❣سيرة_الرسول❣
الحلقة 116يلا صلوا على النبى 💚
"حادثة الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج5)شفنا إمبارح النبى عليه الصلاة و السلام و هو بيحاول يعمل رأى عام عشان يقدر يعاقب سلول المنافق ، و بدأ يسأل أكتر من حد عشان يضمن ان فى ناس مأيداه فى تبرئة عائشة.. النبى محمد و حبيبته عائشة فى معاناة و أزمة و جرح كبير النبى ﷺ حزين ان حد مس حبيبته بكلمة و عائشة ميتة من العياط عشان مش قادرة تتخيل ان ممكن حد يفكر انها تعمل شئ يمس حبها لرسول الله.. و مش مصدقة انها حطته فى موقف صعب بالشكل ده..
و انقطع الوحى و مفيش وحى بينزل على رسول الله بالآيات.. و الأزمة دى هتستمر لمدة شهر ..طيب النبى عمل رأى عام و هيقف دلوقتى على المنبر و يبدأ يواجه الناس بالآراء اللى معاه ويحاول أنه يكسب الناس فى صفه و يقف النبى على المنبر و يقول : أيها الناس إن هناك رجلاً بلغ أذاه إلى أهل بيتى ووالله ما علمت عن عائشة إلا خيرا (هو بنفسه بيبرأها فده أكبر دليل أنه مكنش مصدق الكلام ده) ولقد ذكروا لى رجلاً من أصحابى (يقصد صفوان بن المعطل) وما علمت على صفوان إلا خيراً (وكمان برأ صفوان ، يعنى النبى مش مصدق أن هما الاتنين يعملوا كده وبرأهم الاتنين) .
و يكمل النبى كلامه و يقول : أيها الناس والله إن صفوان كان لا يدخل البيت إلا معى (بيقولهم كده علشان الكلام اللى اتقال أن صفوان كان بييجى لعائشة البيت والنبى مش موجود .. شوفتوا الموقف الصعب الى اتحط فيه النبى.. اضطره انه يتكلم لحد تفاصيل صعبه ازاى!! )
فسيدنا سعد بن معاذ مش قادر يستحمل الكلام ده فقام وقال: يا رسول الله فداك أبى وأمى وعِرضى إن كان هذا الرجل من الأوس (لأن سعد أوسى) مُرنى آتيك برأسه وإن كان من إخواننا من الخزرج فمرنى أفعل ما تشاء.(أصل المنافق بن سلول يبقى خزرجى ..فسعد نسب الأمر للنبى .. عشان يبان ان سعد قتل بن سلول الخزرجى تنفيذ لأمر النبى فبتالى مش هتحصل مشاكل بين الأوس و الخزرج ) فقام واحد تانى اسمه سيدنا سعد بن عُبادة ( وكان خزرجى بس هو هيحصل منه تصرف مش صح عشان خدته النعرة القبلية فهيقوم يرد على سعد بن معاذ و يقول : كذبت يا سعد بن معاذ ، فأنت لا تستطيع أن تقتل رجلاً منا فأنا سيد الخزرج .. فيقوم واحد تالت اسمه أُسيد بن حضير (صاحب سعد بن معاذ .. وكان أوسى برده) فقال يا سعد بن عُبادة : كذبت أنت منافق تدافع عن منافق (أسيد يقصد ان مدام بتدافع عن سلول يبقى أنت أكيد زيه !) و كلمة من هنا و كلمة تانية من هنا فقامت خناقة ... والنبى مش ناقص ﷺ.. فنظر إليهم النبى ودمعت عيناه.
و راح قايل: أبدعوى الجاهلية وأنا بين أظهركم ؟ (هترجعوا للجاهلية وأنا فى وسطكم) اسكتوا اسكتوا ما لهذا جئت.. ما لهذا جئت.. فسكتوا ونزل من على المنبر يبكى ، و دخل إلى بيته ... و فى حاجة مهمة حصلت هي ان صفوان بن المُعطل " اللى اتهموه مع عائشة رضى الله عنها" لما عرف أن حسان بن ثابت نقل كلام عليه ،مقدرش يمسك أعصابه فأخد القوس بتاعه وراح ضرب حسان ،فراح حسان اشتكى للنبى، فجاب النبى صفوان و قال له : يا صفوان.. هل ضربته؟
فقال : نعم يا رسول الله ، فقال له: و لماذا يا صفوان؟ (شوفوا رد صفوان وأخلاقه وأخلاق الصحابة مع النبى ) وطى صفوان وشه فى الأرض وقال يا رسول الله لقد اتهمنى فى عِرضى (مش قادر يقوله فى عِرضك !!) فقاله شتمنى فى عِرضى أنا ، فقام النبى قال له : عليك دية يا صفوان، بس النبى هو اللى هيتحمل الدية و هيدفعها لحسان بن ثابت.. شايفين أد إيه النبى بيشق على نفسه و بيتحكم فى أعصابه..
طيب دلوقتى النبى ﷺ تعبان .. و فى بيته لا بياكل و لا بينام .. طيب فين عائشة بقى ؟ عائشة فى بيت باباها أبو بكر الصديق و بتقول : والله ظللتُ ثلاثة أيام لا يرقأ دمعى ولا أكتحل بنوم ولا آكل طعاماً ولا أشرب شراباً.. كنت أبكى ليلا و نهارا حتى ظن أهلى أن البكاء فالق كبدى .. فبتقول حتى إن كان فى اليوم الثلاثين دخلت عليا صاحبتى من الأنصار (واحدة صاحبتى) فرأت حالى فأشفقت علي.. فلم تتكلم و جلست تبكى معى فجلسنا نبكى سوياً وأبى يبكى وأمى تبكى..
حتى دخل علينا رسول الله ( و دلوقتى أول مواجهة فى الموضوع ده هتحصل بين عائشة و رسول الله)
و هنعرف تفاصيلها الحلقة الجاية إن شاء الله❤
#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.