الحلقة١٢٦

197 25 1
                                    

🌱سيرة_الرسول🌱
الحلقه 126
يلا صلوا على النبى 💚
غزوة الأحزاب أو الخندق (ج8 و الأخير)

شفنا المرة اللى فاتت بعد ما انسحب جيش الأحزاب ، توجه النبى ﷺ بالمسلمين لجنوب المدينة لمحاربة يهود بنى قريظة بعد غدرهم و خيانتهم للعهد اللى كان بينهم و بين رسول الله .. و لما عرف يهود بنى قريظة أن المسلمين جايين فقرروا يعملوا حصن حواليهم و لما وصل النبى عليه الصلاة و السلام بجيش المسلمين لبنى قريظة .. تم حصارهم لمدة 25 يوم ..
لحد ما حصلت معجزة إلهية .. ألقى الله تعالى الرعب في قلوب اليهود من دون قتال.. فيخرج اليهود من الحصن فيقول لهم النبىﷺ :يا بني قريظة أتريدون أن أحكم بينكم ؟ فاليهود اشترطوا أنهم هيستسلموا بشرط أن يحكم فيهم سعد بن معاذ .. طب اشمعنا ؟ عشان سعد زمان كان زعيم الأوس و حليف بنى قريظة .. فقالوا يا محمد لا نرضى بحكمك و لا نقبل إلا حكم سعد بن معاذ ،فالنبى وافق و جاب سعد بن معاذ و طلب النبى منه أنه يحكم ..
فحكم سعد على اليهود بأنهم يقتلوا كل من شارك فى الغدر بالمسلمين.. وده حكم مالوش علاقة بنساء و أطفال اليهود و لا اليهود اللى ماشاركوش فى الغدر..و على فكرة فى التوراة حكم اليهود على الخائن هو الإعدام..( يعنى لو كان اليهود سابوا النبى ﷺهو اللى يحكم فيهم كان أكيد حكمه هيبقى أخف .. زى ما طرد يهود قبل كدة بسبب غدرهم..بس بنى قريظة اختارت ان سعد اللى يحكم) ..
بتحكى السيدة عائشة عن واحدة من يهود بنى قريظة قتلت واحد من المسلمين غدراً فبتقول السيدة عائشة : كانت عندى تضحك معى فنودى اسمها ،فقالت عائشة: لماذا ينادوا باسمك؟ فردت اليهودية عليها و قالت : بسبب حادثة فعلتها ... إيه تفاصيل الحادثة؟ قتلت واحد من الصحابة بطريقة عنيفة جدا .. طلعت فوق سطح بيتها و أسقطت الرحا فوق رأس الصحابى و ماكانش أذاها فى أى حاجة وكان اسم الصحابى خلاد بن سويد ( الرحا دى آلة عبارة عن حجرتين حجمهم كبير عشان يطحنوا القمح) ..
ومن بين اللى هفيتعدموا كمان كان كعب بن أسد ... فالنبى ﷺقال له : يا كعب، ألم يأن لك أن تشهد أن لا إله إلا الله ؟! فقال : لا...فقال النبى: يا كعب، ألا تذكر قول ابن فراش ( ده كان يهودى و أسلم و دعا اليهود إلى الإسلام فقتلوه وقبل موته طلب منهم أن يوصلوا للنبى منه السلام فطبعا ماحدش من اليهود اهتم انه يوصل للنبى السلام ده ). فيقول النبى لكعب : أما انتفعتم من نصح ابن فراش ..ألم يقل لكم إذا لقيتم محمد فتقرؤه منى السلام (النبى ﷺعرف منين ؟ أصل ربنا أوحى له ).
فكعب اتخض أن النبى ﷺعرف فقال له : أنت صادق يا أبا القاسم و فقد طلب منا ابن فراش ذلك ..فقال النبى : إذن أتؤمن يا كعب؟ ، فقال كعب : يا محمد إنى أعلم بأنك صادق، و لكن لولا خوفى أن اليهود تقول عنى أنى اتبعتك خوفا من السيف لكنت اتبعتك.. فسأظل على دين اليهود " فقال النبى : يا كعب أسلم يا كعب ، فرد كعب : لا.. إنى على دين اليهود ..( طبعا ده استكبار من كعب زى ما استكبر أبو طالب و فرعون )..
طيب سعد بن معاذ اللى اليهود اختارته عشان يحكم عليهم .. كنا قلنا انه اتصاب بسهم لما كان واقف عند الخندق و نزف كتير أوى و دعا و قال : اللهم لا تميتنى قبل أن أشفى صدرى من بنى قريظة لأنهم غدروا.. فربنا استجاب له و التئم الجرح بمعجزة و فعلاً حكم على بنى قريظة و ارتاح..فتخيلوا يحصل إيه؟ انفجر جرحه بالدماء من تانى ،فالنبىﷺ حضن سعد و الصحابة بقوا يبعدوه عن النبى عشان الدماء ماتجيش على النبىﷺ.. فبقى النبى ﷺ يقول: دعوه فى حضنى و يقول: جزاك الله خيرا يا سعد ..فيقول سعد : يا رسول الله سلام عليك جزاك الله خير ما جزى نبيا عن أمته و رسولا عن قومه أشهد أن لا إله إلا الله و أنك رسول الله. و يموت سعد فى حضن النبىﷺ :') <3 .. وفى جنازة سعد يلم النبى عبايته من كثرة الملائكة و يقول: إن حولى ملائكة لم تنزل الأرض من قبل و نزلت لتشهد جنازة سعد ..
و كان جسم سعد ضخم لكن الصحابة حسوا أن سعد خفيف أوى و هم شايلينه، فقال النبىﷺ: أنزل الله سبعون ألف من الملائكة يحملون معكم جسد سعد ، ولم ينزلوا الأرض من قبل و لن ينزلوا من بعد، و أن عرش الرحمن قد اهتز لموت سعد بن معاذ.. طب إزاى؟ دى من كثرة الملائكة اللى طالعة نازلة . أصل فى ضجة فرح فى السماء لاستقبال سعد بن معاذ .. اوعى تستهين بعمل صالح ربنا قدرك انك تعمله أو عمل لنصرة النبى ﷺقال تعالى :" وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُون" .الأنعام 132
فى حاجة جميلة حصلت بعد كدة ان جاءت للنبى ﷺ عباية حرير هدية.. فالصحابة استعجبوا من نعومة ملمس الحرير فبقوا يلمسوا العباية و يمسكوها بيديهم.. فالنبىﷺ حس أنها عجباهم أوى و خاف قلبهم يتفتن بالدنيا فراح قايل : إن مناديل سعد بن معاذ فى الجنة أطيب و ألين و أنعم و أحلى من العباية اللى عجباكم دى .. اللهم صل على النبى سيد الخلق و مُعلم البشر ❤
بعد غزوة الخندق يحصل تحول رهيب لمكانة المسلمين و هنشوف براعة النبى السياسية سوا

بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن