحد هنا و تقومي دبحاها!!) شوفوا رقة النبي مع الناقة، صل الله عليه وسلم. وبدأ يفهم المرأة ويقول : لا نذر في معصية الله ولا فيما لا تملكين..النذر في معصية الله زي لو واحد قال لو حصل كذا مش هكلم أخويا..ده نذر في معصية الله وكفارة النذر زي كفارة اليمين وهى (إطعام عشرة مساكين من أوسط ما تطعمون أهليكم أو كسوتهم أو تحرير رقبة..فمن لم يجد فصيام ثلاثة أيام) والنذر لازم يوفى إلا لو في معصية الله ولو نذر فى شئ مش ملكك، فده مينفعش يتنفذ ولازم كفارة للنذر... كدة خلصنا كل المناورات اللي ردعنا بيهم العشر آلاف كافر اللى هجموا على المدينة.. و المدينة دلوقتى آمنة داخلياً و خارجياً.
نكمل المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ "
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.