🍂سيرة_الرسول🍂
الحلقة 61
يلا صلوا على النبى 💚
هجرة نبينا ﷺ من مكه للمدينه(ج3) <3
#بيعه_العقبه_الأولىوشفنا امبارح أن الحجيج و فيهم اهل يثرب " المدينه" و صلوا لمكه و اعطي مُصْعَبُ تقريرا مفصلا عن كل الاحداث وطلب النبي من مُصْعَبُ و اللى معاه انهم يؤدوا مناسك الحج كلها ومقابله النبي لهم حتبقى في أخر يوم بعد تأديه مناسك الحج وحيتقابلوا عند منطقه اسمها العقبه .. و النبي بعت للناس ووصاهم : ان الناس تأتى واحد ورا واحد و محدش يصحى التانى من النوم..اللى صاحى يجى و اللى ماصحيش خلاص مايجيش لأن مش حينفع حد ينبهه و يصحيه.. وال75 مسلم فعلا بقوا ماشيين على اطراف صوابعهم عشان محدش يحس بيهم..
فأجتمع المسلمون فى مكان داخلي حواليه الصخور وده كان فى اخر يوم فى الحج عشان قريش متحسش بيهم ( وانت مكسل فى السرير عن صلاه الفجر.. افتكر ان اللى نام راحت عليه مقابله رسول الله.. اوعى تنام عن صلاه الفجر اوعى تتاخر عن مقابله ربنا و عن طريق النبى :') ♡) و أخيرآ دخل رسول الله عليهم و كأن الشمس طلعت و نزلت الدموع وعجزت الألسنه عن التعبير عن حب النبي صل الله عليه و سلم ( :') ♡ يابختهم)
و دخل العباس (و ماكنش لسه أسلم و ده عم النبى عليه الصلاه و السلام ) و بدأ العباس الكلام و قال : يأهل يثرب انكم تعلمون قدر محمد فينا والله إنا قادرون علي حمايته ولكنه أبي (رفض) إلا الإنحياز إليكم فإن رأيتم أنكم خاذلوه فاتركوه من الآن نحن اولي به ولو رأيتم انكم ناصروه فخذوه (العباس عارف سر التحالف مع اهل يثرب و امر الهجره رغم انه كان كافر ساعتها و ده لأنه كان حابب ياخد دور ابو طالب اخوه بعد وفاته و يكمل مسيرته و يبقى سند للنبى و لعل كلامه ده و وقفته دى كانت سبب ان ربنا الشكور يشكره ويمن عليه بالإسلام بعد كده ) ..فرد البراء بن معرون و قال : تكلم يا رسول الله فداك ابي وامي قل ما شئت..
فقال النبي صل الله عليه وسلم: 1-تمنعوني كما تمنعون أهلكم واولادكم.. اي تحموني.. قالوا نعم يا رسول الله موافقين :')..2-الامر بالمعروف والنهي عن المنكر.. فقالوا أجل ..3- السمع والطاعة يعنى التنازل والتضحية قالوا نعم ...4- تنفقوا في السراء والضراء فقالوا أجل..5-لاتأخذكم في الله لومه لائم اي الخوف من الله (كل الطلبات دى مش لنفسك يا رسول الله كلها لتبيلغ الدعوه لعبادة الله الحق .. كل ده عشانى و عشانكم)
فقال الهيثم : عندي استفسار يا رسول الله :إن بيننا وبين القوم حبال وإلا قاطعوها يا رسول الله رأيت إن أظهرك الله وفتحت مكة اتتركنا وتعود؟ (الهيثم بيقول للنبى احنا بينا و بين البلاد معاهدات و مواثيق و اكيد حتنقطع عشان احنا اخترنا اننا نبقى معاك..الهيثم مش خايف..الهيثم عايز يقول احنا حنرتبط بيك اوى اوى يا رسول الله ♡ فياترى لو انتصرت على كفار قريش. حترجع مكه و تسيبنا؟ :'( ) فدمعت عين الرسول الشريفة وقال: لا والله بل الدم الدم والهدم الهدم والممات مماتكم والمحيا محياكم من احبكم احبني ومن أذاكم أذاني انتم مني وانا منكم (يعنى هعيش معاكم و هموت معاكم) ..
