الحلقة ١٧٨

145 18 2
                                    

🍀سيرة_الرسول🍀
الحلقة 178
يلا صلوا على النبى 💚
#فتح_مكة (ج7)
فقال العباس :هو ليس بملك بل هو رسول الله ❤

شفنا إمبارح أبو سفيان وهو مخضوض إن المسلمين جايين يفتحوا مكة..و إن سيدنا محمد ﷺ مش هيسكت على غدرهم بالمسلمين ..فعرض العباس على أبو سفيان إنه يسلم مكة للنبيﷺ ووافق أبو سفيان و ركب ورا العباس فى طريقهم للنبى عليه الصلاة و السلام .. من قائد معسكر اللى فيه النبى ﷺ ؟ سيدنا عمر بن الخطاب.. جه العباس للمعسكر فقال عمر بن الخطاب: و من معك ؟.. فبص لاقى أبو سفيان!! فقال عمر: انتظر هذا أبو سفيان! فبسرعة جرى عمر على النبىﷺ علشان يسبقهم..لأنه حس إن سيدنا العباس هيخلى أبو سفيان فى حمايته...

فيدخل سيدنا عمر على النبى عليه الصلاة و السلام و يقول : هذا أبو سفيان اعطني رقبته أقتله يا رسول الله! (عمر منفعل لأن اللى عملته كفار مكة مش شوية) فقال العباس: مهلاََ يا عمر والله يا عمر لو كان من "بني عدي" من قومك لمهلته و لكنك تفعل ذلك لأنه من بني عبد مناف!! فبكي عمر و قال : سامحك الله يا عباس، فيوم إسلامك يا عباس كان أحب الأيام إليّ من إسلام "الخطاب" لو أسلم (أبو سيدنا عمر ).

فالنبى ﷺ باصص لأبى سفيان و طبعاً النبىﷺ مش ناسى إن من أيام قليلة كان أبو سفيان جاى يخدعه فى موضوع مد مدة العهد زى ما حكينا.. فبسرعة قال أبو سفيان: تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِن كُنَّا لَخَاطِئِينَ...فيرد النبى العظيم ﷺعليه و يقول: لا تثريب عليكم اليوم يغفر الله لكم و هو أرحم الراحمين.. و النبي سامحه !! تخيلوا !! المهم قال أبو سفيان أنه هيسلم مكة ..بس فى شئ أهم من كده عند النبىﷺ.. إيه هو ؟
هو إن أبو سفيان يسلم و يهتدى لله :)..

فيقول النبى ﷺ: أما آن لك أن تسلم يا أبا سفيان؟ فقال أبو سفيان: ما أحلمك و ما أرحمك و ما أوفاك، حقاً لو كانت الأصنام آلهة لأغنت عنا اليوم!! و قال: أشهد أنه لا إله إلا الله، فقال النبيﷺ: أتشهد يا أبا سفيان إني رسول الله؟! فقال أبو سفيان : و لكن فى القلب منها شئ ! (برده بقى له سنين ضد النبىﷺ .. مش قادر فجأة يتقبل إنه يخضع للحقيقة و إن النبىﷺ رسول الله) ، فقال له العباس: قلها يا أبا سفيان.. فقال: أشهد أن محمد رسول الله، بس مش طالعة من قلبه ! والنبي ﷺ عارف كده ، بس النبى ﷺ صبر عليه.. و راح العباس وأخد النبى ﷺ و قال له: إن أبا سفيان رجل يحب الفخر فهو سيد قريش.. فأعطه شئ..

فالنبي مرن جداً فوافق و قال لأبو سفيان : أخبر أهل مكة أنه من دخل دار أبو سفيان فهو آمن (يعني أنت لسه سيد قريش) .. و قال النبىﷺ : و من أغلق عليه بابه فهو آمن.. (كأن النبىﷺ عايز يعمل حظر تجوال.. عشان ما يحصلش أى تصادم بين الكفار و المسلمين.. )
و قال : و من دخل الحرم فهو آمن..

ففرح أبو سفيان و بسرعة خرج علشان يروح لمكة .. بس النبيﷺ قلقان أن يكون أبو سفيان خاف و أول ما يدخل مكة ممكن يرجع فى كلامه و يغدر، أصل النبي ﷺ فطن جداً.. النبي ﷺ بياخد بالأسباب، فقال للعباس إنه يروح ورا أبا سفيان و ما يخليهوش يدخل مكة .. و شوف أى حجة و خده و اطلع على قمة الجبل.. و جيش المسلمين هيعمل إستعراض عسكري ، علشان لو أبو سفيان فكر يغدر تانى..فيكون شاف الجيش و عرف حجمه فيتراجع و يخاف..

و بسرعة جرى العباس ورا أبو سفيان و أقنعه إنه يبات معاه على الجبل لحد ما كتائب جيش المسلمين تعدى ، وأبا سفيان مافيهوش حيل يكمل الطريق لمكة فوافق، فطلعوا الجبل و بدأ يعدي جيش المسلمين .. الجيش متقسم قبائل وكل ما قبيلة تعدي من تحت الجبل تقول الله أكبر.. طيب ليه يا رسول الله ؟ علشان نهز أبو سفيان لأن ثباته من ثبات قريش.. المهم أبو سفيان واقف يتفرج فى ذهول و بدأ يسأل : قبيلة من هذه ؟ فيقول العباس: أشجع.. فيقول أبو سفيان : أسلمت أشجع!!.. و يفضل يسأل كده مع كل قبيلة تعدي، فيسأل أبو سفيان إمتى هتعدى كتيبة النبيﷺ ؟

فعدت كتيبة ضخمة ماسكة رايات خضر، يلبسون الحديد، قائد المقدمة" النبى عليه الصلاة و السلام " ، و قائد الميمنة "خالد بن الوليد "، و الميسرة "الزبير بن العوام " و كتيبة قائدها أبو عبيدة بن الجراح .. و حامل اللواء فى مقدمة الجيش مين؟! سعد بن عبادة الأنصاري! و كانت الكتيبة بتاعته فيها المهاجرين و الأنصار..طب ليه اخترت قائد أنصارى يا رسول الله ؟ ليه ما اختارتش من مسلمي مكة اللى هاجروا للمدينة ..علشان النبى ﷺ عايز يقول أن آه هفتح مكة لكن يا أهل المدينة يا أنصار النبىﷺ ماتفتكروش إني هرجع لأهلي و أنساكم.
و مين المشرف على الكتيبة دى؟ عمر بن الخطاب .. و فى نص كل ده مكان سيدنا رسول الله صل الله عليه وسلم.. حاجة فى منتهى القوة و الهيبة و العظمة ..فقال أبوسفيان للعباس: لقد أصبح ابن أخيك ملكاً عظيم (أبو سفيان مصمم إن النبى ﷺ ملك).. فيرد العباس و يقول : هو ليس بملك بل هو رسول الله.

نكمل بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ
" صفحة "كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن