الحلقة١٥٤

189 26 2
                                    

🌿سيرة_الرسول🌿
الحلقة 154
يلا صلوا على النبى 💚
رجوع أصحاب رسول الله من الحبشة (ج1)

حكينا فى حلقات فاتت أن النبى عليه الصلاة والسلام بعت جواب لنجاشى الحبشة و بيطلب منه أن الصحابة يرجعوا للمدينة ..(فاكرين الصحابة اللى هاجروا من تعذيب قريش و راحوا الحبشة؟! دول بقى لهم سنين فى الحبشة .. و أخيراً هيرجعوا دلوقتى لحضن النبى عليه الصلاة و السلام بعد ما اتحرموا منه ١٤ سنة) .

فيدخل الصحابة المدينة و يقابلهم النبىﷺ بكل لهفة و حب .. و كان من الصحابة دول، سيدنا جعفر بن أبى طالب" و ده يبقى ابن عم النبىﷺ " فيحضنه النبىﷺ و يقول مقولته الشهيرة: بأيهما أفرح بفتح خيبر أم بقدوم جعفر ..

و هنحكى قصص عنهم و هنبدأ بقصة : أسماء بنت عميس، أسماء كانت صاحبة السيدة " حفصة بنت عمر بن الخطاب" و لما دخلت المدينة راحت زارت حفصة و قعدت كل واحدة تحكى للتانية عن أحوالها .. فعدى سيدنا عمر فقال لحفصة: مين معاكى، فقالت: أسماء، فقال عمر : الحبشية (يعنى اللى رجعت من الحبشة) فقالت حفصة: نعم، و هنا بقى سيدنا عمر قال كلام هزار، بس أسماء هتاخد الكلام جد ..

قال لها عمر: أنتم لم تهاجروا مع رسول الله من مكة للمدينة و نحن أحق برسول الله منكم .. فأسماء ماضحكتش و أخدتها جد و قالت : لا لستم أحق برسول الله منا فأنتم كنتم في صحبته يطعم جائعكم و ينصح جاهلكم و يحنو عليكم ، أما نحن فكنا هناك في البعداء البغضاء و حُرمنا مصاحبته و كان كل ذلك فى سبيل الله و رسوله، فلستم أحق برسول الله منا.. و بكت أسماء و قالت لعمر: لأشكونك إلى رسول الله دون أن أزيد أو أنقص شيئا، و فعلا راحت أسماء للنبى ﷺ و حكت له كلام عمر ..
فرد النبى ﷺ عليها و قال: نعم ليسوا أحق بى منكم فإن عمر و أصحابه هم أصحاب هجرة واحدة، و لكم أنتم أهل السفينة، هجرتان " ( علشان هم هاجروا فى سبيل الله مرتين .. مرة من مكة للحبشة فأطلق عليهم اسم "أهل السفينة" لأنهم هاجروا بالسفينة .. و الهجرة التانية هجرتهم من الحبشة للمدينة و كل ده فى سبيل الثبات على دين الله فبالتالى هم أولى برسول الله ) .

بس أنا و أنتم برده محرومين من رسول الله و ماشفناهوش بس هقول لكم حديث هيفرحكم أوى أوى، النبى عليه الصلاة و السلام قال: " عبادة في الهرج كهجرة إليّ " يعنى وقت ثباتك على طاعة الله و حواليك ناس مش بتعملها و بتعصى ربنا.. فأنت بثباتك بتبقى هجرت معصية..و بقيت فى هجرة فى سبيل الله و رسوله ..فياترى كام هجرة هاجرتها للنبىﷺ ؟!.. كل ما تثبت على طاعة وسط معاصى كتير بيعملها اللى حواليك، بتزيد هجرة لرسول الله و بتكون أولى برسول الله ﷺ .

المهم فرحت أسماء بنت عميس برد النبى جداً ..و قالت : والله ما فرحت بشئ بعد دخولى الإسلام أكثر من فرحتى بهذا الحديث .. و كل الصحابة اللى كانوا راجعين معاها من الحبشة فرحوا جداً .. و إحنا و أنتم أكيد كمان فرحانين جداً

نكمل المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ " صفحه

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن