الحلقة ١٤٦

223 22 2
                                    

💐سيرة_الرسول💐
الحلقة 146
يلا صلوا على النبى 💚
غزوة خيبر (ج1) ^_^

قبل ما ندخل فى غزوة خيبر عايزة أرتب معاكم الأحداث بتاعت السيرة من بعد صلح الحديبية
1- صلح الحديبية..
2- رسائل النبىﷺ لملوك العالم..
3- غزوة خيبر..
4- رجوع الصحابة من الحبشة..
5- عمرة القضاء ..
6- إسلام سيدنا خالد بن الوليد و سيدنا عمرو بن العاص..
7- غزوة مؤتة..
ده المفروض ترتيب الأحداث .. و لكن إحنا بنغير فى التسلسل علشان فى أحداث مترابطة ببعض لكن ما حصلتش مع بعض فى نفس السنة الهجرية .. فأحنا هنغير تسلسل الأحداث علشان ما تفصلوش مننا و تفهموا كويس السيرة النبوية .
و هنبدأ نحكى عن غزوة خيبر قبل رسائل النبى ﷺ لملوك العالم .. يلا بينا نبدأ سوا غزوة خيبر :
يهود خيبر اتسببوا فى مشاكل كتير وغدروا بالنبى عليه الصلاة والسلام وحاولوا قتله ( فاكرين بنى نضير لما عزموا النبى ﷺ على الأكل وحاولوا يرموا فوق رأسه حجر كبير من فوق سطح البيت.. بس ربنا أرسل سيدنا جبريل و أخبر النبى ﷺ وقام النبى ﷺ بسرعة ومشى وتم إجلاء يهود بنى نضير من المدينة وراحوا فى منطقة خيبر )
من المشاكل اللى اتسبب فيها يهود خيبر، هى أنهم بدأوا يعملوا أشعار وقصائد بيسبوا فيها أعراض أُمهات المؤمنين(زوجات النبى).. تانى مشكلة هى أن يهود خيبر كانوا الرأس المدبرة لإتحاد الكفار فى غزوة الأحزاب.. تالت مشكلة أن يهود خيبر بيعملوا مراسلات مع الفرس والروم للتحريض على محاربة النبى ﷺ ..
فأصبح النبىﷺ دلوقتى لازم يخرج يفتح خيبر وإلا هيلاقى الفرس والروم قدامه فى المدينة.. والنبى ﷺ هو نبى السلام ويوم ما يحارب بيبقى عايز يوصل للسلام وشفنا ده فى صلح الحديبية.. فالنبى ﷺ هيخرج لخيبر يقاتلهم علشان يردعهم ويضطرهم للصلح و اللى يثبت ده هو أن هينتصر المسلمين فى الآخر ورغم كده هيعمل النبى ﷺصلح و عهد بينه وبين يهود خيبر..
طيب النبى ﷺ عايز يردع يهود خيبر بس قدامه مشكلة و هى أن عدد المقاتلين فى خيبر 10000 مقاتل و المسلمين عددهم 2000 مقاتل بس .. وفى مشكلة تانية وهى أن خيبر غنية جداً عندهم 40 ألف نخلة .. و المشكلة التالتة أن خيبر ماكانتش عبارة عن مدينة عادية و بيوت سكنية.. خيبر كانت عبارة عن حصون و الحصن عبارة عن أرض كبيرة جواها خيام وبيوت ومحلات وفيه كل إحتياجتهم الأساسية للحياة فممكن مايخرجوش منه لمدة سنة..هيبقوا ضاغطين على نفسهم طبعاً بس أحتياجاتهم الأساسية للحياة موجودة و الحصن بيبقى متحوط بسور عالى وحافرين آبار تحتهم عشان المياه تدخل جوا كل حصن ...
فمشكلة النبى ﷺ هى أن اليهود عاملين الحصون دى علشان يقعدوا فيها.. ووقت ما يغدروا وتيجى تحاربهم.. هيحموا نفسهم جوا الحصن والحصن ده كان جواه أسلحه كتيرة جداً.. فمهما تحاصرهم مش هتقدر تضغط عليهم علشان إحتياجاتهم الأساسية متوفرة جوة الحصن.. فبكده يهود خيبر هيفضلوا خطر بيهدد المسلمين..
بس النبى ﷺ كان عنده خطة بديلة .. النبى ﷺ معتمد أن الصحابة قوة صبرهم عالية جداً لأنهم فى الآخر عايزين الجنة فهيصبروا لكن اليهود هيزهقوا بسرعة، ماعندهمش صبر علشان ما عندهمش هدف فى الآخر يوصلوا له .. قال تعالى : " إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ " ( سورة النساء-104)
طيب فى سؤال مهم قوى ..دلوقتى اليهود عددهم 10000 مقاتل والمسلمين 2000 بس .. طيب إيه اللى يضطر اليهود فى أنهم يدخلوا الحصن!!.. طيب ما يحاربوا المسلمين، بعددهم الكبير هينتصروا فى ساعة واحدة بس ..؟؟ الإجابة هى أن يهود خيبر عندهم جُبن .. ربنا بيقول " لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ " [ سورة-الحشر[
فالنبى عليه الصلاة والسلام عارفهم كويس...فخلاص النبىﷺ بيجهز الجيش وطالع به فيحصل موقف جميل جداً مع صحابى اسمه عبد الله بن أبى حدرد الأسلمى كان عبد الله بيلبس ويتجهز علشان خارج مع النبىﷺ.. بس أبو حدرد كان مستلف من رجل يهودى 4 دراهم و كان ميعاد سداده لهم لسه ماجاش (يعنى كان متفق على ميعاد علشان يرجع فيه الفلوس لليهودى ولسه الميعاد ماجاش) فلما اليهودى عرف أن أبو حدرد خارج للقتال ، فراح قال له :يا أبا حدرد لا تخرج حتى تعطينى مالى ..
فقال أبو حدرد: ولكن موعد السداد لم يأتِ بعد ! فقال اليهودى لن تخرج حتى تعطينى مالى؟ فقال أبو حدرد ولكن موعد السداد لم يأتِ !! فقال اليهودى: أتظن أنك ستعود يا أبا حدرد.. إنك ميتٌ لا محالة .. أتظنون يا معاشر المسلمين أن قتال الخيابرة كقتال العرب ؟!! ستنهزمون شر هزيمة..فأعطنى مالى قبل أن تخرج ..
(خدوا بالكم أن يهود بنى قريظة اللى غدروا واختاروا أن يكون عقابهم حكم الإعدام ..الحكم اتنفذ على اللى غدروا بس.. أما اللى ماشاركوش فى الغدر دول موجودين وسط المسلمين وعايشين معاهم.. فعلشان كده لسه فى معانا يهود فى المدينة) المهم الصحابى واليهودى أتخانقوا فاليهودى طلب إن حد يحكم بينهم، واختار أن اللى يحكم بينهم النبى عليه الصلاة و السلام.. (أصل اليهودى عارف أن مافيش حد فى عدل النبى ﷺ )
فراحوا للنبى ﷺ وحكوا له القصة فقال النبىﷺ يا أبا حدرد: اليهودى على حق ...فقال أبو حدرد: يا رسول الله لم يأتِ موعد السداد !! فقال النبىﷺ: وكيف إن مت!! يا أبا حدرد لا تخرج معى إلى خيبر حتى تعطي الرجل ماله..فبكى أبو حدرد لأن مش معاه فلوس ..وخايف أن لو ما سددش الفلوس ،مش هيقدر يطلع مع النبىﷺ ،فخرج أبو حدرد فى الطرقات يبكى وجلس على الأرض يفكر هيعمل إيه..طيب يا ترى هتتحل مشكلته و لّا لأ..؟
هنعرف المرة الجاية إن شاء الله❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن