🌻سيرة_الرسول🌻
الحلقة 211
يلا صلوا على النبى 💚
#وفاة_النبى (ج3)
قال ﷺ: أيها الناس لا ترجعوا بعدى كفارا يضرب بعضكم أعناق بعض.النبي عليه الصلاة والسلام فى حجرة السيدة عائشة .. فحطت عائشة جنبه إناء فيه ماء فبتقول السيدة عائشة: فجعل يضع يده فى الإناء و يمسح على رأسه ويقول لا إله إلا الله إن للموت لسكرات.. ( ياا ده الموت متعب أوي ) .
ويشتد الألم على النبي ..
فالسيدة عائشة بقت مش قادرة تشوف النبى عليه الصلاة والسلام تعبان أوى فبتقول: فتذكرت أنه كان يرقي المرضى ويضع يديه على رأسهم و يقول اللهم رب البأس اشف وأنت الشافي لا شفاء إلا شفائك شفاء لا يغادر سقما .
فتقول عائشة فظللت أقول وأكرر الدعاء .. فلما انتبه لى النبى فأمسك بيدي وقال: لا يا عائشة .. قد كان ذلك في المدة أما الآن فلا ينفع .. ( يعني إيه ؟ يعني الكلام ده ينفع لما يبقي لسة فيه في العمر بقية أما دلوقتى خلاص أنا عمرى بينتهى فمش هتنفع ).فبتقول عائشة: فبكيت وعلمت أنه ميت .. فبينما نحن كذلك إذ علت الأصوات في المسجد .. وصوت العويل والبكاء عالي جدا في المسجد .. انتوا عارفين ان بيت النبى كان جنب المسجد يدوب الفاصل بينهم ستار ..
فسأل النبي وقال الناس مالها .. فى إيه ؟ فقالت عائشة: يبيتون منذ البارحة في المسجد يا رسول الله .. يخافون عليك .. فقال النبي: أوقد فعلوا ؟ فقالت: نعم .. فقال: احملوني إليهم ..النبى لقاهم خايفين عليه فقام وراح لهم بنفسه .. فجاء علي والعباس وحملوا النبي، فخرج النبى للمسجد .. فأول ما خرج الناس سكتت .. فحملوه إلى المنبر .. وأجلسوه إلى المنبر .. فقال النبي عليه الصلاة و السلام : أيها الناس مالكم لكأنكم تخافون علي؟.. انتوا خايفين عليا .. فقالوا: فداك آبائنا وأمهاتنا طبعا يارسول الله خايفين عليك ..
فقال النبى : أيها الناس موعدكم معي ليس الدنيا موعدكم معي عند الحوض .. والله لكأني أراه من مقامي هذا ..النبى بيصبرهم و يصبرنا إحنا كمان.
فبكى الناس ويبدأ النبي يوصيهم وصايا، فيقول لهم: أيها الناس والله ما الفقر أخشى عليكم وإنما أخشى عليكم الدنيا فتتنافسوها كما تنافسها الذين من قبلكم فتهلككم كما أهلكتهم ( يعني أنا يا مسلمين مش خايف عليكم من الفقر لكن خايف عليكم من الدنيا تتخانقوا على المناصب وعلى الكراسي و تقتلوا بعض على السلطان والجاه ) ..
ويقول النبى : أيها الناس لا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم أعناق بعض ( يعني متقتلوش بعض) و يبدأ النبي يوصي: أيها الناس الله الله في الصلاة ( يعني خلي بالكم من الصلاة يا مسلمين ) الله الله في الصلاة .. ويفضل يكرر ويكرر .. وبعدين يقول : أيها الناس لايؤمن أحدكم إلا وهو يحسّن الظن بربه ..
نكمل الحلقة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ
" صفحة "كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.