الحلقة89

290 33 1
                                    

🌹سيرة_الرسول🌹
الحلقة 89
يلا صلوا على النبى 💚
رد شبهه زاوج عائشه من رسول الله فى سن تسع سنوات (ج2 و الاخير) <3

اتكلمنا قبل كده عن بودلى المستشرق الغير مسلم و جملته الشهيره "لقد أخطأ الغرب إذ يقيسون زواج محمد على مقاييس زماننا هذا ويهدرون فروق البيئه و الزمان و الثقافه"..و فهمنا ان النبى عليه الصلاه والسلام لم يخالف عرف مجتمعه و لا العالم فى زواجه من السيده عائشه فى سن 9 سنوات و ضربنا امثله عن ده زى زواج الاميره مارجريت فى نفس السن من الامير الكسيوس و زواج الاميره اجينس من الامير ايزك و قلنا ان حرام و لا يجوز زواج البنت الناضجه جسديآ فقط.. و فهمنا ان السيده عائشه و اى بنت فى سن زواجها كانوا فى بيئه و ظروف ادت لنضجهم الفكرى و الجسدى و عادات المجتمع و العرف السائد وقتها كان بيقول ان ده كان سن الزواج الطبيعى جدا..

والمفاجأة و الدليل على ده .. ان لما الله تعالى "أمر " النبى بطلب عائشة للزواج.. كانت هيه اصلا مخطوبة لواحد كافر .. فلو مكنش سنها هوه سن الزواج العادى فى مجتمعها مكنش اصلا خطيبها الاول" الغير مسلم " فكر انه يتقدم لخطبتها .. خطيبها كان اسمه الجُبير بن مُطعم بن عدىّ (قبل إسلامه) فلما النبى اتقدم لخطبه عائشة .. ابوها سيدنا ابو بكر فرح جدااا ، أبو بكر كان بيدعى ليل نهار أن النبى يخطب عائشة ، كان نفسه يبقى بينه و بين النبى نسب، طب ليه يا أبو بكر قبلت ان عائشه تتخطب من الجبير .. ليه اتسرعت ..كنت استنى و بلاش تخلى عائشه ترتبط ؟ ابو بكر اتسرع فى خطوبه عائشه للجبير لانه خاف تتأخر فى الزواج .. فده دليل ان العرف السائد وقتها انه عادى جدا زواج البنت فى السن ده..

( طيب على فكرة النبى ﷺ مكنش يعرف ان عائشه مخطوبه.. و أبو بكر لما عرف ان النبى عايز يتزوج من عائشه فرح جدا و ربنا شاء ان ام الجبير تقول لابو بكر " إن زوجناك إبننا. و تدعوه لدين محمد!! أتريدون أن تُفسدوا ابننا علينا" يعنى ام الجبير خافت ان الجبير يسلم و بقت عايزه تفسخ الخطوبه فأبو بكر انتهز الفرصه و وافق على فسخ الخطوبه ..

طيب و حاجة كمان هل عائشة لما اتجوزت كانت بتنجب الاولاد؟ لأ.. عائشه مكنتش بتخلف..ربنا اراد ده لأن..أنتى يا عائشة رسالتك كبيرة أوى ، أنتى جوازك من النبى لهدف و رساله .. أنتى رسالتك أنك تبلغى الإسلام للبشرية كلها.. فأنتى ما ينفعش تتشغلى بالأطفال وتقعدى ترربيهم و تأكليهم..عائشة هتروى عن رسول الله 2210 حديث أغلبهم فى الفقه فهى ماينفعش تنشغل بحاجة تانية غير تبليغ الدعوة..و كانت بتحب النبى اوى و نفسها تخلف منه و تقول له : يا رسول الله كل نسائك لهن كُنية الا أنا فيقول لها صلى الله عليه و سلم: لا تحزنى يا عائش ..أنتى أم عبد الله (يكنيها بعبد الله بن الزُبير ابن أسماء أختها)..

طيب هل السيدة عائشة كانت انسانة عادية ؟ لأ ..ماكنتش إنسانة عاديه..سيدنا أبو موسى الأشعرى بيقول :ما رأيتُ أفصح من عائشة ويقول ما رأيت أفرض من عائشة (أفرض يعنى عالمة بعلم الفرائض اللى هو علم المواريث .. ده علم صعب جداً و محتاج حد ذكى جداً وعنده قدرة على الحفظ وعلى التفريق بين الروايات فصعب جداً) و مش بس كده ده الصحابة كمان كانوا بيقولوا ان عائشه كانت اعلم الناس بالطب.. طب إزاى .. ده الطب سكه تانيه خالص على اهتماماتها؟ لما سألوا عائشه عن ده قامت قالت : كان يُمرض رسول الله فيُنعت له فأحفظ (النبى ﷺ كان يتعب فتتكتبله روشتة فكانت تحفظ) و كنت أمرض فيُنعت لى فأحفظ و يمرض فلان فينعت له فأحفظ.. ( فلما بقى حد يمرض تبدأ تسترجع بقى فُلان لما تعب اخد دوا كذا.. فبقت تقول الدواء وبقت طبيبة ).. ده دليل انها كانت مميزه جدا..

