الحلقة ١٦٥

151 23 1
                                    

🦋سيرة_الرسول🦋
الحلقة 165
يلا صلوا على النبى 💚
#غزوة_مؤتة (ج5)
علمنا رسول الله أن نتوكل على الله مع الأخذ بالأسباب و لكن دون التعلق بالأسباب ♡

خرج المسلمين للغزوة و عددهم 3000 جندى فقط بقيادة زيد بن حارثة و وصلت لهم أخبار أن الغساسنة و الرومان هيحاربوا ب200 ألف مقاتل.. فوقف زيد بن حارثة و جمع الجيش و قال " أشيروا عليَّ أيها الناس" ، فقال واحد منهم: أيها الأمير أرى أن المعركة غير متكافئة و أرى أن ننسحب، فقام رجل تانى قايل: ويحك ما تقول؟! أنعود إلى رسول الله ..ونقول تركنا أمرك؟! فوقف واحد كمان و قال: نبعث إلى رسول الله رسالة و نسأله مدد (بس طبعا ده صعب لأن عدد المسلمين كلهم أصلا قليل )، فوقف عبد الله بن رواحة و قال: أيها الناس ما بكم! إنكم خرجتم من أجل الشهادة .. أيها الناس نحن معاشر المسلمين لا نقاتل بعدد و لا بعدة ولا بجيش و إنما نقاتل بالله و بهذا الدين (يعني لو أنتم صادقين مع الله تعالى ربنا هيساعدكم) ..فقالوا " صدقت يا ابن رواحة " و بكده عبد الله بن رواحة ثبّت المسلمين فى أرض المعركة و قرروا يكملوا بس بخطة و نظام ..فالصحابة هيتوكلوا على الله أوي و كمان هيعملوا اللى عليهم و ياخدوا بالأسباب زى ما كان بيعلمهم النبى عليه الصلاة و السلام.
استعد المسلمون و من آداب الحرب أن اللى يوصل الأول من الجيوش هو اللي هيختار مكان المعركة .. فوصل المسلمين قبل الغساسنة و اختاروا مكان ضيق للقتال بحيث ما يقدرش كل جيش الغساسنة الدخول فيه لقتال المسلمين.. فساعتها ما ينفعش يدخل إلا عدد مساوى لعدد المسلمين وده كان ذكاء و حسن تخطيط من المسلمين لأنهم لو حاربوا الغساسنة بعددهم الكبير ده فى الصحراء الواسعة فهيكون معناه هلاك المسلمين لأن العدد غير متكافئ..
فجه جيش الغساسنة لاقى المسلمين سبقوا واختاروا المكان.. و فعلا اضطر الغساسنة يقسموا جيشهم على مجموعات كل مجموعة 3000 مقاتل و لكن فى صفوف ورا بعض..و نجحت خطة المسلمين بس في مشكلة أن ال 3000 مقاتل الأولانيين بتوع الغساسنة .. وراهم 3000 تانيين ..فكل ما 3000 يتعبوا.. يطلع بدالهم المجموعة اللى وراهم و هكذا، أما جيش المسلمين ما بيرتاحوش و لا بيتغيروا ..هم 3000 فقط من بداية المعركة لآخرها..
يا ترى هيقدر المسلمين يكملوا؟ طبعا هيقدروا بعون الله .
نكمل المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ "

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن