الحلقة ١٨٦

157 19 1
                                    

🔹️سيرة_الرسول🔹️
الحلقة 186
يلا صلوا على النبى 💚
#غزوة_حُنين (ج2)
مهما كانت شطارتك.. اعرف أنك ولا حاجة من غير توفيق ربنا

عرفنا المرة اللى فاتت ان قبيلة هوازن وثقيف جهزوا نفسهم لقتال المسلمين .. والنبى عليه الصلاة والسلام وصلت له الأخبار و جهز جيش ب 12 ألف مقاتل و كمان بدأ يجهز الجيش على أعلى مستوى من السلاح و هيأجر أسلحة من صفوان بن أمية و نوفل بن الحارث و كمان هياخدهم معاه عشان يحرسوا أسلحتهم .. اهتم النبى كمان بالحراسة الليلية و حط عليها صحابى اسمه أنس بن أبى مرثد..

و من قيادات جيش المسلمين فى الغزوة دى كان خالد بن الوليد و الزبير بن العوام و سعد بن أبى و قاص.. و دول قيادات على مستوى عالى من الخبرة الحربية..فالنبى عليه الصلاة و السلام مجهز الجيش تجهيز تام.. بس للأسف هتبدأ تحصل مشكلة كبيرة لجيش المسلمين... هى الإعجاب بالنفس.. إزاى؟

أصل أثناء مسيرة جيش المسلمين ..قام طلع واحد من المسلمين من اللى هم حديثى الإسلام اللى أسلموا بعد فتح مكة و قال " لن نغلب اليوم من قلة" يعنى إيه ؟؟ يعنى إحنا عددنا كبير استحالة نتهزم.. و لسه مكة مفتوحة و معانا سلاح كتير... و للأسف بسرعة الجملة دى انتشرت فى الجيش و انتشرت معاها حالة الثقة بالنفس و التعلق بالأسباب..و نسيوا يستشعروا ان التوفيق من عند الله..أصل مهما كانت قوتك و شطارتك إوعى تعتمد عليهم.. لان أنت من غير توفيق ربنا ..اعرف إنك ولا حاجة.

المهم كانت نتيجة إعجاب بعض المسلمين بنفسهم .. ان حصل تراخى فى جيش المسلمين و المسافة اللى المفروض تتقطع فى يوم مثلا .. قطعوها للأسف فى أكتر من كذا يوم .. فوصل جيش المسلمين وكانت النتيجة الأسوأ ان جيش الكفار عسكر فى مكان اختاروه بمنتهى الخبث .. إيه المكان ده ؟ المكان اسمه حنين.. و ده مكان سىء جدا مليان وديان و منحدرات و أرضه مش مستوية و مليان أماكن مستخبية ورا الجبال و دى طبعا هيستغلها العدو عشان تبقى كمائن له.
فبعت النبى واحد من الصحابة عشان يشوف فى كمائن ولا لأ بس للأسف رجع الصحابى للنبى وقال له : مفيش كمائن ..و كان ده طبعا مش صح.. بس النبى كان قلقان.. فبعد ما وصل الجيش و عسكر فى حنين.. بدأ النبى عليه الصلاة و السلام يديهم تعليمات انهم ينزلوا على دفعات عشان لو فى كمين فيقدروا يتكشفوه .. وفعلا تعدى أول دفعه بقيادة خالد بن الوليد.
وللأسف هيطلع الكفار من الكمائن وهيهجم عليهم .. بس يا ترى المسلمين هيواجهوا ده إزاى ؟

هنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ " صفحة
كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن