🔸️سيرة_الرسول🔸️
الحلقة 138
يلا صلوا على النبى 💚
عمرة القضاء (ج1)فى شهر ذي القعدة .. فى نفس اليوم وفى نفس الشهر اللى اتحرم المسلمين فيه من إنهم يعتمروا، هيعتمر المسلمين بعد سنة من صلح الحديبية زى ما اشترطت قريش ..(إحنا عدينا حبة أحداث حصلت بعد الحديبية علشان نحكى لكم عمرة القضاء ) ويقوم النبى عليه الصلاة والسلام ويقول: " أيها الناس إنى مرتحل بالعمرة فارتحلوا ".. و يبدأ النبىﷺ يقول: لبيك اللهم لبيك .. أنتم متخيلين نفسية الصحابة عاملة إزاى !.. الصحابة طايرين من الفرحة .. كله عمال يجرى.. ده يجهز نفسه .. ده يجهز الناقة بتاعته .. سعادة مفيش بعدها سعادة !!..مهاجرين من مكة بقالهم 7 سنين..
فاكرين النبى عليه الصلاة و السلام وهو مهاجر .. قد إيه كان قلبه بيتقطع .. ووقف قدام مكة و قال :والله إنك أحب بلاد الأرض إلى قلبى و لولا أن قومك أخرجونى منكِ ما خرجت ..و يخرج المسلمين من المدينة و يرددوا طول الطريق: لبيك اللهم لبيك..و كانوا 2000 معتمر .. فى الحديبية السنة اللى فاتت كان المسلمين 1400 .. ال600 اللى زادوا دول مسلمين جدد..دول فتح من عند ربنا ببركة السلام والهدنة اللى بين النبىﷺ و بين أهل مكة.. و ينزل قول الله تبارك و تعالى " لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ ۖ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَٰلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا " ..سورة الفتح27 .
تعالوا نفتكر شروط صلح الحديبية : قالت قريش أن لا تعتمروا إلا بعد عام ولا تدخلوا علينا بسلاح .. طيب دلوقتى عدت سنة و المسلمين جايين يعتمروا بس النبى عليه الصلاة و السلام لا يأمن غدر قريش فهيعمل كتيبة من 200 صحابى و يلبسهم لبس حرب كامل ..و سلاح كامل.. ويخلى عليهم أمير (يعنى قائد) و هيكون اسمه محمد بن مسلمة وهتمشى الكتبية دى أمام المعتمرين ..
فأبو بكر استغرب لما لاقى النبىﷺ أمر بتسليح 200 شخص، فقال: يا رسول الله ألم يشترطوا عليك أن لا تدخل مكة بسلاح !! فقال النبى ﷺ : يا أبا بكر إنا لن ندخلها بسلاح ولكنى لا آمن مكر قريش ..فيا أبا بكر سنأخذ معنا السلاح و نترك الكتيبة عند باب مكة فإن غدرت قريش أدخلنا السلاح وإن وفُّوا خرجنا بعد العمرة وأخذنا معنا السلاح .. (شايفين .. تفكير راقى جداً .. و شخصية متوازنة يارسول الله.. فلا أنت طيب لدرجة إن حد يخدعك.. ولا أنت شديد لدرجة أنك تؤذى حد و تظلمه.. صل الله عليه و سلم ..قمة الحنكة السياسية ).طيب طلع المسلمين للعمرة ..و طول السكة الصحابة بيلبوا لبيك اللهم لبيك .. وفى نص الطريق قريش عرفت إن النبىﷺ و المسلمين جايين على مكة يعتمروا ، أصل قريش زارعة عيون لمراقبة المسلمين من المدينة لمكة.. شايفين سبحان الله الدنيا اتقلبت .. زمان كان المسلمين هم اللى قلقانين من قريش..فاكرين قد إيه الصحابة عانوا و تعبوا.. فاكرين خباب رضى الله عنه لما كانوا بينيموه على حجر مولع ( زى الفحم كده لما يبقى سخن جدا) و كان بيحكى و يقول ان ماكانش بيطفى النار دى إلا شحم ظهرى (يعنى جلده اللى ساح 😢) ..بس خلاص ده كان زمان، دلوقتى قريش هى اللى مرعوبة من المسلمين.. والمسلمين ربنا أعزهم
قال تعالى : وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِين [المنافقون- 8].فالمخابرات اللى تبع قريش عرفت بقدوم المسلمين .. فبسرعة بلغوا قادة قريش إن محمد جاى ومعاه سلاح.. فدب الرعب فى مكة .. فبعتوا للنبىﷺ واحد اسمه مكرز بن حفص عشان يتفاوض معاه.. فجرى مكرز على النبى ﷺ و قال : يا محمد ما عرفناك بالغدر .. يا محمد لقد اشترطنا أن لا تدخل مكة بسلاح .. فابتسم النبى ﷺ وقال: يا مكرز إنا لن ندخلها بسلاح .. فجرى مكرز على مكة وقال : يا معشر قريش أبشروا "محمد على العهد .. محمد على العهد.."(طبعاً صدق النبى ﷺبالكلام .. حبيبكم الصادق الأمين ).
النبى صل الله عليه وسلم قرب من مكة..و بدأ النبىﷺ يشوف ناس تبع قريش و واضح أنهم متابعينه وبيراقبوه. فهتعمل إيه يا رسول الله ؟النبىﷺ بقى يرفع السلاح وأول ما يجروا يبلغوا قريش وهم مرعوبين ينزل السلاح ويرتاح الفرسان .. هو النبى ﷺ بيعمل كده ليه ؟ النبى ﷺ عايز يوصل رسالة لقريش أنه يقدر يحاربهم لكن هو مش عايز نقطة دم واحدة.. المهم وصل النبى عليه الصلاة والسلام على باب مكة ..و قريش مرعوبة هنعمل إيه دلوقتى يا رسول الله؟
هنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.