🦋سيرة_الرسول🦋
الحلقة 115يلا صلوا على النبى 💚
"حادثة الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج4)
شفنا الحلقة اللي فاتت عائشة بعد ما استأذنت النبى عليه الصلاة و السلام انها تروح لبيت أبوها و هناك فضلت بتبكى و مش قادرة تصدق أن اللى اتقال عليها ده صحيح ..طب النبى كان بيعمل إيه دلوقتى ؟ يا ترى كنت مصدق يا رسول الله ؟ .. استحالة.. طبعا مكنش مصدق..اوعوا تصدقوا أن النبى كان مصدق الكلام ده .. فى ناس بتحكى حادثة الإفك دى وتقول أن النبى صدق وأنه بشر فوقع فى قلبه ما يقع للبشر !! .. أبدا أبدا ..طبعا مكنش مصدق.. استحالة.. أومال مالك يا رسول الله ؟؟ شوفوا بقى عظمة محمد اللى كل مرة بتبان أكتر ، محمد الزوج مصدق جداً أن عائشة ماعملتش كدة ، محمد الزوج يقدر دلوقتى يعاقب كل اللى بيتكلم فى مراته لكن محمد القائد ، قائد الدولة لازم يكون عنده دليل علشان يحكم حكم ، عندك دليل يا رسول الله ؟ لا معنديش دليل ... فهو ﷺ ماكنش حاكم ديكتاتورى ..حاشاه ﷺ .
أى حاكم ديكتاتورى دلوقتى لو حد اتكلم عن مراته كلمة ، أبسط حاجة يعملها يدخل الحد ده السجن و يوقف الفتنة دى .. سواء دخل الشخص ده ظلم أو لا مش مهم .. القائد له وضع سياسى.. زى قصة سيدنا يوسف عليه السلام لما اتسجن ظلم لمجرد أن الناس بدأت تتكلم عن حب امرأة العزيز له ..مع أنها هى اللى كانت غلطانة.. و رغم كدة اتسجن سيدنا يوسف رغم أنه برئ .. "قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَن نَّفْسِي ۚ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ (26) وَإِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ (27) فَلَمَّا رَأَىٰ قَمِيصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن كَيْدِكُنَّ ۖ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ (28) يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ ۖ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ (29)" و بعدين سجنوووه
"ثُمَّ بَدَا لَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا رَأَوُا الآيَات ِلَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ (35)" (سوره يوسف)فالعزيز كان مصدق سيدنا يوسف ومع ذلك سجنه وظلمه علشان كرامته و وضعه السياسى .. فكان النبى يقدر يعمل كده.. صح؟ أه يقدر بس هل النبى ديكتاتور ؟ لا أبدا.. صل الله على محمد هو اللى بيعلم البشرية العدل.. فإزاى ما يبقاش عادل .. طيب معاك دليل يا رسول الله ؟ معاك دليل أن حد سمع سلول بيقول الكلام ده فنعاقبه ؟ للأسف لا ..أصل سلول حكى الكلام ده للمنافقين و محدش منهم هيقول عليه وهم بسرعة نشروا الكلام، فالنبى بقى متكتف ، النبى الزوج يقدر ياخد رد فعل عنيف لكن النبى القائد لازم يبقى محايد لأنك يا رسول الله قائد الدولة لازم يكون معاك دليل وبناءً عليه تحكم ..
طيب إيه الحلول اللى قدامك يا رسول الله ؟؟ دلوقتى النبى قصاده 3 حلول .. الحل الأول أنه يطلقها (مش فى سياسيين بيعملوا كده؟ ..لو حد اتكلم عن مراته يطلقها ويريح نفسه ويبعد عن وجع الدماغ.. سواء كانت مظلومة أو لا) بس النبى مش هيظلم عائشة أبدا، طيب و الحل التانى هو أنه بكل عنف و قوة يحاسب أى حد يجيب سيرة مراته، بس أنت مش معاك دليل يا رسول الله ولو عملت كدة تبقى أنت ديكتاتور.. وحاشاه صل الله عليه وسلم... طيب الحل التالت إيه ؟ انه يكون على الحياد لحد ما يبقى فى يده دليل يثبت بيه براءة عائشة وده اللى النبى هيختاره ﷺ (شوفتوا عظمة قائد أعظم من محمد ﷺ..مفيش أعظم منه صل الله عليه وسلم ) .. هيفكر النبى فى فكرة جميلة أوى ..
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.