فقال أسعدَ بن زُرَارَةَ : يأهل يثرب اننا لم نضرب اعناق الابل الا ونحن نعلم انه رسول من عند الله تعالى..أيها الناس فإن تأخذوه فلا تخذلوه واعلموا ان اخراجه مفارقه العرب وقتل خياركم فانظروا في امره لو كنتم خاذلوه فاتركوه الآن ..فقال رجل يا أسعدَ : والله لو امرتنا ان نميل بأسيافنا علي اهل مني( يعنى نحارب كل اللى فى مكه واللى جى من بره مكه كمان) نميل و نحارب ..فقال سعد بن مُعاذ : يا رسول الله صل حبال من شئت و أقطع حبال من شئت (المعاهدات اللى بنهم و بين البلاد ..يعنى اللى عايز توصله اوصله و اللى عايز تقطعه أقطعه) و سالم من شئت و عادي من شئت وقاتل من شئت و خذ ماشئت والله فيكون الذى اخذته منا احب إلينا مما تركته لنا
(الله شوفتوا كلام سيد يثرب سعد بن مُعاذ !! بس بسألكم دلوقتى. مين منكم ورا النبى.. مين منكم يدافع عن النبى بنشر سيرته و اخلاقه ويمحى الجهل و الصوره السيئه عن الإسلام .. مين منكم هيحرم على نفسه اللى حرمه النبى .. مين منكم هيبدأ يعمل طاعات و يسمع كلام النبى.. مين هينوى وهيحاول و ربنا هيوفقه طبعا ؟ كام سعد على البيدج دى ياترى :') ♡ ) .. المهم بعد ما وافقوا على طلبات النبى قالوا : وماذا لنا يا رسول الله في المقابل ؟ فقال صل الله عليه وسلم: الجنة ..فقالوا ابسط يدك نبايعك يا رسول الله فتتسابق الناس علي كف رسول الله كأن اللى هيمسك ايده الأول هيدخل الجنه..
على فكره هنشوف بعد كده يوم غزوه حنين ان اهل يثرب (اهل " المدينه "و هيتسموا بالأنصار لانهم نصروا و وقفوا جنب النبى وحموه) بأنهم لاقوا ان رسول الله اعطي الغنائم اللى خدوها من الغزوه للمهاجرين (للمسلمين اللى هاجروا من مكه ليثرب "المدينه" ) و لم يعطي النبى اى غنائم للأنصار.. فزعلوا و سألوا الرسول صل الله عليه وسلم فرد عليهم وقال: اما ترضون ان يرجع الناس بالشاه والبعير وترجعون انتم برسول الله ♡ ..فأنبسطوا جدا جدا ..
المهم خلصت كده بيعه العقبه الكبرى و مشى الناس و مشى الرسول و كان ده وقت الفجر و فجأه سمع الناس صوت بيقول : ادركوا محمد( ألحقوا محمد) هيهاجر مع اهل يثرب ..فالنبى بص و قال ذلك صوت الشيطان ..فبسرعه كله اتحرك و دخل على الخيام ..ودخل كفار قريش خيام الحجيج وقالوا هل رأي احد محمد البارحة فكان المسلمين بيكتموا نفسهم عاملين نفسهم نايمين فأتكلم عبد الله بن سَلول و قال : ما قابل احد من هذا المجتمع محمد ..فمشيت قريش و عدت على خير (على فكره عبد الله بن سَلول ده مسلم منافق هنعرف ده بعده كده).. المهم جه واحد اسمه الطفيل ابن عمرو الدوسي وقال : أبشر يا رسول الله اسلمت دوس فرد النبي وقال إن الله اختار المدينة (يثرب) و هنهاجر هناك..
نكمل بكره ان شاء الله 💝
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أذكروني بدعوة 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.