🔹️سيرة_الرسول🔹️
الحلقة 77يلا صلوا على النبى 💚
غزوة بدر (ج2)
إدعاء كاذب من ضمضم بن عمرو على المسلمين😠شفنا إمبارح ابو سفيان ( قبل إسلامه) وهو بيحاول يهرب بأموال المسلمين فخرج بسرعة للإستطلاع بنفسه ؛ فسأل راجل عجوز في الطريق اذا كان شاف حد تبع رسول الله صل الله عليه و سلم ..
فرد الراجل وقال : نعم لقد رأيت أناس كثيرون مروا من هنا ، فسأله أبو سفيان عن المكان اللى استقروا فيه ؟..
و يروح أبو سفيان على المكان و يلاقي نوى تمر فيفهم أن كان محمد و أصحابه فى المكان عشان ده تمر المدينة..فيبعت أبو سفيان واحد اسمه ضمضم بن عمرو عشان يبلغ قريش و يبعتوا له مدد " ناس أكتر" ..
لكن ضمضم عمل فعل خبيث جدا ..ضمضم جرح الناقة بتاعته و خد من دمها و لطخ وشه و لبسه بالدم و يدخل مكة وهو بيصرخ و يقول: اللطيمة ..اللطيمة ..الغوث الغوث .....
فيقولوا له مالك يا ضمضم ..فيقولهم : اجتمعوا عند الحرم و بعدين يحكي و يقول: هجم علينا محمد و أصحابه عند بئر بدر و أخذوا الأموال و قتلوا الناس و ضربونا.فيقف أبو جهل و يقول : والله لا يبيتن رجل منكم إلا فى بدر..
هتعمل ايه يا ابو جهل ؟ هيجمع ابو جهل جيش بسرعة غير طبيعية.. جيش ما بين 950 ل 1000 جندى.. انتوا متخيلين العدد !!
و مش بس كده ب1000 ناقة و 200 فرس..
يعنى كل الجيش راكب و مرتاح و محدش هيمشي و معاهم أسلحة و جمال هتدبح هياكلوها فى الطريق و معاهم كل المعدات..
ابو جهل جهز الجيش بسرعة غير عادية.. طيب النبي فين دلوقتى ؟
النبي لسه موصلش لأبى سفيان أصلا و ضمضم كدااااب ..طيب هو النبي اصلا طالع يحارب؟
لأ .. النبي طالع لقافلة أبى سفيان.. يعنى هيستردوا اموالهم و بس...
اه ممكن يحصل شد بس مش حرب يعنى.. طيب معاك إيه يا رسول الله؟ 313 صحابى .. و معاه من 70ل100 ناقة يعنى كل 3 افراد هيركبوا على ناقة واحدة بالتناوب و هيمشوا باقي السكة..طيب هي المسافة من المدينة لبئر بدر كام كيلو ؟
من 300 او 350 كيلو ( يعنى لو كل 3 هيبدلوا بينهم و بين بعض على ناقة واحدة.. يبقى الواحد هيركب 100 او 150 كيلو .. يعنى يركب تلت المسافة ويمشى التلتين .. يعنى هيمشي حوالى 200 كيلو على رجله). ماهما مش عاملين حسابهم على حرب فعادي ان مجهودهم يروح فى المشي..انتوا متخيلين المشقة..طب وانت يا رسول الله هتتناوب مع حد على بعير؟ اه ..النبى هيناوب مع 2 واحد اسمه أبو لبابة و التانى على بن ابى طالب رضى الله عنه ؛ وهما التلاتة بيبدلوا مع بعض على ناقة واحدة..
و يركب ابو لبابة شوية و على بن ابى طالب شوية فأبو لبابة أتضايق و قال لعلي : يا علي .. يركب النبي و نمشي انا و أنت؟ فقال علي : أجل يا ابو لبابة و قالوا ده للنبي بأن مينفعش تمشي .. فاركب و احنا هنمشى يا رسول الله..فيرفض رسول الله يقول : لا والله ما أنتما بأقدر على المشي مني و ما أنا بأغنى عن الثواب منكما..
فيرفض النبى عليه الصلاة و السلام..طيب ابو سفيان عمل ايه بعد ما بعت ضمضم ؟
ابو سفيان سلك طريق تانى ..عرف يلاقي سكة مش ممكن يكون النبي هيعدى منها..
ومشى منها و قام باعت جواب لقريش و يقولهم : يا معشر قريش لا تخرجوا، نجت العير " القافلة" .. ( تلاحظوا يا جماعة من الموضوع ده ان ابو سفيان مش بيسعى لحرب ولا بتاع مشاكل يمكن عشان كده ربنا أكرمه بالإسلام.. و أبو سفيان هيسلم بعد كده وهيبقى صحابى ♡ ).المهم بعد ما ابو سفيان ما قالهم انا عديت خلاص.. متخرجوش..
فيقوم ابو جهل ميوافقش..ويقول : لا.. والله لنخرجن إلى محمد الليلة لنصل إلى بدر ولنبيتن ببدر هذه الليلة ونشرب الخمر ونذبح الجمال ونأكل و نطعم و ترقص المغنيات حتى تعلم العرب اننا لا نقاتل..فيطلع واحد اسمه عتبة بن ربيعة و يقولهم : يا معشر قريش نجت القافلة لا تخرجوا ..
ما يريد محمد إلا ان تخلوا بينه وبين سائر العرب.. ( يبقى عتبة فاهم قضية النبى كويس و هي تبليغ الدعوة للإسلام )و راح عتبة مكمل كلامه و قايل : لئن أصابته العرب..
إذن فهذا ما أردتم ولئن انتصر فعزه عزكم وملكه ملككم ( يعنى لو العرب قتلته يبقى هتخلصوا منه وتبقوا انتم بريئين من دمه و لو انتصر يبقى خير لأن هو فى الاخر قرشى وده هيعزكم ) فيرد ابو جهل و يقول : كلا والله لن نتركه ابدا..و يبدأ أبو جهل يجهز الجيش.. الجيش خارج من مكة والجيش قرب يطلع خلاص ..
وفيه ناس خافت و مرضيتش تطلع.. ليه؟
لأنهم كلهم عارفيين ان النبي هو نبي الله حقآ و أن ربنا هيقف جنبه ... طيب فى واحد محدش يتصور انه مش راضي يطلع يحارب لانه قوى و شجاع..مين هو؟هنعرف سوا إن شاء الله ❤
صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أدعوا لي احبتي 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.