🥀سيرة_الرسول🥀
الحلقة 58يلا صلوا على النبى 💚
أشتد الإيذاء من قريش و يكمل النبي ﷺ و يتعب جدا و طول ما هو ماشي يقول للناس "يا أيها الناس قولوا لا إله إلا الله تفلحوا " و في وسط التعب ده كله تنزل سورة جديدة من القرآن ..سورة أيه؟
سورة يوسف..أشمعنا سورة يوسف؟ شوفوا ربنا بيقول ايه فيها " نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ" .
هحكيلك يا محمد قصة يوسف و أزاي أترمي في البئر و إزاي قعد سنين تعبان في العبودية و أتأذى سنين.. بس بعد كده حصل ليوسف إيه ؟ "مكنا له في الارض" .. فمتزعلش يا محمد و اصبر.. فيبدأ النبي ﷺ يرتاح و ياخد عظه من أخوه يوسف عليه السلام..و لما أخوات يوسف راحوله مصر بعد كده و قال لهم
"َ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين" وسامحهم...
و تلف الأيام و يوم ما هيقدر النبى محمد عليه الصلاة و السلام على قريش و فى يوم دخوله مكه منتصر هيعفو عن كفار قريش..وهيقف قدامهم و يقولهم :ماذا تظنون أني فاعل بكم؟ فيقولوا :"أخ كريم و إبن أخ كريم" قيقول النبى ﷺ: "لا تثريب عليكم اليوم يغفر الله لكم و هو أرحم الراحمين" .. نفس الكلمه اللي قالها يوسف عليه السلام....طيب نرجع لمضايقات قريش الشديده.. إيه رد فعل المسلمين و النبى ؟ النبى ﷺ هيفكر فى الهجره .. هيفكر فى إنه يسيب مكه ..هيلف النبى و يطوف على القبائل ، 26 قبيلة . و فى موسم الحج عشان كل قبائل العرب بتيجى مكه .. راح النبي ﷺ لقبيلة كانت في أقصى جنوب مكه إسمها "كِنده" ورفضوه ..قام طالع لأقصى شمال مكه لقبيلة إسمها "بني كلب" فرفضوه .. فراح لأقصى الشرق لقبيلة إسمها "بني حنيفة" ورفضوه..
ورد عليه سيد القبيلة رد قبيح..فيروح النبي ﷺ لأقصى الغرب فسيد القبيله يرفض و يلاقي النبي عليه الصلاه و السلام راكب على فرسه .. ويروح من ورا النبي و يجيب خنجر و يطعن الفرس بتاع النبي ويسحب الخنجر فينجرح الفرس جامد..فالفرس يصرخ و ينط و يتنطر النبي عليه الصلاه و السلام ويقع من على الفرس.. وده اللى كان عايزه سيد القبيله. فيقع النبي ﷺ على ضهره فيتوجع اوى من شده الالم ..
فيقف يضحك سيد القبيله هو و أتباعه والنبى واقع بيتألم صلى الله عليه وسلم و من كتر التعب يقف النبي مره يقول للصحابه "والله أشعر كأنه أنقطع أبهري" يعني حاسس بسكاكين في قلبي من التعب و قلة الاكل و الشرب و قلة النوم و السفر و الإيذاء.. تقوم تنزل سورة تانيه من القرآن .. سورة أيه؟ سورة النحل ..
أشمعنا سورة النحل؟ اصل كأن ربنا بيقول للنبى ﷺ أن النحل يا محمد بيفضل يطوف يطوف و يلف يلف ممكن يلف على 100 زهرة عشان في الآخر يجيبلك ملعقة عسل فيها الشفاء كله، قال تعالى: "فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاس" ..فأنت يا محمد لف ولف لحد ما تنشر الإسلام اللي فيه كل الشفاء لتعب الدنيا و النجاه فى الآخرة و ان اخره التعب ده فرج ..فالنبي ﷺ يفهم الرسالة و يبذل مجهود أكبر و يصبر اكتر.. و يفضل يلف فعلا لا ينام ليل ولا نهار طول الصبح يلف على القبائل و بالليل يروحلهم بيوتهم و يقولهم "هل تؤوني انا و أصحابي حتى أُبلغ دعوة ربي .. هل من أحد ينصرني أنا و أصحابى فإن قريشا منعتني أن أُبلغ دعوة ربي" ..فمنهم من يصفع الباب في وجه النبى الشريف و منهم من يسئ الأدب ..لدرجة أن القبائل العربية كانت بتحذر بعض و يقولولهم خلي بالكوا لو رايحيين مكه هناك فتى أسمه محمد و لو شفتوه أوعوا يفتنكم بسحره و يقولولهم: فإنه ساحر يسحر الأعين و يفرق بين الرجل و أهله .. فبالتالي الناس كلها جايه لمكه فى موسم الحج خايفه من النبى صلى الله عليه و سلم ..
لحد ما جه واحد من كبار شعراء العرب دخل مكه و كان مقتنع بالاسلام فدخل و قال "إني متبع محمدا" فكبراء قريش جروا عليه "أبو جهل و أبو لهب .. إلخ" وقالوا له : إلى أين؟" قال: "أتبع محمدا" قالوا: "لا تفعل" فقال: "إليكم عني إني متبعٌ دينه" فقالوا له "لا تفعل إن محمداً يُحرِّم الزنا، فقال: لا حاجة لي بالزنا، فقالوا: إنه يحرم الخمر، فقال: أما هذه ففي نفسي منها شيء، فسأرجع إلى قبيلتى أتزود من الخمر ثم آتي وأسلم،..و فعلا رجع لقبيلته لكن ماااات بعد فتره ..و مات مشرك بالله ..(محدش يأجل الطاعه ابدااا لأن "لا تدري نفسٌ ماذا تكسب غدا و ما تدري نفسٌ بأى أرضٍ تموت " لو نفتكر سوا عفيف الكندي اللي كان واقف مع ابو طالب عم النبى و كان النبى بيصلى وكان يدوب هوه وابو بكر و على و خديجه دخلوا الإسلام..
فشاف النبى بيصلى فدور وشه و مرحش للنبى.واسلم يوم فتح مكه و بقى بيعيط و يقول يا ليتنى فعلت (ياريتنى اسلمت ساعه ماشفتك زمان يا رسول الله) ..الفرق بينه و بين مكانه ابو بكر كبير .. ابو بكر سبق بكتييرررر) ..يقول النبي صلى الله عليه و سلم : "لايزال العبد يتأخر حتى يؤخره الله" ..و يكمل النبى ﷺ و يدور و يقول من يؤينى انا و اصحابى لأبلغ دعوه ربى.. طيب و هيحصل إيه و يا ترى لقى حل؟
هنعرف المره الجايه ان شاء الله ❤
صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.