طيب سيبوا كل اللى قلناه ده و نفترض انكم لسه مش مقتنعين انها تتجوز فى سن صغير .. بس ركزوا فى اللى حقوله ده ... {{{{{ كان زواج رسول الله من السيده عائشه أمر من رب العالمين ، فمش من حقك انك ترفض يا رسول الله ..ده أمر .. النبى ﷺ بيقول للسيده عائشة : أُريتكُ فى المنام ثلاثاً ، يأتينى جبريل بصورتك فى حريرة ويقول يا محمد هذه زوجتك فى الدُنيا والأخرة فأقوم من نومى وأقول إن يكن خيراً، يُمضيه الله .. و فى الليلة اللى بعدها ييجى جبريل يا محمد هذه زوجتك فى الدنيا والأخرة فيقول إن يكن خيراً يُمضيه الله ويتكرر الأمر فى الليلة الثالثة ..

طيب ممكن حد يقول ده مجرد حلم .. لأ ..مش مجرد حلم لأن رؤيا الأنبياء حق وسيدنا عبد الله بن عباس قال: رؤيا الأنبياء وحى .. و سيدنا إبراهيم عليه السلام ، اخبرنا الله تعالى فى القرآن الكريم ان سيدنا إبراهيم قال : يا بُنى إنى أرى فى المنام أنى أذبحك قال يا أبتى أفعل ما تؤمر .. يبقى الرؤيا للأنبياء أمر من الله سبحانه و تعالى ..يبقى النبى ﷺ فى النهايه هو مأمور من الله }}}}}

كده اتبقى نقطه وهى أن النبى ﷺ كان كبير وقت زواجه من عائشه.. كان فى الخمسينات.. طب ده ينفع ؟؟ أه ينفع مع محمد ﷺ بس .. ليه ؟؟ لأن النبى أصلاً مش كل تكوينه زينا عنده حاجات خارقة للبشرية .. يعنى ايه برده ؟ النبى ﷺ مرة صام 3 أيام ورا بعض من غير ما يفطر المغرب .. ده أسمه صيام الوصال.. فجه صحابى حب يقلده فالصحابى كان هيموت.. فالنبى جرى عليه سأله بتعمل كده ليه ؟ فقال له: أُقلدك يا رسول الله .. فقال النبى: لا تفعلوا هذا !! أنتم لستم مثلى..فإنى أبيتُ عند ربى يُطعمنى ويُسقينى (أنا اشبهكم فى حاجات ، وحاجات تانية.. لأ ..فأنا أصوم 3 أيام و مفطرش اما انتم لأ)

حاجة تانية النبى ﷺ كان عرقه مسك ♡ فهل ده تكوين بشرى زينا؟ طبعا لأ ، كمان النبى كان يمشى فيرى من خلف ظهره ..هل ده زينا؟ لأ طبعا.. و كمان النبى ﷺ ماكنش ليه ضل على الأرض.. (فى كتاب أسمه الخصائص الكبرى للسيوطى فيه كل الخصائص اللى أنفرد بيها النبى عن باقى البشر).. طيب اللى عايزة أوصله ليكو أن النبى ﷺ ماكنش زينا فى حاجات كتير و انه مكنش بيشيب و يعجز ، النبى ﷺ مات وهو عنده 63 سنة وكان جلده أنعم من الطفل اللى عنده 10 سنين.. فا فكره انه كانةكبير لما اتجوز عائشه وكان فى سن الخمسينات .. ده مش بيمثل مشكله خالص.. فمتقارنش النبى وقتها براجل كبير معدى الخمسين سنه .. النبى كان كأنه شاب..فنفسيآ عائشه مرتاحه جدا..

و اللى عايزه أوصله ليكو برده ..انكم تفهموا كويس اوى ان زواج محمد وعائشة مينفعش حد يقلده دلوقتى بأى حال من الأحوال إلا لو جبنا حد زى النبى و ده مستحيل طبعاً و كمان لو جبنا واحدة زى عائشة وده برده مستحيل..و يهما ظروف البيئه و المجتمع ..فزواج محمد من عائشه كان حاجة خاصة بيهم وبزمانهم و مينفعش تتقلد فى ظروف النهارده..

نحكى شويه عن حبهم لبعض شويه بقى <3 عاش النبى ﷺ مع عائشه وكان بيحبها جدا فكان يقول لها: يا عائش إنى أعلم متى تكونين عنى راضية ومتى تكونين عنى غضبى ^_^ .. فقالت وكيف تعلم ذلك يا رسول الله ؟فقال إن كنتى عنى راضية قلتى لا ورب محمد ♡ وإن كنتى علىّ غضبى قلتى لا ورب إبراهيم ..فضحكت عائشه وقالت والله لا أهجر الا إسمك يا رسول الله ( انا بخاصم إسمك بس يا رسول الله ..مش بخاصمك أنت..انا مقدرش أخاصمك أنت ابداً .. صل الله عليه وسلم ) ..

نكمل مواقف جميله فى حب النبى و عائشه المره الجايه إن شاء الله 💖
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أذكروني بدعوة ولكم بالمثل 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن